Tämä on yritysblogin kirjoittaminen -artikkelisarjan toinen osa. Ensimäisessä osassa kerroin miksi perustin yritysblogin, vaikka alkuun olinkin sitä vastaan. Mikä muutti mieleni ja mitä hyötyä yrittäjälle on blogista?
Tässä osassa kerron bloggausideoita palveluyrittäjälle ja verkkokaupan omistajalle.
Edellisessä artikkelissa kerroin, miten aluksi vastustelin yritysblogin perustamista ja perustelin sitä mm. ajan ja ideoiden puutteella.
Tosi monissa blogeissa ja oppaissa annetaan vinkkejä bloggaamiseen informaatiotuotteiden, kuten verkkokurssien tai e-kirjojen tuottajille. Fyysisten tuotteiden myyjänä tai palveluyrittäjänä bloggaaminen on kuitenkin ihan eri juttu.
En yhtään ihmettele, jos koet hämmennystä ja et keksi ideoita mistä kirjoittaisit. Ja miksi yleensä siihen hommaan lähtisit.
Itsekin ajattelin niin. Mutta sitten muutin näkökulmaani:
Mitäs, jos bloggaaminen onkin asiakaspalvelua ja kontaktin luomista?
Mitäs, jos blogisi tarkoitus onkin auttaa lukijaa eteenpäin ja osaksi jo ratkaistakin hänen haasteensa? Mitäs, jos se onkin näyte siitä mitä teet ja osaat ja sen perusteella lukijan on helppo päättää haluaako hän asioida sinun kanssasi?
Jotta blogin kanssa pääsee hyvin alkuun kannattaa aluksi miettiä mihin blogia aikoo käyttää.
Mikä on yritysblogin tarkoitus?
Yritysblogin tarkoitus voi olla erilainen riippuen yrityksestä.
Blogin yhtenä tarkoituksena voi olla tuoda ihmisiä esiin yrityksen takaa. Asiakkaiden on helpompi tykätä ja seurata oikeaa ihmistä kuin kasvotonta yritystä. Heidän on helpompi ostaa ja tulla asiakkaaksi, kun heillä on jotain kosketuspintaa yritykseen jo valmiiksi. Myös potentiaaliset työnhakijat näkevät yrityksen kulttuurin blogin kautta.
Toinen tarkoitus on laajentaa ja sitouttaa asiakaskuntaa. Siinä blogi onkin loistava kanava, koska tutkimuksen mukaan 60 % bloggaavista yrittäjistä saa enemmän asiakkaita.
Blogi voi toimia myös lisätulon lähteenä. Voit suositella muiden tuotteita tai luoda omia digitaalisia tuotteitasi. Siitä kerron enemmän yritysbloggaus-sarjan seuraavassa artikkelissa.
Seuraavaksi esittelen muutamia näkökulmia yritysblogiin ja siihen miten se palvelee asiakastasi ja sinua yrittäjänä.
Yritysblogin kirjoittaminen auttaa asiakastasi
Oppimaan tuntemaan sinut ja mitä tarjoat. Maailma on pullollaan erilaisia verkkokauppoja ja palvelun tarjoajia. Asiakas voi olla hämillään, koska tuotteiden ja palvelujen erot ovat epäselvät. Hän ei tiedä mikä tuote tai palvelu olisi juuri hänelle sopiva.
Luottamaan sinuun enemmän - siltä ostetaan keneen luotetaan. Kun asiakas jo tuntee sinut blogisi kautta, hänen on helpompi valita juuri sinut. Olet jo hänelle tuttu ja hän luottaa sinuun jo enemmän kuin muihin.
Saamaan lisätietoa tuotteistasi tai palveluistasi. Voit auttaa asiakasta tekemään päätöksen kertomalla blogissa tuotteista tai palveluista kattavammin.
Huomaamaan sopiiko tuote tai palvelu hänelle. Blogisi kautta voit kertoa mistä tuotteissasi tai palveluissasi on kysymys, mistä ne koostuvat ja mitä hintaan sisältyy.
Valitsemaan oikean tuotteen tai palvelun. Voit blogissa auttaa asiakasta valinnassa.
Saamaan inspiraatiota aihealueeseen ja tuotteen käyttöön. Voit myös tehdä blogistasi aihealueesi yleisen tietolähteen, jossa kerrot aiheeseen liittyen muistakin asioista. Esim. retkeilytarvikkeiden myyjänä voit blogata parhaista retkeilypaikoista tai upeista luontokohteista, joihin mennä. Näin luot itsestäsi ns. ajatusjohtajan, jolla on aihealue hallussa laajemmin ja jonka luokse tullaan tietoa ja inspiraatiota saamaan.

Bloggaamista pidetään usein aikaavievänä puuhana. Mitä, jos ajattelisitkin, että sen avulla voit säästää aikaasi?
Yritysblogin kirjoittaminen auttaa sinua yrittäjänä
Tekemään itsesi ja yrityksesi tutuksi. Asiakkaalla on usein monia vaihtoehtoja, joista valita. Kun brändäät itsesi oikein, olet ensimmäisenä asiakkaan mielessä kun hän miettii mistä ostaisi siivouspalvelun tai luomukosmetiikan.
Säästämään aikaasi muihin töihin. Voit vastata useimmin kysyttyihin kysymyksiin blogissa ja kertoa tuotteiden ja palvelun sisällöstä. Voit auttaa asiakasta tekemään päätöksen ja vertailemaan tuotteita.
Vähentämään palautuksien määrää. Blogissa voit kertoa kenelle ja mihin tarkoitukseen tuote tai palvelu sopii ja mihin ei sovi.
Pitämään sinut mielessä. Bloggaamalla pysyt myös asiakkaittesi mielessä ja he palaavat helpommin takaisin luoksesi kun on aika tehdä uusi ostos.
15 Blogi-ideaa verkkokauppiaalle
15 blogi-ideaa palvelujen tuottajalle
Palvelujen tuottaja hyötyy blogista monin tavoin ja pystyy palvelemaan asiakasta jo ennen kuin tämä on ottanut henkilökohtaisesti kontaktia.

Palvelujen tuottaja voi kertoa palvelustaan enemmän blogissaan, tuoda esiin asiakastarinoita ja onnistumisia ja rikkoa alan myyttejä tai tuoda epäkohtia esiin.