mitä asiakas ostaa
Luo erottuva brändi

Näin tarjoat asiakkaallesi sitä mitä hän haluaa ostaa

Oletko miettinyt mitä yrityksesi tarjoaa? Ihan oikeasti miettinyt?

Mitä asiakas oikeasti ostaa, kun hän ostaa sinulta? Ethän vain sorru ajattelemaan tuote- tai palvelukeskeisesti tyyliin: “teen kaunista keramiikkaa” tai “tarjoan hierontapalveluja”.

Itsekin pääsin miettimään tätä asiaa kun kirjoittelin tietoa-sivuani. Eikä ollutkaan helppo homma. Sain pähkäillä pääni puhki kun koitin sovittaa ajatuksiani ja ideoitani sanoiksi.

Okei, tarjoan tietoa graafisesta suunnittelusta…? Täältä saat graafikon vinkkejä…? Neuvoja graafisen ulkoasun kohentamiseen 13 vuoden kokemuksella…? Näitähän se perimmiltään on, mutta ei kovin asiakaskeskeisesti sanottu, vai mitä?

Miten näitä lähtisin kehittämään:

  • kirjoita asiakkaan näkökulmasta: mitä asiakas saa, miten hän hyötyy, mitä etua näistä asioista on?
  • kuka asiakas on? Toinen graafikko, iso yritys, pienyrittäjä, bloggari, jne…
  • vähemmän alan slangia, enemmän asiakkaan näkökulmasta
  • vähemmän minä-keskeisyyttä

Tunne asiakkaasi

Kun aloin kirjoittamaan tietoa-sivua, koitin kääntää ajatteluani asiakkaan suuntaan. Kuka hän on? Kun sain sen selvitettyä itselleni aloin kirjoittamaan tekstiä suoraan hänelle.

Koitin mennä hänen päänsä sisään:

  • Mitä ongelmia tai haasteita hänellä on?
  • Miten minä voisin ne ratkaista tai tuoda vastauksia lähemmäs?
  • Miten voin helpottaa hänen ongelmiaan?

Kun olet aloittelemassa toimintaasi, kuten minäkin nyt, et voi olla vielä täysin 100-varma, siitä kuka asiakkaasi todellisuudessa on. Sen voit selvittää esim. asiakaskyselyillä toimintasi kasvaessa.

Nyt alkuun riittää, että arvaat. Voit sitten matkan varrella tarkentaa arvaustasi.

Tätä tarkennusta kannattaa itse asiassa tehdä koko ajan. Ei kannata jäädä moneksi vuodeksi paikalleen vaan tasaisin väliajoin tehdä pieni kartoitus siitä onko asiakaskunta edelleen samanlainen. Tämä pätee etenkin yrittäjiin, jotka eivät ole asiakkaan kanssa suoraan tekemisissä joka päivä.

Mitä asiakas ostaa?

Toinen miettimisen paikka on se, mitä asiakas todellisuudessa ostaa kun hän ostaa sinulta.

Minun tapauksessani asiakas ei osta graafista suunnittelua sinänsä vaan hän ostaa kilpailijoista erottumista, houkuttavaa markkinointimateriaalia tai edustavan verkkokaupan. Toisin sanoen hän ostaa lisää myyntiä.

Mitä asiakas sinulta ostaa? Hierojan asiakas voi ostaa vaikkapa toimintakykyä tai hemmotteluhetken arjen keskelle. Korujen tekijän asiakas voi ostaa itseluottamusta uusien korvisten muodossa tai hän voi palkita itseään hyvin hoidetun työrupeaman jälkeen. Keramiikkaa kotiin ostava voi haluta kodikkuutta, toimivuutta tai iloa silmälle ja siten mielihyvää.

Olet vahvoilla kun olet selvittänyt asiakkaan perimmäisen tavoitteen. Se voi toki vaihdella asiakkaasta toiseen. Tässä sinulla on myös tuumauspaikka: haluatko keskittyä tiettyyn tavoitteeseen? Ratkaisetko vain tietyn ongelman asiakkaalla ja pyrit tekemään sen paremmin kuin kilpailijasi?

Miten tuot tätä esiin visuaalisesti?

Kun olet miettinyt ihanneasiakkaasi ja hänen tavoitteensa tai ongelmansa voi alkaa tuomaan näitä asioita esiin viestinnässäsi. Yksi hyvä keino siihen on visuaalisuus, eli esim. kuvat, värit ja fontit.

Hyviä paikkoja käyttää visuaalisia keinoja ovat mm:

  • kotisivujen ulkoasu
  • blogin kuvat
  • esitteet
  • logo
  • käyntikortit
  • somekuvat
  • jne…

Mieti millaista tunnetta ja tunnelmaa haluat viestittää kuvillasi ja värivalinnoillasi? Sido tunne asiakkaan tavoitteeseen, jota hän on loppujen lopuksi ostamassa.

Hakeeko hän hieronnasta hemmotteluhetkeä vai helpotusta lihasjumeilleen? Voit jo kuvien ja värien valinnalla tuoda esiin jompaa kumpaa.

Helpoin työkalu visuaaliseen suunnitteluun

Itse käytän Canvaa aina kun mahdollista blogissa ja somessa käyttämieni kuvien suunnitteluun ja suosittelen sitä mielelläni muillekin.

Joko sinä olet tutustunut Canvaan? Jos et, tässä 6 syytä miksi sinun pitäisi ottaa Canva käyttöön:

  • Se on ilmainen työkalu.
  • Se on verkkosovellus, jota ei tarvitse ladata koneelle
  • Sen avulla vasta-alkajakin onnistuu. Se sisältää tuhansia valmiita ammattilaisten suunnittelemia mallipohjia, joiden pohjalta voit toteuttaa omat grafiikkasi. Sinun ei tarvi tehdä muuta kuin korvata mallitekstit omillasi ja olet valmis!
  • Canva sisältää kymmeniä tuhansia ilmaisia valokuvia, joita voit käyttää myös kaupallisiin tarkoituksiin. Voit myös käyttää omia kuviasi.
  • Se on saatavilla myös suomen kielellä

Olen tehnyt Canvakurssin, jossa opastan askel askeleelta sinut alkuun Canvan kanssa. Säästät aikaa ja vaivaa kun sinun ei tarvitse lähteä itse kokeilemaan miten asiat tehdään.

Neuvon sinulle kätevimmät tavat tehdä mm. käyntikortin, logon, someprofiilien kuvat ja blogikuvitusta.

Lisäksi saat Brändäyksen perusteet -videon, jossa kerron miten valitset juuri sinun yrityksellesi sopivat värit, kuvat ja fontit. Kerron mitä sinun tulee ottaa huomioon niiden valinnassa. Lisäksi saat listan kuvapankeista, joista saat ladattua kaupalliseen käyttöön sopivia ilmaisia kuvia.

Lue kurssista lisää täältä ja lähde mukaan.

tietoa sivu
Luo erottuva brändi

Oletko jättänyt huomiotta kotisivujesi 2. suosituimman sivun

Jos sinulla on kotisivut, olet varmasti käyttänyt paljon aikaa etusivun sisällön miettimiseen. Samoin verkkokauppasi etusivu ja tuotekuvaukset ovat saaneet varmasti paljon aikaasi ja huomiotasi osakseen.

Oletko kuitenkin tehnyt saman virheen kuin monet muut? Oletko jättänyt itsestäsi tai yrityksestäsi kertovan sivun tekemättä tai tehnyt sen vain pois alta kiinnittämättä sisältöön sen kummempaa huomiota?

Tietoa-sivu on yksi tärkeimmistä sivuistasi. Miksi? Koska usein se on sivustosi toiseksi vierailluin sivu etusivun jälkeen.

Mistä se johtuu? Mietitäänpä. Kuvittele, että törmäät Facebookissa ihanien korvakorujen mainokseen. Klikkaat kauppaan ja ihastelet koruja. Kauppa on pieni ja tuotteita on saatavilla vain muutamaa erilaista, mutta ne ovat sitäkin ihanampia.

Mietit, uskaltaisiko tilata ja haluat lisätietoa korujen tekijästä. Mihin klikkaat? No tietoja yrityksestä -sivulle tietenkin!

Tutkimusten mukaan tietoja -sivun lukeneet ostavat 30 % herkemmin kuin ne, jotka eivät sivulla käyneet. Eikö jo pelkästään tämän takia kannatakin panostaa siihen vähän aikaa?

Tietoja -sivun tarkoitus

Tietoja -sivulla on muutama tarkoitus ylitse muiden:

  • Kertoa miten asiakas hyötyy siitä mitä tarjoat, mitkä ovat tuotteen tai palvelun edut
  • Luoda luottamusta asiakkaalle
  • Kertoa tarinasi kuka olet, mitä teet ja varsinkin miksi teet sitä mitä nyt teet

Tietoja -sivun ensisijainen tarkoitus on kertoa miten asiakas/lukija hyötyy siitä mitä tarjoat. Miksi sinun tuotteesi tai palvelusi on paras/erilainen/laadukkain jne. Vaikka kerrotkin omaa tarinaasi sivulla, pidä se kuitenkin lukijakeskeisenä.

tarina tunne brändiTarinasi sankari on asiakkaasi: sinun avullasi hän voi saavuttaa tavoitteensa. Miten se mitä tarjoat ratkaisee asiakkaan päivänpolttaman ongelman? Miten se vie asiakkaan pisteestä A, jossa hänellä oli ongelma, pisteeseen B, jossa ongelma on ratkaistu tai ainakin pienempi kuin ennen.

Jos voit poistaa stressiä asiakkaan elämästä, tuotteesi on vahva!

Tietoja -sivun toinen tarkoitus on luoda luottamusta sinua kohtaan. Ihmiset ostavat siltä keneen luottavat. Etenkin ennalta tuntemattomista verkkokaupanpitäjistä tai palveluntarjoajista halutaan lisätietoa ennen kuin uskalletaan laittaa omia rahoja likoon.

Luottamusta voi luoda kahdella tavalla:

  • Tuomalla esiin tarinaasi
  • Asiakaspalautteiden ja referenssien kautta

Kun kerrot tarinaasi teet itseäsi tutuksi lukijalle. Tarinasi on todella vahva silloin kun se on ns. “vaikeuksien kautta voittoon” -tarina. Tarina, jonka alussa koit vaikeuksia, mutta muutit elämääsi/yritystoimintaasi/terveyttäsi tms. ja nyt asiat ovat paremmin. Lukija voi samaistua ongelmiisi: “minulla on nyt aivan samanlainen tilanne…” “voi, tiedän tuon tunteen…”. Parasta on, jos tuotteesi tai palvelusi liittyy siihen, miten sait ratkaistua omat haasteesi.

Tarina kertoo myös sen miksi teet mitä teet. Mikä on taustasyysi perustaa yrityksesi tai aloittaa tuotteittesi valmistaminen tai palvelujesi tarjoaminen?

Tutkimuksen mukaan tarinan kerronta lisää konversioita.  Tarinan esiin tuominen niin, että se herättää lukijassa tunteita tuo sinua lähemmäs lukijaa. Ja ostopäätöksethän tehdään tunteella, ei järjellä.

Erillinen tietoa -sivu myös tuo ilmaista liikennettä sivuillesi, kun lisäät sen Googlen hakutuloksiin. Se myös parantaa brändisi imagoa, koska siellä voit esitellä referenssit, asiakaspalautteet ja mediamaininnat.

Virheet joita voit tietoja -sivulla tehdä

  • Puhut vain itsestäsi
  • Et kerro mitä seuraavaksi pitäisi tehdä vaan jätät lukijan roikkumaan
  • Et käytä kuvia tai videota

Sen sijaan:

Keskity siihen miten asiakas hyötyy siitä mitä tarjoat, tuo tarinasi esiin sitä kautta. Voit käyttää apuna myös videota. Video luo luottamusta ja lisää konversioita jopa 80 %.

Hyvin kirjoitetun tietoja -sivun luettuaan asiakas on usein valmis tekemään jotain. Älä jätä kävijää roikkumaan toimettomana, vaan tee selkeä toimintakehote. Lisää sivun loppuun kehote: tästä kauppaan, liity uutiskirjelistalle, linkitä parhaisiin postauksiin tai kehota seuraamaan sinua somekanavissa.

Anna kävijälle jotain arvokasta ja hyödyllistä: alekoodi kauppaan, ilmainen opas, valitut linkit hyödyllisimpiin postauksiin.

Hyödynnä kampanjoita täälläkin. Toimintakehote voi muuttua esim. verkkokaupan kampanjoiden tai markkinoinnin tavoitteiden mukaan. Tee vain yksi toimintakehote kerrallaan. Tee kävijälle selväksi mitä hänen pitäisi seuraakasi tehdä. Jos kehotteita on useita, kävijä voi hämääntyä ja poistua saman tien.

Tietoja -sivun rakenne

sisältömarkkinointi

Otsikko herättää mielenkiinnon

Tee otsikosta yksinkertainen ja selkeä. Keskity siinä hyötyyn, jonka lukija saa sivulta. Esimerkiksi: näin opit bloggaamaan, näin pidät itsesi hyvässä kunnossa vaikka tekisit istumatyötä.

Alaotsikko tuo esiin hyödyt

Voit halutessasi lisätä myös alaotsikon. Sen tehtävä on selittää mitä lukija sivuiltasi saa, miten he hyötyvät, kun lukevat postauksiasi tai käyttävät tuotteitasi tai palveluitasi.

Hyödyt

Hyötyjen esiintuominen on koko sivun sisällön yhteinen punainen lanka aina otsikosta sivun loppuun asti.
Katso esimerkiksi valmentaja Elisa Mattilan sivu, jonka alussa hän selkeäsi kertoo kenelle sivusto on tarkoitettu ja mitä lukija tulee sisällöstä saamaan.

Eliminoi vastalauseet

Tietoa -sivu on myös hyvä paikka käsitellä mahdollinen vastustus, joita lukijalla saattaa herätä tuotteesi tai palvelusi suhteen. Ne voivat olla esim. aikaa, hintaan tai tuotteen tai palvelun toimivuuteen liittyviä kysymyksiä. Esim:

  • miksi juuri nyt on hyvä hetki tehdä elämänmuutos,
  • miksi sinun painonpudotusmenetelmäsi toimii,
  • millä lailla tuotteesi on laadukkaampi ja siksi kalliimpi kuin kilpailijoilla
  • miksi sinun palvelusi tuottavat hyviä tuloksia

Vastalauseet voi eliminoida parhaiten lisäämällä muutaman asiakaspalautteen sivulle. Voit myös esitellä asiakkaittesi saamia tuloksia asiakastarinoina.

Jos olet ollut medioissa, kuten lehdissä, tv:ssä, blogeissa tai suurilla sivustoilla esillä, nämäkin kannattaa mainita.

Tietoja -sivun kaava

Tässä kaava, joka toimii runkona tietoa-sivun tekstille.

tietoja sivun kaava

Piditkö lukemastasi? Haluaisitko lisää samanlaista?

​Liity Pikselin maksuttomalle vinkkilistalle! Vinkit on suunnattu juuri sinulle, jos haluat tietää miten:

  • lisäisit näkyvyyttäsi verkossa
  • kehität brändiäsi niin, että houkutat luoksesi ihanneasiakkaitasi
  • jäät mieleen ja olet tunnistettava somessa
  • toimit verkossa ammattimaisesti ja uskottavasti
  • lisäät luotettavuuttasi verkossa

Vinkeissä käsittelen mm. somekanavissa toimintaa, kotisivujen ja verkkokauppojen näkyvyyttä ja visuaalisen brändin rakentamista.

​Saat myös lahjaksi Visuaalisen brändäämisen ABC-oppaan!

* indicates required
värin poiminta kuvasta
How-to

Kätevin tapa poimia väri kuvasta

Oletko koskaan törmännyt netissä surffaillessasi johonkin tosi kauniiseen kuvaan, jonka värit ovat aivan täydelliset? Mielessäsi alkaa pyörimään ideoita missä värejä voisit käyttää: kotisivuillasi, esitteessä, logossa…

Mutta miten värit saisi poimittua talteen mahdollisimman helposti?

Värin poimimiseen kuvasta on monta tapaa. Esittelen tässä niistä kaikkein helpoimman.

Enää sinun ei tarvitse tallettaa kuvaa koneellesi ja avata sitä kuvankäsittelyohjelmassa tai ladata sitä johonkin netistä löytyvään värinpoimintasovellukseen, kuten Image Color Picker. Saat värikoodit talteen suoraan selaimestasi. Kätevää!

Tarvitset Firefox-selaimen, jonka saat tarvittaessa täältä.

Kun olet löytänyt kuvan, josta haluat värit poimia tee näin:

1. Klikkaa sivulla hiiren oikealla napilla ja valitse Inspect Element (Tarkastele elementtiä).

värin poiminta kuvasta

2. Uusi näkymä avautuu sivun alaosaan. Klikkaa värinpoimintatyökalua (ympäröity punaisella)

värin poiminta kuvasta

3. Värinvalintaikkuna avautuu. Siitä näet värit pikselin tarkkuudella. Kun olet löytänyt mieluisan värin klikkaa hiiren vasemmalla. Värin koodi kopioituu leikepöydälle.

värin poiminta kuvasta

Missä tätä koodia sitten voi käyttää?

Voit käydä liittämässä sen suosikkikuvankäsittelyohjelmaasi. Voit käyttää esim. Canvaa ja luoda brändillesi väripaletin. Katso miten se toimii alla olevasta videosta.

Piditkö lukemastasi? Haluaisitko lisää samanlaista?

​Liity Pikselin maksuttomalle vinkkilistalle! Vinkit on suunnattu juuri sinulle, jos haluat tietää miten:

  • lisäisit näkyvyyttäsi verkossa
  • kehität brändiäsi niin, että houkutat luoksesi ihanneasiakkaitasi
  • jäät mieleen ja olet tunnistettava somessa
  • toimit verkossa ammattimaisesti ja uskottavasti
  • lisäät luotettavuuttasi verkossa

Vinkeissä käsittelen mm. somekanavissa toimintaa, kotisivujen ja verkkokauppojen näkyvyyttä ja visuaalisen brändin rakentamista.

​Saat myös lahjaksi Visuaalisen brändäämisen ABC-oppaan!

* indicates required
brändin rakentaminen
Luo erottuva brändi

Brändin rakentaminen – täydellinen opas

Mikä on brändi ja mitä elementtejä brändin rakentaminen pitää sisällään?

Mikä on brändi?

Aloitetaan ensin määrittelemällä brändi. Mikä on brändi?

Brändistä ja brändäämisestä puhutaan paljon, mutta sen määritelmä on usein hakusessa. Aloitetaan helposta, eli siitä mitä se ei ole.

Brändi ei ole vain logo, vaikka usein niin sanotaankin. Brändi ei ole myöskään yrityksesi värimaailma tai väripaletti, jota käytät kotisivuillasi, markkinointimateriaaleissa tai tuotteissa. Eikä brändi ole edes tuotteet, joita yrityksesi tekee.

Brändi ei ole yksistään mikään näistä, vaan se on kaikki nämä ja paljon enemmän.

Continue Reading
näyttääkö verkkoviestintäsi tältä
Näy verkossa

Jos haluat näyttää ammattimaiselta verkossa, lue tämä

Ymmärrät varmasti, miten tärkeää viestinnän visuaalinen ilme on (jos et vielä lukenut artikkelisarjan ensimmäistä osaa, lue se täältä).

Mutta miten käytännössä saat yrityksesi visuaalisesta ilmeestä yhtenäistä, ammattimaisen ja luotettavan näköistä, ilman graafikon koulutusta tai apua?

Itsekin yrittäjänä tiedän, että päivät täyttyvät helposti ja välillä on todella vaikeaa saada tehtyä kaikkea mitä pitäisi. Aika on usein todellakin kortilla ja riittää vain välttämättömimpiin tehtäviin. Miten siinä ehtisi muka vielä viestintää miettimään?

Jatka lukemista