Näin parannat Instagramisi ilmettä - Case study: Ihana tyyli
Tämä blogisarja liittyy 2022 joulukuussa tekemiini Instagram-fiidien palaute- ja ideavideoihin.
Tällä videolla käyn läpi stylisti Annika Löfbergin @Ihanatyyli Instagram profiilia.
Ihanan tyylin postausten yleisilmeessä osui ensimmäiseksi silmään pinkin värin käyttö. Sitä käytettiin niin graafisissa elementeissä kuten kuvoissa tekstien takana kuin valokuvissakin.
Se voisikin olla yrityksen brändiväri ja varmasti onkin niin ajateltu, koska sitä on myös yrityksen logossa.
Brändiväriä kannattaa käyttää juuri näin kuten Annika käyttääkin. Sillä saadaan yhtenäistä ja tunnistettavaa ilmettä postauksiin.
Vaihtelevuutta väripalettiin
Yrityksen väripaletti koostuu yleensä brändiväristä (siitä väristä josta haluamme olla tunnettuja) ja muutamasta lisäväristä. Lisäväreiksi ehdotin Annikalle sävyjä hänen bloginsa bannerista. Lisävärejä kannattaa ottaa mukaan tuomaan vaihtelua ilmeeseen.
Värien fiksu käyttö lisää myös käyttäjäystävällisyyttä esim. verkkokaupassa. Kaupan napeissa ja somepostausten tärkeimmissä paikoissa kannattaa käyttää kontrastiväriä, joka kiinnittää katsojan huomion oikeaan kohtaan oikeaan aikaan. Sillä voi esim. ohjata käyttäjää eteenpäin verkkokaupassa tai kotisivuilla tai kiinnittää huomion postauksessa.
Teksteille tarpeeksi tilaa
Yksi yleisimmistä "mokista" joihin törmään graafisessa suunnittelussa on tyhjän tilan puute. Monesti tyhjä tila halutaan täyttää vaikka sitä voisi käyttää tehokeinona. Se myös tuo laadukasta ilmettä designeihin.
Muutamassa Annikan postauksessa oli käytetty ympyrää tekstin takana, mikä onkin ihan fiksua tekstin luettavuuden kannalta. Lyhyillä tekstipätkillä homma toimi, mutta kun tekstiä oli vähän enemmän tila alkoi loppua kesken ja tuntui, että tekstillä ei ollut tarpeeksi tilaa.
Jotta ilmavuus postauksissa säilyy ja ne näyttävät korkealaatuisilta kannattaa tekstin tilaa suurentaa.
Fonttikokoa voi myös pienentää, mutta silloin täytyy pitää huolta, että luettavuus säilyy myös pienimmillä kännykän näytöillä.
Yrityksen tyylin valinta
Yrityksen somefiidien ja muunkin yritysilmeen olisi hyvä olla linjassa. Yksi tärkeimmistä asioista ilmeen valinnassa on mielestäni se fiilis, jota haluat katsojalle ja asiakkaalle välittää.
Esim. hieroja voi haluta välittää rentoutumista. Silloin värit ja muut elementit valitaan sen mukaan.
Annika on stylisti, jonka vuoksi hänellä on paljon valinnanvaraa yrityksen ilmeen suhteen. Hän voi oikeastaan lähteä mihin suuntaan haluaa. Ihanan tyylin IG fiidissä on aineksia moneenkin tyylin. Sieltä löytyy jo valmiiksi tyylikästä ja yksinkertaista, mutta myös räiskyvää ja värikästä.
Graafikkona en voi päättää mikä niistä on oikea valinta. Se on Annikan tehtävä itse. Millaista fiilistä hän haluaa välittää yleisölleen?
Fonttien valinta
Yrityksen ilmeeseen kannattaa valita 2-3 fonttia. Yksi otsikoihin, yksi leipätekstiin ja yksi korostuksiin (tai vaihtoehtoisesti alaotsikoihin). Näillä pärjää jo pitkälle.
Fonttien valinnassa on tärkeää:
- luettavuus ja selkeys
- brändiin ja alaan sopivuus
Annikan fiidissä on jo mietitty fonttivalintoja.
Hänellä on tietty fontti leipätekstiin, jota hän käyttää johdonmukaisesti. Hänellä on myös vanhemmissa postauksissa otsikkofontti.
Fontteihin voi ottaa inspiraatiota esim. logosta, kuten Annikan tapauksessa. Fonttien ei tarvitse olla täysin samoja kuin logossa käytetyt, mutta jotain samaa niissä voisi olla. Annikan logossa on esimerkiksi käytetty kaunista päätteellistä serif-fonttia, jollainen sopisi hyvin otsikoihin yritysilmeessä.
Canva auttaa ilmettä pysymään yhtenäisenä
Annikan postauksissa on käytetty samaa pohjaa uudestaan ja uudestaan. Tämä on kätevä ja aikaasäästävä tapa tehdä postauksia. Pyörää ei tarvi keksiä joka kerta uudestaan vaan saman pohjan käyttäminen on aivan sallittua.
Valmis postauspohja toimii niin, että vain tekstit ja kuva vaihdetaan uusiin. Muuten asettelu pysyy samana. Se tuo yhtenäistä ilmettä fiidiin ja säästää aikaa ja vaivaa.
Kannattaakin tehdä yrityksellesi muutama valmis postauspohja Canvalla ja käyttää niitä uudestaan ja uudestaan.
Instagramiin sopiva koko on minimissään 1080 x 1080 px tasasivuinen neliö. Kelojen ja tarinoiden koko on 1920 x 1080 px. Canva osaa ehdottaa sulle oikeaa kokoa.
Mikä tekee postauksesta visuaalisesti toimivan?
Valintani fiidin visuaaliesti toimivimmaksi postaukseksi.
Valitsin Ihanan tyylin fiidistä yhden visuaalisesti toimivan postauksen, jota tarkastelin tarkemmin.
Tämä asiakaspalautepohja oli erityisen toimiva siksi, että se on selkeä, yksinkertainen, mutta silti mielenkiintoinen.
Se toimii koska:
- asettelu on miellyttävä, suurin osa elementeistä on keskitetty
- kaikelle on riittävästi tilaa
- pidempikin teksti mahtuu hyvin ja on luettavaa
- vaikka elementtejä on monta, ilme ei silti ole täyteen tungettu
Tykkäsin myös hauskasta henkarigraffasta ja käsinkirjoitetun näköisestä fontista asiakkaan nimmarissa.
Tässä yrityksen brändi-ilmettä tuodaan esiin:
- Otsikkofontilla
- Taustan brändivärillä
- Leipätekstin fontilla
- Korostusfontilla
- graafisilla elementeillä, kuten henkari ja väliviivat (näitä kannattaa käyttää muuallakin)
Vinkki: miten fiidin ilmeen saa pysymään yhtenäisenä
Jos tuntuu, että kuvat eivät aina ole ihan fiidin ilmeen mukaisia ja niiden muokkaaminen on työlästä voit tehdä kuvista kuvakaruselleja.
Karusellin ensimmäinen kuva on kansikuva, joka näkyy fiidissäsi. Siitä voi tehdä fiidin ilmeeseen sopivan. Seuraavat kuvat tai videot eivät näy fiidissä ennenkuin kävijä käy niitä katsomassa.
Miten parantaa fiidin ilmettä entisestään?
Annoin lopuksi Annikalle kehitysideoita:
- Tee Canvalla pohja, jossa tekstille on enemmän tilaa.
- Mieti yhtenäinen tyyli ja värimaailma myös valokuviin.
- Valitse 2-3 fonttia brändille
Katso myös muut sarjat osat:
- Jaatukauppa
- Unirauha.fi
- Marika Venäläinen