yritysblogin kirjoittaminen
Ota kaikki irti verkkosivuista

15 blogi-ideaa verkkokauppiaalle ja palveluyrittäjälle

Tämä on yritysblogin kirjoittaminen -artikkelisarjan toinen osa. ​Ensimäisessä osassa kerroin miksi perustin yritysblogin, vaikka alkuun olinkin sitä vastaan. Mikä muutti mieleni ja mitä hyötyä yrittäjälle on blogista?

​Tässä osassa kerron bloggausideoita palveluyrittäjälle ja verkkokaupan omistajalle. ​

Edellisessä artikkelissa kerroin, miten aluksi vastustelin yritysblogin perustamista ja perustelin sitä mm. ajan ja ideoiden puutteella.

​Tosi monissa blogeissa ja oppaissa annetaan vinkkejä bloggaamiseen informaatiotuotteiden, kuten verkkokurssien tai e-kirjojen tuottajille. Fyysisten tuotteiden myyjänä tai palveluyrittäjänä bloggaaminen on kuitenkin ihan eri juttu.

En yhtään ihmettele, jos koet hämmennystä ja et keksi ideoita mistä kirjoittaisit. Ja miksi yleensä siihen hommaan lähtisit.

​Itsekin ajattelin niin. Mutta sitten muutin näkökulmaani:

Mitäs, jos bloggaaminen onkin asiakaspalvelua ja kontaktin luomista? 

Mitäs, jos blogisi tarkoitus onkin auttaa lukijaa eteenpäin ja osaksi jo ratkaistakin hänen haasteensa? Mitäs, jos se onkin näyte siitä mitä teet ja osaat ja sen perusteella lukijan on helppo päättää haluaako hän​ asioida sinun kanssasi?

Jotta blogin kanssa pääsee hyvin alkuun kannattaa aluksi miettiä mihin blogia aikoo käyttää.

Mikä on yritysblogin tarkoitus?

Yritysblogin tarkoitus voi olla erilainen riippuen yrityksestä.

Blogin yhtenä tarkoituksena voi olla tuoda ihmisiä esiin yrityksen takaa. Asiakkaiden on helpompi tykätä ja seurata oikeaa ihmistä kuin kasvotonta yritystä. ​Heidän on helpompi ostaa ja tulla asiakkaaksi, kun heillä on jotain kosketuspintaa yritykseen jo valmiiksi. Myös potentiaaliset työnhakijat näkevät yrityksen kulttuurin blogin kautta. 

Toinen tarkoitus on laajentaa ja sitouttaa asiakaskuntaa. Siinä blogi onkin loistava kanava, koska tutkimuksen mukaan 60 % ​bloggaavista yrittäjistä saa enemmän asiakkaita​.​

​Blogi voi toimia myös lisätulon lähteenä. Voit suositella muiden tuotteita tai ​luoda omia digitaalisia tuotteitasi. Siitä kerron enemmän yritysbloggaus-sarjan seuraavassa artikkelissa.

Seuraavaksi esittelen muutamia näkökulmia yritysblogiin ja siihen miten se palvelee asiakastasi ja sinua yrittäjänä.

Yritysblogin kirjoittaminen auttaa asiakastasi

Oppimaan tuntemaan sinut ja mitä tarjoat. ​Maailma on pullollaan erilaisia verkkokauppoja ja palvelun tarjoajia. Asiakas voi olla hämillään, koska tuotteiden ja palvelujen erot ovat epäselvät. Hän ei tiedä mikä tuote tai palvelu olisi juuri hänelle sopiva.

​Luottamaan sinuun enemmän - siltä ostetaan keneen luotetaan. Kun ​asiakas jo tuntee sinut blogisi kautta, hänen on helpompi valita juuri sinut. Olet jo hänelle tuttu ja hän luottaa sinuun jo enemmän kuin muihin. ​

​Saamaan lisätietoa tuotteistasi tai palveluistasi. ​Voit auttaa asiakasta tekemään päätöksen kertomalla blogissa tuotteista tai palveluista kattavammin. ​​​

​Huomaamaan sopiiko tuote tai palvelu hänelle. ​Blogisi kautta voit kertoa mistä tuotteissasi tai palveluissasi on kysymys, mistä ne koostuvat ja mitä hintaan sisältyy.

​Valitsemaan oikean tuotteen tai palvelun. ​Voit blogissa auttaa asiakasta valinnassa. 

​Saamaan inspiraatiota aihealueeseen ja tuotteen käyttöön. ​Voit myös ​tehdä ​blogistasi aihealueesi ​yleisen tietolähteen, jossa kerrot aiheeseen liittyen muistakin asioista. Esim. retkeilytarvikkeiden myyjänä voit blogata parhaista retkeilypaikoista tai upeista luontokohteista, joihin mennä. Näin luot itsestäsi ns. ajatusjohtajan, jolla on aihealue hallussa laajemmin ja jonka luokse tullaan tietoa ja inspiraatiota saamaan.

yritysblogin kirjoittaminen verkkokauppias

​Bloggaamista pidetään usein aikaavievänä puuhana. Mitä, jos ajattelisitkin, että sen avulla voit säästää aikaasi?

​​Yritysblogin kirjoittaminen auttaa sinua yrittäjänä

Tekemään itsesi ja yrityksesi tutuksi. Asiakkaalla on usein monia vaihtoehtoja, joista valita. Kun brändäät itsesi oikein, olet ensimmäisenä asiakkaan mielessä kun hän miettii mistä ostaisi siivouspalvelun tai ​luomukosmetiikan.

Säästämään aikaasi muihin töihin. Voit vastata useimmin kysyttyihin kysymyksiin blogissa ja kertoa tuotteiden ja palvelun sisällöstä. Voit auttaa asiakasta tekemään päätöksen ja vertailemaan tuotteita.

Vähentämään palautuksien määrää. Blogissa voit kertoa kenelle ja mihin tarkoitukseen tuote tai palvelu sopii ja mihin ei sovi.  

Pitämään sinut mielessä. ​Bloggaamalla pysyt myös asiakkaittesi mielessä ja he palaavat helpommin takaisin luoksesi kun on aika tehdä uusi ostos.

​15 Blogi-ideaa verkkokauppiaalle

  • ​kenelle tuotteesi on tarkoitettu ja millaiseen käyttöön se sopii
  • ​jos myyt muiden tuotteita esittele merkkejä ja niiden tarinoita
  • ​vastaa useimmin kysyttyihin kysymyksiin
  • esittele tuotteiden valmistusprosessi, jos teet itse myymäsi tuotteet
  • ​kerro miten ideoit tuotteitasi, mistä saat inspiraatiota ​niihin
  • ​kerro miten hoidat verkkokauppaasi ja tarjoa neuvoja aloittelevalle verkkokauppiaalle
  • ​bloggaa asiaan liittyvästä aiheesta: jos myyt leivontatarvikkeita, julkaise reseptejä. Jos myyt ​liikuntavälineitä, postaa treeni- ja ravintovinkkejä. Jos myyt golftarvikkeita, kierrä Suomen golfkenttiä ja kirjoita niistä oma arvostelusi.
  • ​korujen tekijä voi ​tehdä postauksia, joissa esittelee vaateyhdistelmiä, jotka sopivat korujen kanssa. Esim. millaisten puseroiden kanssa pitkä kaulakoru sopii.  
  • ​tee tuotenostoja valikoimistasi: uutuudet, suosituimmat, tietyt trendit tai ​kategoriat
  • ​esittele tuotteita, jotka toimivat hyvin yhdessä tai täydentävät toisiaan
  • ​tee vertailupostauksia samankaltaisista tuotteista
  • ​mitä et myy ja miksi
  • ​haastattele asiakkaitasi ja tee reportaasi, jossa tuotteesi ovat käytössä
  • ​mitä on hyvä tietää ennen ostopäätöstä
  • ​kenelle tai mihin tarkoitukseen tuotteesi ei sovi

​15 blogi-ideaa palvelujen tuottajalle

​Palvelujen tuottaja hyötyy blogista monin tavoin ja pystyy palvelemaan asiakasta jo ennen kuin tämä on ottanut henkilökohtaisesti kontaktia. 

yritysblogin kirjoittaminen palvelun tarjoaja

​Palvelujen tuottaja voi kertoa palvelustaan enemmän blogissaan, tuoda esiin asiakastarinoita ja onnistumisia ja rikkoa alan myyttejä tai tuoda epäkohtia esiin.

  • ​kenelle ​palvelusi on tarkoitettu ​
  • ​miten palvelusi auttaa asiakasta ratkaisemaan ongelman tai haasteen
  • ​vastaa useimmin kysyttyihin kysymyksiin
  • ​esittele palvelusi prosessi, mitä asiakas voi odottaa
  • ​käytätkö tiettyjä tekniikoita, tuotteita, menetelmiä? Kerro niistä.
  • ​riko alasi myyttejä
  • ​kerro ajankohtaiset asiat ja tapahtumat alaltasi
  • ​kerro jostain epäonnistumisestasi ja miten korjasit asian, opit niistä ja kehitit palveluasi sen avulla
  • tuo esiin ​onnistumistarinoita tai case study -artikkeleita palvelujesi asiakkaista
  • ​kerro mikä on mielestäsi pielessä alallasi ja sen yleisimmät virheet
  • ​kirjoita sesonkiin tai tulevaan juhlapyhään liittyvä postaus ja sido se palveluusi
  • ​tee kokeilu, joka liityy palveluusi ja kerro sen tulokset
  • ​haastattele asiakkaitasi ja tee reportaasi palvelusi käytöstä
  • ​mitä on hyvä tietää ennen ostopäätöstä
  • ​kenelle tai mihin tarkoitukseen ​palvelusi ei sovi

Onko sinulla yritysblogi? ​Mistä kirjoitat ja miten keksit aiheet?
​Onko ideoiden keksiminen sinulle helppoa vai hankalaa? Kommentoi alle!


canva 2.0 uudistukset
How-to, Luo erottuva brändi, Näy verkossa

Mitä uutta Canva 2.0 tuo ja miksi sinun pitäisi ottaa se käyttöön?

Viime aikoina minulta on usein kysytty mihin vanha Canva katosi, miten uutta käytetään ja voinko enää muokata vanhoja designejani?

Tällä videolla saat vastauksen näihin kysymyksiin ja kerron myös parhaat palat siitä mitä uutta Canva 2.0:ssa on ja miten se toimii. 

​Voit mm.

​- julkaista suoraan Canvasta Facebookiin

​- tehdä automaattisesti toistuvan esityksen

​- suurentaa suunnittelutilan

​Käyn läpi myös uuden hakutoiminnon. 

​Laita myös YouTube-kanavani tilaukseen! Sinne ilmestyy tasaisin väliajoin uutta materiaalia.

​P.S. Kurkkaa myös Canvakurssini, jossa lähdetään liikkeelle ihan perusteista. Verkkokurssilla suunnitellaan mm. logo ja käyntikortit. Kurssilla voit edetä omaan tahtiisi ja katsoa videoita silloin kun se sinulle sopii.


myyvän laskeutumissivun luominen
Ota kaikki irti verkkosivuista

Myyvän laskeutumissivun luominen viidellä askeleella

​Jos luit laskeutumissivusarjan edellisen osan, tiedät että laskeutumissivu voi lisätä myyntiäsi jopa 100 %. Tiedät myös miksi mainoksista ei kannata ohjata etusivulle. Kerroin myös 10 ideaa laskeutumissivun käyttöön. Jos et ole lukenut ensimmäistä osaa, voit lukea sen tästä.

Kuten sarjan edellisessä osassa mainitsin mainokset ovat vasta 50% onnistuneesta markkinointikampanjasta. Laskeutumissivu on se toinen 50%.

Laskeutumissivu on monin verroin parempi paikka ohjata liikennettä mainoksista kuin sivu verkkokaupassasi tai kotisivuillasi. Näillä ohjeilla saat siitä vieläkin paremman.

​Toimivan laskeutumissivun luominen ei ole vaikeaa. Tässä artikkelissa esittelen siihen yksinkertaisen 5 askeleen kaavan. Kun huomioit nämä viisi asiaa, olet jo pari askelta kilpailijoitasi edellä.

1. Askel: mitä tarjoat ​ja kenelle?

​Laskeutumissivun luominen kannattaa aloittaa miettimällä mitä oikeastaan tarjoat ja ​kuka on kohderyhmääsi. Eli ei se tuote tai palvelu mitä myyt, vaan ongelma, jonka ratkaiset. Asiakas ei ole ostamassa esimerkiksi lisäravinteita sinänsä vaan terveyttä ja hyvinvointia.

Mitä tarjoat ja kenelle? Sinulla on muutama sekunti aikaa kertoa se. Tee se selkeästi heti sivun otsikossa ja korosta viestiäsi sopivalla kuvavalinnalla.

Älä lähde kikkailemaan tai yritä olla liian fiksu. Mitä simppelimpi viesti sen paremmin sen menee perille ja tulee ymmärretyksi oikein.

Tässä esimerkki huonosta otsikosta: “Kasvata liiketoimintaasi nopeasti”.

Otsikko on huono, koska se ei kerro miten palvelu tai tuote kasvattaa liiketoimintaa. Kävijälle jää liian paljon arvuuteltavaa miten kasvu olisi tarkoitus toteuttaa. Tapahtuuko se esim. tv-mainostuksen, verkkokaupan kehittämisen vai markkinointistrategian suunnittelun avulla?

Parempi versio otsikosta tuo tavan esiin heti: “Google-mainonnalla kasvatat liiketoimintaasi nopeasti”.

Tässä sinulle muutamia kysymyksiä mietinnän tueksi:

  • ​Miten vastaat asiakkaan tarpeisiin?
  • ​Kuka on asiakkaasi? Määrittele tarkasti.
  • ​Miten viet hänet kohti ongelman tai haasteen (ainakin osittaista) ratkaisua?
  • ​Kuinka sinun tuotteesi tai palvelusi eroaa kilpailijoiden vastaavista?

​​

Nämä ovat ns. myyntikärkiä, joita voit tuoda esiin otsikossa ja tekstissä. 

Jos mainostat Facebookissa tai Googlessa voit käyttää mainoksissa samaa otsikkoa kuin laskeutumissivulla. Vähintääkin otsikossa pitää puhua samasta asiasta kuin mainoksessa.

Pääotsikon tarkoitus onkin pitää kävijät kauemmin sivulla ja kertoa heille, että he ovat oikeassa paikassa. Laskeutumissivulla voi olla myös alaotsikko, jonka tarkoitus on saada kävijät lukemaan lisää.



Otetaan esimerkki.

Sanotaan, että olet etsimässä uutta autoa. Haluaisit näppärän kaupunkiauton, joka kuluttaa vähän. Googlessa huomaat mainoksen, joka mainostaa juuri sellaista. Otsikkona: Pienikulutuksinen käytännöllinen kaupunkiauto. Kun klikkaat mainosta ja päädyt autokaupan laskeutumissivulle, jonka otsikkona on: Täydellinen auto lapsiperheille. Siinä vähän ihmettelet, että ethän ollut perheautoa etsimässä, mites nyt tänne päädyitkin ja klikkaat pois.

Otsikot eivät vastanneet toisiaan ja vain hämmensivät käyttäjiä. Vaikka auto periaatteessa olisikin ollut sopiva sekä kaupunkiautoksi että lapsiperheille, ei kiireinen sivuilla kävijä jaksa ja ehdi sitä itse selvittelemään.

Mainos ja laskeutumissivu tulisi kohdistaa kohderyhmän mukaan.


Eli kannattaa tehdä eri mainokset ja sivut molemmille esimerkin kohderyhmille. 



2. Askel: valitse tunteita herättävä pääkuva

Se kuvaa visuaalisesti myyntikärjen ja tukee sitä. Tässä kuvassa on hyvä näyttää se mitä asiakas haluaa ostaa - ei se tuote mitä myydään. Eli onko se mitä asiakas haluaa ostaa terveyttä vai lisäravinnepurkkeja?

Parhaimmillaan pääkuva nostattaa myös sitä tunnetta, jonka haluat välittää. Esimerkissämme se olisi terveys, energisyys ja hyvinvointi.  

​​5 sekunnin testi

​​Jotta sivun alkuosan viesti on riittävän selkeä tee viiden sekunnin testi. Näytä sivuasi jollekin tutullesi viiden sekunnin ajan. Pyydä häntä sen jälkeen kertomaan mitä sivulla myydään. Sen tulee olla riittävän selvästi sanottu ja kuvattu, jotta se selviää yhdellä vilkaisulla.

hyvän laskeutumissivun luominen

​Valitettavan usein yksi vilkaisu on kaikki mitä tuotteen myyjät saavat netissä surffailevalta yleisöltä. 

Netin käyttäjien keskittymiskyky lyhenee koko ajan ja nyt sen on sanottu olevan niinkin lyhyt kuin 3 sekuntia. Jos sivut eivät muutaman sekunnin vilkaisulla vaikuta riittävän kiinnostavilta tai sivu ei vastaa sitä mitä kävijä oletti hän klikkaa back-nappia surutta. Siksi varmista että sivusi viesti tulee heti selväksi ja se on linjassa mainoksen sanoman kanssa.



3. Askel: ​tuo tuotteen ominaisuudet ja hyödyt houkuttelevasti esiin

Tässä kerro mitä loistavia ominaisuuksia tuotteessasi tai palvelussasi on ja miten eroat kilpailijoistasi. Kerro myös miten asiakas hyötyy siitä mitä tarjoat ja miten tämä hyöty toimitetaan tai toteutetaan.

Tuo tässä esiin ensimmäisessä kohdassa miettimiäsi myyntikärkiä ja kirjoita kohdeasiakkaalle.

Ominaisuuksia ja hyötyjä kannattaa tuoda esiin mahdollisuuksien mukaan tunteisiin vedoten. Voit kuvailla kuinka asiakas on ennen toivonut voivansa paremmin ja olevansa terveempi ja kuinka nämä lisäravinteet auttavat häntä tavoitteessaan. Kuinka ne on räätälöity juurikin tuomaan energiaa ja lisäämään vastustuskykyä.

Myyntitekstistä tulee todella toimiva ja vahva kun neljännen kohdan asiakaspalautteet voi sitoa näihin väitteisiin. Kun sinulla on tarjota oikeita palautteita ja onnistumiskokemuksia oikeilta asiakkailta, ei sivusi teksti jää vain myyntipuheen ja sanahelinän tasolle. 

4. Askel: ​lisää uskottavuutta todistusaineistolla

Todistusaineisto voi olla mm. asiakaspalaute, maininta mediassa, referenssi, case study tai onnistumistarina. Tue näillä nämä kolmannen askeleen ominaisuuksia ja hyötyjä ja kerro tarinaa mielellään asiakkaan sanoin.



Jos käytät asiakasreferenssejä, voit liittää mukaan asiayhteydestä riippuen henkilön nimen, kuvan, kotisivun osoitteen tai työpaikan, ammatin. Ne lisäävät uskottavuutta.

Älä lähde keksimään referenssejä itse tai käytä kuvapankkikuvia. Ne kyllä fiksu kävijä tunnistaa ja se murentaa uskottavuuttasi huomattavasti. Käytä aina aitoja palautteita. 



Tässä kohtaa voi tulla houkutus lisätä tositusaineistoa somen puolelta. Esim. isoja tykkääjä- tai seuraajalukuja eri kanavista. Mutta jätä ne tässä kohtaa pois. Somenappulat vain houkuttavat kävijää klikkaamaan ja siirtymään muualle.

Tee sivustasi uskottava ja luotettava monin eri keinoin.

​Sosiaalinen uskottavuus

  • ​asiakaspalautteet
  • ​referenssit
  • ​portfolio
  • ​case studyt
  • ​onnistumistarinat
  • ​suosittelut
  • ​mediamaininnat
  • ​myyntimäärät

​Tekninen uskottavuus

  • ​SSL-sertifikaatti (eli https)
  • ​oma domain
  • ​tietoturvaseloste
  • ​toimiva sivu, myös mobiilissa

5. Askel: lisää selkeä toimintokehote

Mikä on tavoitteesi? Kerätä yhteydenottoja, lisätä myyntiä, saada ilmoittautumisia tapahtumaan?

Laskeutumissivulla voi olla vain yksi tavoite.

​Jos ajattelet että, jos kävijä ei osta niin ehkä hän ainakin uutiskirjeen tilaa. Väärin. Jos vaihtoehtoja on useita voi olla että kävijä ei osaa päättää mitä tekisi ja poistuu vähin äänin. 

Määrittele siis tarkasti kampanjasi tavoite ja käytä sen mukaista kehotetta.

Olethan itsekin huomannut, että mitä useampia vaihtoehtoja on, sitä vaikeampi on tehdä päätös. Helpota siis asiakkaasi elämää ja tee päättäminen tosi yksinkertaiseksi ja tarjoa vain yksi vaihtoehto.

Kerro kävijälle selkeästi mitä hänen pitää seuraavaksi tehdä. Laita toimintokehote myös selkeästi esille, vaikka useampaan kertaan.

Kaikki tekstit, otsikot, palautteet, kuvat ja napit keskittyvät tähän yhteen tavoitteeseen.

Jos päädyt käyttämään lomaketta, mitä vähemmän kenttiä siinä on sitä herkemmin kävijä malttaa sen täyttää.

laskeutumissivun luominen


Kannusta tekemään päätös

Potentiaalinen asiakas voi olla kiikun kaakun tarjouksesi edessä ja miettiä painaisiko hän nappia vai ei. Jotta saisit kiikkulaudan heilahtamaan kyllä-vastauksen puolelle voit käyttää erilaisia kannustimia toimintokehotteen läheisyydessä.

Nämä ovat tuloksia Unbouncen tekemistä tutkimuksista, joita he ovat tehneet tuotteittensa käyttäjien keskuudessa.

Positiivisia kannustimia ovat mm.

  • ​Kun halutaan henkilön jättävän yhteystietonsa, jotta sinä voisit soittaa hänelle myöhemmin, voit kertoa laskeutumissivulla kuinka kauan kestää ennenkuin otat yhteyttä
  • ​Verkkokaupassa voit kertoa milloin paketti on tilaajalla
  • ​Webinaari-ilmoittautumisia saat lisää, jos tarjoat siitä tallenteen

Negatiivisia “kannustimia” ovat:

  • ​Negatiivisten ​asioiden mainitseminen: “vihaamme spämmiä”. Parempi versio: “Pidämme tietosi 100% turvassa”
  • ​Maksuliikenne kauttamme on 100% turvallista, saa kävijän miettimään miksi tämä on pitänyt erikseen mainita. Onko mahdollista, että se ei ole turvallista?
  • ​Ilmainen-sanan käyttö. Tutkitusti se laskee konversioiden määrää 16,8%.

​Nappien tekstilläkin on merkitystä (huono -> parempi -> paras):

  • ​Ei klikkaa-sanaa -> Klikkaa -> Klikkaa tästä
  • ​Lataa -> Lataa nyt
  • ​Katso ilmainen video -> Katso video
  • ​Puhutellaan “sinun” -> puhutellaan “minun”

​Laskeutumissivun luominen - askelien yhteenveto ​

​Toimivan laskeutumissivun luominen onnistuu tämän viiden askeleen kaavan avulla. 

  • 1
    ​Askel: ​Mitä myyt tai tarjoat, asiakkaan näkökulmasta? ​Tämä on punainen lanka koko sivun läpi
  • 2
    ​Askel: pääkuvan valinta. Mikä on se tunne, jonka asiakas saa kun hän on päässyt tavoitteeseensa?
  • 3
    ​Askel: ​Mitkä ovat tuotteen edut ja hyödyt, mitä ominaisuuksia siinä on, miksi se on kilpailijoitaan parempi? 
  • 4
    ​Askel: kerää todistusaineisto ja sido se kolmannen askeleen asioihin
  • 5
    ​Askel: lisää toimintokehote. Mikä on tavoitteesi? Vain yksi tavoite per sivu. Selkeästi esiin, useamman kerran.
Tämän vuoksi aloitin yritysblogin
Näy verkossa, Ota kaikki irti verkkosivuista

Vannoin etten aloita yritysblogia. Kuinka sitten kävikään?

Kun olin siirtymässä kokopäiväiseksi yrittäjäksi ja pystyttämässä kotisivuani kaverini kommentoi “kai sä laitat sinne blogin kanssa? Kyllä sunkin kantsis ruveta bloggaamaan”.

Hämmästyneenä sain sanottua: “Mitä, bloggaamaan?? Eijeijei! Siis mähän olen se visuaalinen tyyppi. Ne kirjoittajat on erikseen. Emmä osaa kirjoittaa, enkä tiiä mistä yleensä kirjoittaisin ja siis eihän mulla oikeestaan oo aikaakaan.“

Ajattelin, että esitin järkeviä ja vedenpitäviä vastalauseita ja homma on sillä käsitelty. Koko bloggausasian voisi hyvällä omallatunnolla unohtaa. Siis minä bloggaamassa, hah!

Mutta kuten huomaat, tässä se blogi nyt on. Mikä sai minut muuttamaan mieleni ja pistämään sen pystyyn kuitenkin?

Tämän takia aloitin yritysblogin

Yritystoimintani alkuaikoina pääasiallinen kanavani asiakkaiden tavoittamiseen oli vanha kunnon puskaradio. En ollenkaan väheksy sen voimaa, koska se toimii erittäin hyvin, vaikkakin pienimuotoisesti.

Kun alkuun pyöritin yritystoimintaani osa-aikaisena päivätyön ohessa olin tyytyväinen kun asiakastöitä tipahteli silloin tällöin. Kun siirryin kokopäiväiseksi huomasin äkkiä, että puskaradio ei enää riitä ja asiakkaita tarvitaan enemmän.

Ryhdyin käymään Tampereen kaupungin järjestämissä osaajien ja yritysten tapaamisissa ja ne olivatkin todella tehokkaita parituntisia. Parin-kolmen tunnin aikana tapasin joskus lähemmäs kymmenenkin yritystä, jotka etsivät kaltaistani osaajaa.

Ajattelin, että olen osunut kultasuoneen! Omaa aikaani meni vain muutama tunti ja sain siinä ajassa useita uusia kontakteja ja potentiaalisia asiakkaita.

Muutama kontakteista johtikin asiakastöihin, mutta ei toki kaikki. Aloin väsyä ainaiseen epävarmuuteen töiden riittävyydestä tulevaisuudessa. Stressasin tulevaisuutta ja raha-asioita ihan tosissani. Mietin mitä voisin tehdä. Asiakastöiden lomaan olisi hyvä saada muitakin tulonlähteitä.

Päätin, että asioiden on muututtava. Idea verkossa toimimisesta laajemminkin ei ollut minulle vieras. Olin pyörittänyt harrastuksenani matkablogia ja tehnyt sen ympärillä pientä liiketoimintaakin, mutta nyt asiat olisi skaalattava suuremmiksi. Nyt on oltava tosissaan, eikä vain harrasteltava.

Idea verkkokurssista tai muista digituotteista kuten e-kirjoista on kiehtonut minua pitkään ja koitin pohtia, mistä keksisin hyvän aiheen. Idearikas ystäväni ehdotti verkkokurssia Canvasta ja sitä lähdinkin toteuttamaan innolla.

Verkkokurssin tekoon ja sen markkinointiin liittyviä asioita penkoessani törmäsin sisältömarkkinoinnin käsitteeseen. Se tuntui käyvän järkeen ja tuovan helpotusta tällaiselle mainontaa ja myyntiä kaihtavalle introvertille.

Halusin saada kurssiani myytyä totta kai, mutta en halunnut tehdä sitä osta-osta-osta -periaatteella. Tyrkyttämällä myyminen ärsyttää minua valtavasti, enkä missään tapauksessa halunnut ruveta siihen.

Sisältömarkkinointi on enemmänkin opettamista hyvän sisällön avulla. Tarjotaan lukijalle hyötyä ja neuvoja sen sijaan, että tyrkytetään. Tuodaan itseä esiin asiantuntijana, luodaan luottamusta lukijaan ja tehdään itseä tutuksi. 

Lisäksi halusin laajentaa asiakaskuntaani kattamaan koko Suomen. Henkilökohtaisesti kontaktoimalla en siihen pysty, mutta blogini avulla minulla on mahdollisuus siihen. Siinä pari-kolmetuntisessa, jonka ennen vietin verkostoitumassa ja sain kymmenen kontaktia, saan nyt samassa ajassa kirjoittettua postauksen ja julkaistua sen moninkertaisesti laajemmalle lukijakunnalle.

Ja tähän kaikkeen tarvitaan juurikin sitä blogia. Joten, minun piti pyörtää edelliset puheeni bloggaamisesta, ottaa härkää sarvista ja perustaa se blogi.

Sen lisäksi, että blogin avulla tavoittaa laajemman asiakaskunnan, sillä on useita muitakin etuja.

Miksi yrittäjän kannattaa perustaa yritysblogi

  1. Blogilla tavoitat laajemman asiakaskunnan koko Suomen laajuisesti tai vaikka ulkomaita myöten
  2. 60 % bloggaavista yrittäjistä saa enemmän asiakkaita, koska asiakkaat ovat saaneet jo näytteen siitä mitä osaat ja myyt
  3. Voit brändätä itsestäsi alasi asiantuntijan
  4. Voit tuoda arvomaailmaasi esiin ja tehdä itseäsi tutuksi blogisi avulla  - niiltä ostetaan keihin luotetaan
  5. Voit kertoa oman tarinasi ja saada yhteyttä ihmisiin, jotka uskovat samoihin asioihin
  6. Google tykkää, kun sivuillesi tulee tuoretta sisältöä ja nostaa sitä hakutuloksissa ylöspäin
  7. Voit hakukoneoptimoida postauksesi ja saada kävijöitä Googlesta ilmaiseksi
  8. Se on (lähes) ilmainen markkinointikanava, jossa voit jakaa tietoa alastasi ja yrityksestäsi
  9. Voit vastata useimmin kysyttyihin kysymyksiin
  10. Voit taklata yleisimmät vastalauseet tuotteeseesi tai palveluusi liittyen
  11. Saat tietoa asiakkaistasi ja heidän kiinnostuksen kohteistaan, kun seuraat mitä postauksia on luettu eniten
  12. Yritysblogi voi olla toimittajien lähde
  13. Bloggamalla voi herättää keskustelua
  14. Postauksia voidaan linkittää muille sivustoille ja saat sitä kautta ilmaista liikennettä
  15. Blogista saat helposti sisältöä somekanaviisi ja voit kierrättää sitä uudelleen ja uudelleen
  16. Voit tehdä sisältömarkkinointikampanjoita ja myydä opettamalla ja neuvomalla
  17. Voit kerätä blogin avulla uutiskirjelistaa

Näistä loistavista bloggaamisen eduista huolimatta, minua edelleenkin vaivasi alussa mainitsemani vastaväitteet: ei ole aikaa, en tiedä mistä kirjoittaisin, en osaa kirjoittaa.

miksi perustaa yritysblogi

Haasteet pystyy selättämään vasta kun motiivi on kohdillaan. Kun syy aloittaa on tarpeeksi painava verrattuna syihin olla aloittamatta, haasteet ovat vain hidasteita.

Haaste: ei ole aikaa bloggaamiselle

Niin ärsyttävältä kuin se kuulostaakin, ajan puute on priorisointikysymys. Jos sanon, että minulla ei ole aikaa blogata, tarkoitan, että bloggaaminen ei ole tärkeysjärjestyksessä kovin korkealla.

Kyse voi olla myös epävarmuudesta, kuten minulla. “Voisihan sitä bloggaamista kokeilla, mutta onko se sen väärti? Mitä jos aikani menee vain hukkaan?”

Jos joku tulisi kertomaan minulle, että jokainen blogipostaus, jonka teen, tuottaa minulle parin vuoden kuluttua 500 € kuukaudessa, niin johan alkaisi aikaakin löytymään.

Mutta eihän sitä kukaan tiedä eikä tule kertomaan, on vain kokeiltava. Bloggaaminen ei ole mikään elinikäinen sopimus. Jos tuntuu, että se ei suju, eikä täytä tarkoitustaan sen voi aina lopettaa.

Kun löydät tarpeeksi vahvan syyn miksi blogi kannattaa aloittaa, aikaakin järjestyy helpommin. Minulle tämä syy on digitaalisen liiketoiminnan kasvattaminen ja laajemman asiakaskunnan auttaminen.

Kuinka paljon aikaa bloggaaminen vie?

Ei tarvitse viedä paljoa. Postauksen voit tehdä valmiista materiaaleista kuten uutis- tai asiakaskirjeistä, markkinointimateriaalin tai PowerPoint-esitysten pohjalta.

Jos kirjoittaminen tökkii voit puhua postauksen nopeasti kännykkääsi esim. Dragon Dictation -sovelluksen avulla. Sovellus muuttaa sen tekstiksi, jonka voit lähettää sähköpostiisi, muokata tarvittaessa ja postata blogiin.

Voit myös tehdä videoblogia, jos kameralle esiintyminen sujuu sinulta luontaisesti. Videoblogeissa on se hyvä puoli, että juuri nyt video saa hyvin näyttöjä somessa ja nousee korkealle Googlessa.

Bloggaaminen säästää aikaasi

Kysytäänkö sinulta usein samoja asioita ja vastaat jokaiselle kysyjälle erikseen? Mikset kirjoittaisi blogiin artikkelia jokaisesta kysymyksestä?

Seuraavan kerran kun joku kysyy aiheesta säästät vartin, kun linkkaat kysyjän suoraan artikkeliin blogissasi.

Haaste: En osaa kirjoittaa

Minulla oli pitkään esteenä kirjoitustaidon puute. En pitänyt itseäni kummoisenakaan kirjoittajana, koska olin niin vahvasti visuaalinen ihminen.

Hyvä uutinen kuitenkin on, että blogikirjoittamisen voi oppia. Se on opittavissa oleva taito siinä missä mikä tahansa muukin.

Kirjoittamisen tueksi olen lukenut kymmenittäin, ellei sadoittain blogipostauksia aiheesta, useita kirjoja ja oppaita sekä käynyt bloggauskurssin.

Paras suomenkielinen lähde bloggaamiseen on Tiia Konttisen blogi ja tuotteet, joita voin suositella lämpimästi. ​Tiian blogi on aloittelevan ja jo pidemmällekin ehtineen bloggarin aarreaitta. 

Tiia opettaa mm. täydellisen blogipostauksen rakenteen, joka koukuttaa lukijan. Hän myös neuvoo parhaat niksit sisältömarkkinointiin, eli miten myyt tyrkyttämättä.

Katso esim. e-kirja Yritysbloggaamisen alkeet​, jos haluat päästä alkuun sujuvasti ja välttää yleisimmät karikot.

Jos et ole blogannut aiemmin, Tiia kertoo miten pääset helpoimmin alkuun. Ei haittaa vaikka et olisikaan sinut tekniikan kanssa, Tiian neuvoilla saat blogin pystyyn ja opit miten saat Googlesta ilmaista liikennettä sivuillesi ja parannat blogisi näkyvyttä Googlen hakutuloksissa.  

Onko sinulla yritysblogi? Jos ei, niin miksi?
Minkä koet olevan esteenä? Kommentoi alle!

laskeutumissivu
Ota kaikki irti verkkosivuista

Laskeutumissivu muuttaa sivujesi liikenteen rahaksi

Vielä muutama vuosi sitten kauhisteltiin, että sosiaalinen media, alituiset viestien piippaukset ja alati kasvava informaatio- ja viriketulva ovat pehmittäneet päämme ja keskittymiskykymme netissä on laskenut 7 sekuntiin.

Ei se vielä mitään. Nykyään puhutaan jopa 3 sekunnista. Eli: sinun täytyy vakuuttaa sivuillesi tai verkkokauppaasi tulija 3 sekunnissa tai hän häipyy niine hyvineen.

Kolmessa sekunnissa.

Virikettä, informaatiota ja viihdykettä pukkaa joka tuutista. Verkkosivut ovat usein täynnä linkkejä, mainoksia, videoita, vilkettä ja välkettä.

Nämä ongelmat koskevat meitä kaikkia, jotka teemme jotain liiketoimintaa verkossa. Pyöritämme verkkokauppaa, mainostamme, sometamme, bloggaamme, teemme asiakashankintaa…

Miten ihmeessä siinä saa äänensä kuuluville? Miten saadaa sivuilla kävijä vakuutetuksi, että hänen kannattaa olla sivulla kauemminkin kuin se kolme sekuntia ja oikeasti tutustua siihen mitä tarjotaan? Ikävä kyllä mainosrahat valuvat usein hukkaan vääränlaisella mainonnalla ja etenkin sillä mihin mainoksella ohjataan.

Yksi ratkaisu ongelmaan on laskeutumissivu.

Mikä on laskeutumissivu?

Laskeutumissivu on sivu kotisivuillasi tai verkkokaupassasi, joka on luotu tiettyä markkinointi- tai mainoskampanjaa varten. Se on sivu, jolle kävijä päätyy yleensä Facebook- tai Google-mainoksesta.

Laskeutumissivulla kävijä voi tehdä vain yhden asian. Sen, joka on mainoskampanjasi tavoite.

Tämän vuoksi laskeutumissivu onkin omiaan parantamaan mainoskampanjasi kannattavuutta ja laskemaan asiakashankinnan kuluja.

Miksi näin? Lue eteenpäin, niin se selviää…

10 ideaa laskeutumissivun käyttöön

laskeutumissivu 10 ideaa

Laskeutumissivulla on lukemattomia käyttökohteita.

Mihin kaikkeen laskeutumissivuja voi hyödyntää? Tässä 10 ideaa: 

  1. Jaa tieto tarjouksesta vain tietylle asiakasryhmälle
  2. Anna erilaista tietoa palveluistasi tai yrityksestäsi riippuen siitä, mitä kautta kävijä sivuillesi tulee. Twitterin kautta tuleva kävijä ei välttämättä tunne yritystäsi ja tuotettasi niin hyvin kuin uutiskirjeen kautta saapuva
  3. Kerää uutiskirjelistaa
  4. Kerää ilmoittautumisia tapahtumaan, valmennukseen, webinaariin ja koulutukseen
  5. Kerää yhteydenottoja
  6. Kannusta ajanvaraukseen
  7. Lisää verkkokaupan myyntiä
  8. Lanseeraa uusi tuote ja kerää sille odotuslistaa
  9. Kerää tietoa sivusi kävijöistä kyselyllä
  10. Anna someprofiilista sivuillesi klikkaajille "aloita tästä" tai "tietoa palveluistamme" -tyylinen tietopaketti

Laskeutumissivu parantaa myyntiä

Miksi kannattaa tehdä erillinen lasketumissivu tuotteelle tai palvelulle? Miksei ohjata kävijöitä mainoksista suoraan etusivulle tai mainostettavan tuotteen sivulle verkkokauppaan?

Siihen on useampikin syy.


1. Etusivulla tai tuotesivuilla on usein liikaa linkkejä.

Siellä on navigointivalikko ylhäällä, sivupalkki täynnä linkkejä ja somenappeja, jotka vievät kävijän mielenkiinnon muualle.

Laskeutumissivun tarkoitus on pitää kävijän huomio yhdessä asiassa. Siinä, jota sinä tarjoat.

Keskittymistä ei vie:

  • Valikot
  • Sivu- ja alapalkki
  • Somenappulat ja -feedit
  • Blogi
  • Kuvagalleriat
  • Videot
  • Mainokset
  • Linki tekstissä
  • Jne jne...
laskeutumissivu linkkien määrä vaikuttaa

Etusivulla on usein huima määrä linkkejä, jotka vievät kävijän huomion itse asiasta. Älä linkitä suoraan etusivulle vaan käytä mieluummin laskeutumissivua.

Tässä on esimerkkinä Sokoksen etusivu. Kuvitellaan, että kampanjassa ohjataan kävijät etusivulle ja tarkoituksena on saada heidät tutustumaan asiakasomistajapäivien tarjouksiin.

Niiden mainos on toki iso ja heti sivun yläosassa, mutta sivulla on paljon muutakin katseltavaa ja klikkailtavaa. Kuvassa on vain osa sivusta, joka jatkuu alaspäin vielä hyvän tovin. Laskin, että kokonaisuudessaan sivulla on 94 linkkiä.

Eli yli 90 linkkiä, jotka vievät asiakkaan muualle kuin minne piti! Se pienentää todennäköisyyttä sille, että kävijä tekee sen mitä haluatkin hänen tekevän. 

Linkkien määrän vaikutusta konversioon on tutkittu. Jo pelkkä yläpalkin poistaminen lisää konversioita 100 %. Eli toisin sanoen 100 % enemmän kävijöitä teki sen mitä kampanjassa haluttiin heidän tekevän.

2. Toinen hyvä syy käyttää laskeutumissivua on se, että siihen saa laitettua tuotteesta enemmän tietoa esiin kuin verkkokaupan tuotesivulle.


Verkkokaupassa laskeutumissivulle voi vaikkapa:

  • lisätä videoita
  • tuoda asiakkaiden kokemuksia
  • kirjoittaa myyvempää tekstiä
  • esitellä tuote houkuttelevammin
  • esitellä tuote visuaalisemmin
  • koota tuotepaketteja yhteensopivista tuotteista
  • luoda kampanjoita, jotka koskevat vain osaa valikoimasta tai vain muutamia tuotteita

3. Mahdollisuus räätälöidä sisältö ja ulkoasu

Kolmas tärkeä pointti on, että laskeutumissivun voi räätälöidä vastaamaan mainostasi otsikoltaan ja ulkoasultaan. Tämä liittyy oleellisesti juurikin aiemmin mainittuun kolmeen sekuntiin, jonka aikana sinun pitää vakuuttaa kävijäsi siitä, että sisältösi on hänen aikansa arvoista. 

Kun Facebookia selaileva ihminen klikkaa mainostasi ja päätyy laskeutumissivullesi, sinun tulee vakuuttaa hänet, että hän on "oikeassa paikassa". Tämä tarkoittaa sitä, että mainoksen ja sivun, jolle mainoksesta ohjataan on vastattava toisiaan. 

Valitettavan usein näin ei ole. Mainostetaan vaikkapa pientä näppärää kaupunkiautoa, mutta sivu, jolle mainoksesta päädytään kertoo otsikossaan perheautojen testivoittajasta. Mainoksen ja sivun viestit eivät siis vastaa toisiaan ja kävijä klikkaa back-nappia ja poistuu. 

Toinen hyvä keino haaskata mainosbudjetti on tehdä niin, että mainos kauniista kengistä tai upeasta kellosta ei viekään suoraan tuotteeseen vaan verkkokaupan etusivulle. Kävijällä täytyy olla kiinnostusta ja viitseliäisyyttä todella paljon, jos hän alkaa itse etsimään kuvan tuotetta kaupan valikoimista. 


mitä asiakas ostaa
Luo erottuva brändi

Näin tarjoat asiakkaallesi sitä mitä hän haluaa ostaa

Oletko miettinyt mitä yrityksesi tarjoaa? Ihan oikeasti miettinyt?

Mitä asiakas oikeasti ostaa, kun hän ostaa sinulta? Ethän vain sorru ajattelemaan tuote- tai palvelukeskeisesti tyyliin: “teen kaunista keramiikkaa” tai “tarjoan hierontapalveluja”.

Itsekin pääsin miettimään tätä asiaa kun kirjoittelin tietoa-sivuani. Eikä ollutkaan helppo homma. Sain pähkäillä pääni puhki kun koitin sovittaa ajatuksiani ja ideoitani sanoiksi.

Okei, tarjoan tietoa graafisesta suunnittelusta…? Täältä saat graafikon vinkkejä…? Neuvoja graafisen ulkoasun kohentamiseen 13 vuoden kokemuksella…? Näitähän se perimmiltään on, mutta ei kovin asiakaskeskeisesti sanottu, vai mitä?

Miten näitä lähtisin kehittämään:

  • kirjoita asiakkaan näkökulmasta: mitä asiakas saa, miten hän hyötyy, mitä etua näistä asioista on?
  • kuka asiakas on? Toinen graafikko, iso yritys, pienyrittäjä, bloggari, jne…
  • vähemmän alan slangia, enemmän asiakkaan näkökulmasta
  • vähemmän minä-keskeisyyttä

Tunne asiakkaasi

Kun aloin kirjoittamaan tietoa-sivua, koitin kääntää ajatteluani asiakkaan suuntaan. Kuka hän on? Kun sain sen selvitettyä itselleni aloin kirjoittamaan tekstiä suoraan hänelle.

Koitin mennä hänen päänsä sisään:

  • Mitä ongelmia tai haasteita hänellä on?
  • Miten minä voisin ne ratkaista tai tuoda vastauksia lähemmäs?
  • Miten voin helpottaa hänen ongelmiaan?

Kun olet aloittelemassa toimintaasi, kuten minäkin nyt, et voi olla vielä täysin 100-varma, siitä kuka asiakkaasi todellisuudessa on. Sen voit selvittää esim. asiakaskyselyillä toimintasi kasvaessa.

Nyt alkuun riittää, että arvaat. Voit sitten matkan varrella tarkentaa arvaustasi.

Tätä tarkennusta kannattaa itse asiassa tehdä koko ajan. Ei kannata jäädä moneksi vuodeksi paikalleen vaan tasaisin väliajoin tehdä pieni kartoitus siitä onko asiakaskunta edelleen samanlainen. Tämä pätee etenkin yrittäjiin, jotka eivät ole asiakkaan kanssa suoraan tekemisissä joka päivä.

Mitä asiakas ostaa?

Toinen miettimisen paikka on se, mitä asiakas todellisuudessa ostaa kun hän ostaa sinulta.

Minun tapauksessani asiakas ei osta graafista suunnittelua sinänsä vaan hän ostaa kilpailijoista erottumista, houkuttavaa markkinointimateriaalia tai edustavan verkkokaupan. Toisin sanoen hän ostaa lisää myyntiä.

Mitä asiakas sinulta ostaa? Hierojan asiakas voi ostaa vaikkapa toimintakykyä tai hemmotteluhetken arjen keskelle. Korujen tekijän asiakas voi ostaa itseluottamusta uusien korvisten muodossa tai hän voi palkita itseään hyvin hoidetun työrupeaman jälkeen. Keramiikkaa kotiin ostava voi haluta kodikkuutta, toimivuutta tai iloa silmälle ja siten mielihyvää.

Olet vahvoilla kun olet selvittänyt asiakkaan perimmäisen tavoitteen. Se voi toki vaihdella asiakkaasta toiseen. Tässä sinulla on myös tuumauspaikka: haluatko keskittyä tiettyyn tavoitteeseen? Ratkaisetko vain tietyn ongelman asiakkaalla ja pyrit tekemään sen paremmin kuin kilpailijasi?

Miten tuot tätä esiin visuaalisesti?

Kun olet miettinyt ihanneasiakkaasi ja hänen tavoitteensa tai ongelmansa voi alkaa tuomaan näitä asioita esiin viestinnässäsi. Yksi hyvä keino siihen on visuaalisuus, eli esim. kuvat, värit ja fontit.

Hyviä paikkoja käyttää visuaalisia keinoja ovat mm:

  • kotisivujen ulkoasu
  • blogin kuvat
  • esitteet
  • logo
  • käyntikortit
  • somekuvat
  • jne…

Mieti millaista tunnetta ja tunnelmaa haluat viestittää kuvillasi ja värivalinnoillasi? Sido tunne asiakkaan tavoitteeseen, jota hän on loppujen lopuksi ostamassa.

Hakeeko hän hieronnasta hemmotteluhetkeä vai helpotusta lihasjumeilleen? Voit jo kuvien ja värien valinnalla tuoda esiin jompaa kumpaa.

Helpoin työkalu visuaaliseen suunnitteluun

Itse käytän Canvaa aina kun mahdollista blogissa ja somessa käyttämieni kuvien suunnitteluun ja suosittelen sitä mielelläni muillekin.

Joko sinä olet tutustunut Canvaan? Jos et, tässä 6 syytä miksi sinun pitäisi ottaa Canva käyttöön:

  • Se on ilmainen työkalu.
  • Se on verkkosovellus, jota ei tarvitse ladata koneelle
  • Sen avulla vasta-alkajakin onnistuu. Se sisältää tuhansia valmiita ammattilaisten suunnittelemia mallipohjia, joiden pohjalta voit toteuttaa omat grafiikkasi. Sinun ei tarvi tehdä muuta kuin korvata mallitekstit omillasi ja olet valmis!
  • Canva sisältää kymmeniä tuhansia ilmaisia valokuvia, joita voit käyttää myös kaupallisiin tarkoituksiin. Voit myös käyttää omia kuviasi.
  • Se on saatavilla myös suomen kielellä

Olen tehnyt Canvakurssin, jossa opastan askel askeleelta sinut alkuun Canvan kanssa. Säästät aikaa ja vaivaa kun sinun ei tarvitse lähteä itse kokeilemaan miten asiat tehdään.

Neuvon sinulle kätevimmät tavat tehdä mm. käyntikortin, logon, someprofiilien kuvat ja blogikuvitusta.

Lisäksi saat Brändäyksen perusteet -videon, jossa kerron miten valitset juuri sinun yrityksellesi sopivat värit, kuvat ja fontit. Kerron mitä sinun tulee ottaa huomioon niiden valinnassa. Lisäksi saat listan kuvapankeista, joista saat ladattua kaupalliseen käyttöön sopivia ilmaisia kuvia.

Lue kurssista lisää täältä ja lähde mukaan.