5 väriä, jotka jokainen yritysilme tarvitsee

yritysilme tarvitsee nämä 5 väriä

Yritysilme koostuu väripaletista, fonteista, kuvamaailmasta ja graafisista elementeistä, kuten taustagrafiikat, viivat, nuolet ja koriste-elementit.

Tässä artikkelissa käsitellään väripaletin valintaa, joka on haastava, mutta mielenkiintoinen asia suunnittelijalle.

Miksi väripaletin valintaan kannattaa kiinnittää huomiota

Tässä muutama fakta väreistä ja niiden tehokkuudesta markkinoinnissa.

Tutkimusten mukaan brändiväripaletin käyttö lisää yrityksen tunnistettavuutta 80 %.

Väri on ensimmäinen asia, joka huomataan logoista. Ja se muistetaan paremmin kuin yrityksen nimi.

Ostoksilla 93% katsoo miltä tuote näyttää, 6% tarkastelee tuotteen tekstuuria ja 1% päättää hajun perusteella.

Ensivaikutelma tuotteesta syntyy ensimmäisen 90 sekunnin aikana. 62-90% siitä perustuu väriin.

84,7% kuluttajista tuotteen värin olevan pääasiallinen syy miksi juuri se tuote päätyy ostoskoriin.

Jos yritykselläsi on väripaletti se kannattaa ottaa käyttöön jokaisessa kanavassa ja kohtaamisessa yleisön kanssa oli se sitten kasvokkain, printin välityksellä tai verkossa. Hyödyt tästä viidellä tavalla.

Yritysilme ei tarvitse kuin 4-5 väriä

Värien valintaan on varmasti yhtä monia tapoja kuin suunnittelijoitakin. Itse tykkään pitää homman simppelinä ja käytännöllisenä.

Valitsen väripalettin yleensä 4-5 väriä: 

  1. Pääväri. Brändiväri, josta yrityksesi tunnistetaan. Esim. Coca Colan punainen, DNA:n fuksia, Huoneistokeskuksen oranssi. 
  2. Toinen pääväri, joka tukee ensimmäistä ja jota voi käyttää viestinnässä tuomaan vaihtelua ilmeeseen. Tätä ei aina tarvita, vaan voidaan mennä neljän värin paletilla. 
  3. Kontrastiväri. Tämä puuttuu monilta. Kontrastivärin tarkoitus on erota aiemmista väreistä selkeästi. Sitä käytetään somessa, kotisivuilla ja verkkokaupassa kiinnittämässä kävijän huomiota oikeisiin asioihin, kuten nappeihin tai tärkeisiin teksteihin. 
  4. Neutraali vaalea väri taustoihin ja teksteihin tummalla pohjalla. 
  5. Neutraali tumma väri taustoihin ja teksteihin vaalealla pohjalla.

Näillä väreillä pääset jo loistavasti alkuun! Muuta ei tarvita.

Ajatteluni värivalintojen takana on lähtee käynnöstä

Yrityksellä pitää olla väri, josta se tunnistetaan. Mieti vaikka Huoneistokeskusta, jonka oranssit autot näkyvät kauas liikenteessä ja ovat tunnistettavia. Tai Coca Colaa, joka onnistui värittämään joulunkin omalla punaisellaan.

Ja kuten tuossa jo yllä sanoin, brändiväripaletin johdonmukainen käyttö lisää yrityksen tunnistettavuutta 80 %.

Kontrastivärin puuttuminen monista paleteista on välillä jopa käytettävyysongelma. Kun kaikki näyttää samalta ja mikään ei erotu, sivuilla kävijällä on vaikeuksia tietää mitä seuraavaksi tehdä: mistä pääsee eteenpäin, mistä täppään?

Tähän kiinnittäisin huomiota jo senkin takia, että netin käyttäjien keskittymiskyky on lyhyt. Sinulla on käytännössä muutama sekunti aikaa vakuuttaa kävijä. Jos hän hämmentyy tai tuskastuu sivujesi kanssa jostain syystä, hän poistuu saman tien. Koska tarjontaahan piisaa muuallakin.

Tämä on tärkeä asia etenkin silloin kun sivusi ovat väri- tai kuvarikkaat. Silloin on hyvä käyttää erottuvaa väriä kiinnittämään huomiota oikeisiin kohtiin.

Värejä voi olla enemmänkin. Kurkkaa täältä case study Astetta paremmalle elämälle, jossa käytin useamman värin palettia.

Yritysilme täydentyy fonttien värien oikealla valinnalla

Fonttien valinnassa kaikken tärkeintä on luettavuus. Tämä pätee niin fontin tyyppiin kuin väriinkin.

Siksi paletissani on kaksi väriä fonteille: tummalle ja vaalealle taustalle.

Tumman fonttivärin ei tarvitse olla täysin musta. Itse tykkänkin enemmän tummanharmaasta, joka tuo pehmeämmän ja tyylikkäämmän fiiliksen designiin.

Otsikkojen värit

Otsikoiden väreihin on pari vaihtoehtoa.

Voit käyttää tummaa fonttiväriä tai brändiväriäsi. Brändiväri on tosi kiva valinta kaikkein suurimpaan otsikkoon ja silloin kun fontti on paksu. Ihan ohuessa väri ei välttämättä pääse oikeuksiinsa.

Leipätekstin väri

Leipätekstissä suosin tummaa fonttiväriä paletistasi.

En mielelläni käyttäisi brändiväriä tässä, koska pitkiä tekstipätkiä on raskasta lukea, jos värissä ei ole tarpeeksi kontrastia taustaan verrattuna.

Tummaa taustaa kannattaa käyttää tehokeinona silloin tällöin, mutta esim. blogia en tekisi tummalle taustalle. Vaalea teksti tummalla taustalla on raskasta lukea.

Pitäisin myös värivalinnat tekstissä minimissä. Jos haluat korostaa osaa tekstistä värillä, tee se säästeliäästi. Mitä enemmän käytät korostuksia, sitä vähemmän tehoa sillä on. Eli vähemmän on enemmän.

Laita hyvä kiertämään

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Uutta blogissa
Hae sisällöstä
Eväitä verkossa menestymiseen
Tervehdys!
freelancer tampere

Olen Nurmisen Minna, graafikko, kouluttaja ja yrittäjä Tampereelta. Blogissani autan verkossa toimivia yrittäjiä ja bloggareita erottumaan kilpailusta edukseen, jäämään mieleen, näyttämään ammattimaiselta, uskottavalta ja luotettavalta.

© Suunnittelupajapikseli.fi 2022

© Suunnittelupajapikseli.fi 2022