brändin rakentaminen
Luo erottuva brändi

Brändin rakentaminen – täydellinen opas

Mikä on brändi ja mitä elementtejä brändin rakentaminen pitää sisällään?

Mikä on brändi?

Aloitetaan ensin määrittelemällä brändi. Mikä on brändi?

Brändistä ja brändäämisestä puhutaan paljon, mutta sen määritelmä on usein hakusessa. Aloitetaan helposta, eli siitä mitä se ei ole.

Brändi ei ole vain logo, vaikka usein niin sanotaankin. Brändi ei ole myöskään yrityksesi värimaailma tai väripaletti, jota käytät kotisivuillasi, markkinointimateriaaleissa tai tuotteissa. Eikä brändi ole edes tuotteet, joita yrityksesi tekee.

Brändi ei ole yksistään mikään näistä, vaan se on kaikki nämä ja paljon enemmän.

Yksinkertaisesti brändi on kaikki mitä asiakas voi sinulta ostaa, mitä asiakas voi nähdä, kuulla ja kokea.

Siihen sisältyy kaikki visuaaliset jutut, kuten kotisivut, logo, somepostaukset ja painetut markkinointimateriaalit.

Myös liikkeesi ulkoasu ja palvelu on osa brändiäsi. Samoin tapasi puhua ja kirjoittaa sekä käyttämäsi kieli ja tarinasi muodostavat osan brändiä.

Vaikka usein brändistä puhuttaessa tarkoitetaan pelkästään visuaalisia elementtejä, se muodostuu aivan kaikista kosketuspisteistä, joita yleisöllä on sinuun, verkossa tai sen ulkopuolella.

Sinä voit vaikuttaa osaan yrityksesi brändistä ja ohjata sitä haluamaasi suuntaan, mutta suurin osa siitä muodostuu asiakkaiden mielikuvissa.

Brändi muodostuu enemmän asiakkaiden mielissä kuin silmissä.

Se muodostuu alitajuisesti kaikesta mitä he ajattelevat tietävänsä sinusta ja yrityksestäsi. Se koostuu yhtälailla faktoista että tunteista yritykseesi liittyen.

Brändin ilme on paras tapa

  • yleisölle tunnistaa sinut
  • tuoda esiin tunnetta

Miksi brändin rakentaminen on tärkeää?

Brändin rakentaminen on yksi parhaista tavoista erottua kilpailijoista, tavoittaa ihanneasiakkaasi, tuoda esiin arvojasi ja tuotteittesi tai palvelujesi etuja ja veloittaa enemmän.

miksi brändin rakentaminen on tärkeää

Brändipyramidi kertoo brändäämisen edut

Yllä oleva brändipyramidi kertoo brändin rakentamisen edut. Otetaan esimerkiksi kannettava tietokone.

Pyramidin alimmalla tasolla kilpaillaan läppärin ominaisuuksilla: esim. paino, prosessorin teho, näytön resoluutio. Potentiaalisia asiakkaita on paljon, mutta niin on kilpailuakin. Jos yritys kertoo tuotteestaan vain ominaisuudet, asiakas valitsee edullisimman vaihtoehdon aina. Hänen ei ole mitään järkeä ostaa kalliimpaa kahdesta muuten samanlaisesta vaihtoehdosta.

Tällä tasolla potentiaalisia asiakkaita ovat kaikki, jotka tarvitsevat kannettavan tietokoneen.

Seuraavalla tasolla yritys kertoo tuotteensa edutkin ominaisuuksien lisäksi. Esimerkiksi läppärin kuori on kevyttä, mutta todella kestävää materiaalia. Asiakas, joka arvostaa kannettavan keveyttä ja kestävyyttä on valmis maksamaan enemmän tuotteestaan.

Tällä tasolla rajaamme asiakaskuntaamme jo vähän. Asiakkaitamme ovat esim. liikkuvaa työtä tekevät henkilöt, jotka haluavat mahdollisimman kevyen, mutta silti kestävän läppärin. He ovat valmiita maksamaan tuotteesta vähän enemmän. Ihmiset, joille käy mikä tahansa läppäri, eivät ole enää potentiaalista asiakkaitamme.

Kolmannella tasolla siirrymme jo brändin vaikutusalueelle. Luomme läppärifirmallemme tarinan ihanneasiakkaasta.

Loistava esimerkki tästä on Apple, jonka slogan on think differently, ajattele erilailla. Apple on luonut tarinan, jonka mukaan yrityksen tuotteet on tarkoitettu erilailla ajatteleville ihmisille. Se luo mielikuvaa siitä millainen ihminen käyttää Applen tuotetta ja millainen ei.

Ne, joihin tarina osuu ja uppoaa, ovat niitä, jotka haluavat olla erilailla ajattelevia ja edustavat sitä arvomaailmaa, jota Applekin. He ovat tästä syystä valmiita maksamaan enemmän Applen tuotteesta.

Siitä päästääkin neljänteen tasoon, jossa voidaan veloittaa eniten tuotteesta. Asiakaskunta on pienempi ja rajatumpi, mutta täällä ei kilpailuakaan juuri ole.

Hyvin suunniteltu ja viestitty tarina tuottaa asiakaskunnassa tunteita. Ja tuotteethan ostetaan tunteella, ei järjellä.

Asiakas ei osta sitä mitä teet vaan sen miten tuotteesi tai palvelusi saa hänet tuntemaan.

Applen kohdalla ostaja viestittää muille kuuluvansa tähän maagiseen “erilailla ajattelevien” ihmisten heimoon. Hän kertoo läppärivalinnallaan omasta itsestään ja omista arvoistaan muille: “olen tällainen”, “kuulun tähän porukkaan”.

Kun peliin tulee myös tunteita, jotka voivat olla vahvojakin, asiakas on valmis maksamaan tuotteestaan lähes mitä vain.

Tähän brändin rakentamisella pyritään. Luomaan vahva tunneside yritykseen tai tuotteeseen. Luomaan brändiuskollisuutta. Silloin brändi on paljon enemmän kuin tuote tai visuaalinen ilme.

Seuraavaksi käydään läpi osaisia, joista brändi koostuu.

Tuo tarinasi esiin ja resonoit ihanneasiakkaassasi

kuka on tarinasi sankari

Tarinat kiinnostavat. Niitä jaetaan somessa ja luetaan lehdistä. Tarinan avulla voi tehdä enemmän myyntiä kuin kasvottomana ilman minkäänlaista taustaa.

Miten hyvä tarina luodaan?

Pohdi mihin sinä uskot. Mikä on se päivänpolttava ongelma, johon sinun tuotteesi on ratkaisu? Miten sinun tuotteesi tai palvelusi auttaa asiakkaan pisteestä A, jossa hänellä on haaste, pisteeseen B, jossa haaste on selätetty? Miten sinä teet asiat erilailla kuin muut saman alan ihmiset?

Vaikka kehotankin kertomaan oman tarinasi, älä kuitenkaan sorru liialliseen minä-minä -keskeisyyteen.

Tarinasi sankari on asiakkaasi! Kerro oma tarinasi siltä kannalta miten se asiakastasi auttaisi. Aloita tarinan miettiminen asiakkaan tarpeista ja haasteista ja esittele tuotteesi/palvelusi ratkaisuna tähän.

Mitä haasteita asiakkaasi elämässä on tai minkä muutoksen hän haluaisi tehdä? Mitä hän tuntee nyt ja miten hän haluaisi tuntea tulevaisuudessa?

Tarinaasi tarvitset vain muutaman avainjutun, jota toistelet jatkossa tuhansia kertoja. Aina kun olet tekemisissä uuden potentiaalisen asiakkaan kanssa, kerro hänelle tarinasi jollain lailla. Sitä pitää toistella aina ja joka paikassa, jossa tapaat uusia ihmisiä.

Simon Sinek sanoo että tarkoituksesi ei ole myydä tuotettasi kaikille sitä tarvitseville vaan vain niille, jotka uskovat samoihin asioihin kuin sinä. Eli ihanneasiakkaallesi.

Tee kuten edellisen esimerkin Apple ja rajaa pois ne yleisöstä, jotka eivät ole sinun heimoasi. Silloin sinun ei tarvitse kilpailla hinnalla vaan voit määritellä hintasi itse.

Tarinasi voit kirjoittaa blogiisi ja tuoda siitä osia myös about/tietoja minusta -sivullesi.

Vahva brändi tuo tarinaansa esiin myös visuaalisin keinoin, jossa tarina ja tunne on paketoitu yhtenäiseen visuaaliseen ilmeeseen. Siitä myöhemmin lisää.

Piditkö lukemastasi? Haluaisitko lisää samanlaista?

​Liity Pikselin maksuttomalle vinkkilistalle! Vinkit on suunnattu juuri sinulle, jos haluat tietää miten:

  • lisäisit näkyvyyttäsi verkossa
  • kehität brändiäsi niin, että houkutat luoksesi ihanneasiakkaitasi
  • jäät mieleen ja olet tunnistettava somessa
  • toimit verkossa ammattimaisesti ja uskottavasti
  • lisäät luotettavuuttasi verkossa

Vinkeissä käsittelen mm. somekanavissa toimintaa, kotisivujen ja verkkokauppojen näkyvyyttä ja visuaalisen brändin rakentamista.

​Saat myös lahjaksi Visuaalisen brändäämisen ABC-oppaan!

* indicates required

Tunnetta peliin – luo vahva tunneside asiakkaisiisi

brändin rakentaminen tunneHyvä tarina nostattaa tunnetta yleisössä. He, jotka samaistuvat tarinaasi ja tuntevat sen resonoivan itsessään ovat ihanneasiakkaitasi, sinun heimoasi.

Mikä on brändisi fiilis, se tunnelma, jota haluat tuoda esiin tarinallasi?

Otetaan esimerkiksi kaksi kuvitteellista hyvinvointiyrittäjää Katri ja Jaakko. Molemmat auttavat ihmisiä voimaan paremmin, syömään terveellisemmin ja laihtumaan. Erona on heidän erilainen lähestymistapansa samaan ongelmaan.

Katri tuo sanomaansa esiin myötätunnon kautta. Hän ei usko kovaan rääkkitreeniin vaan kehottaa etenemään pienin askelin, lempeästi itseä kuunnellen. Aivan kuten hän itsekin teki monta vuotta sitten alkaessaan liikkua enemmän ainaisen telkkarintuijotuksen ja suklaakooman sijaan. Hänen välittämänsä tunteet ovat lempeys, rentous ja myötätunto itseä kohtaan.

Jaakko taas on raivannut oman tiensä sohvaperunasta timmikroppaiseksi crossfit-treenaajaksi tiukalla kuntokuurilla. Hän on muuttanut elämäntapojaan reilulla kädellä ja tiukalla itsekurilla. Nyt hän on personal trainer, joka laittaa asiakkaansa kokeilemaan rajojaan ja ylittämään ne. Jaakko henkii energiaa, voimaa ja itsensä voittamista.

Luonnollisesti heidän asiakaskuntansakaan ei koostu samoista ihmisistä. Toiset löytävät tiensä Katrin luokse ja toisiin vetoaa enemmän Jaakon viesti.

Brändäämisen tarkoitus on luoda vahva tunneside asiakkaan ja yrityksen ja tuotteen välille.

Näitä tunteita tuodaan esiin kaikissa viesteissä ja kaikissa kanavissa. Jokaisessa kontaktissa yleisöön.

Yksi parhaista työkaluista siihen on yhtenäinen visuaalinen ilme.

Viestinnän yhtenäinen visuaalinen ilme

Kuten yllä mainitsin vahva brändi tuo tarinaansa esiin visuaalisin keinoin, jossa tarina ja tunne on paketoitu yhtenäiseen visuaaliseen ilmeeseen.

Yhtenäisestä visuaalisesta ilmeestä on 5 etua:

1. Toimintasi näyttää ammattimaiselta, uskottavalta ja luotettavalta.

Jos markkinointimateriaalisi ovat vähän sitä sun tätä, huonolaatuisia kuvia, kirjoitusvirheitä, kuin päiväkotilaisten askarteluja, minkälaisen kuvan se antaa tuotteestasi tai palvelustasi. Näytätkö siltä, että olet tosissasi yrityksesi kanssa? Antavatko viestisi sen kuvan, että tuotteesi ovat huippulaatua?
Kun yhtenäistät yrityksesi viestinnän ilmeen kaikissa kanavissa herätät luottamusta. Olet panostanut viestinnän laatuun.

2. Hyvä visuaalinen ilme auttaa siinä, että jäät paremmin yleisön mieleen.

Meitä pommitetaan mainoksilla ja yritysten viesteillä 24/7. Olemme niin tottuneita tähän viestitulvaan, että jätämme niistä suurimman osan huomiotta.

Keskittymiskykymmekin on laskenut. Yksi sisältö saa huomiomme parin-kolmen sekunnin ajaksi ja jos se ei vaikuta kiinnostavalta, siirrymme surutta eteenpäin seuraavan vilkkuvan ja piippaavan viestin perässä.

Yhtenäinen visuaalinen ilme auttaa yritystäsi jäämään yleisön mieleen tässä informaatiotulvassa.

3. Olet tunnistettava

Kun visuaalinen tyylisi kaikissa kanavissa, esim. blogissasi, Facebookissa ja Instagramissa on yhtenäinen, ihmiset tunnistavat sen sinun tyyliksesi. Kun pidät tyylisi yhtenäisenä yleisö osaa odottaa sinulta tietyn näköistä ja tietynlaista sisältöä.

Jos tyylisi sen sijaan on sekametelisoppaa tai vaihtuu tosi usein, ihmiset eivät osaa yhdistää niitä sinuun. Asiakkaat eivät myöskään pidä epävarmuudesta ja voivat tuntea pettymystä kun saavatkin jotain muuta mitä odottivat.

4. Erotut kilpailijoistasi

Kilpailijoista erottumisessa on olennaista tuoda tarinaasi ja arvojasi esiin niin visuaalisesti kuin sanallisestikin. Huolellisen brändäyksen avulla alat houkutella luoksesi ihmisiä, joihin juuri sinun tarinasi, viestisi ja arvosi iskevät. Silloin ei ole väliä, vaikka markkinoilla olisi aivan saman aihe-alueen yrittäjiä, palveluja tai tuotteita muitakin. Itseasiassa silläkään ei ole väliä vaikka joku muu myisi aivan samaa tuotetta tai palvelua. Sinä ja sinun tarinasi ovat uniikkeja ja puhuttelevat sinun ihanneasiakastasi.

Koska sinun tarinasi ja syy miksi teet sitä mitä teet on uniikki, juuri oikeat ihmiset löytävät luoksesi. Se johtaa siihen, että voit veloittaa enemmän, koska tarinasi esiin tuominen resonoi ihanneasiakkaassasi. Hän ostaa mieluummin sinulta kuin kilpailijaltasi, koska hän samaistuu sinun arvoihisi ja sinun tarinaasi. Ihmiset haluavat ajatella tekevänsä ostovalinnat järjellä, mutta useimmin ne tehdään kuitenkin tunteella. Ostajat haluavat tuotteita joilla on samat arvot kuin heillä, esim. perinteisyys, luonnonmukaisuus, avarakatseisuus.

5. Voit tuoda paremmin esiin arvojasi, sisältöjäsi ja tuotteen tai palvelun ominaisuuksia

Yrityksen visuaalisen ilmeen avulla voit tuoda arvojasi esiin. Voit korostaa tuotteen tai palvelun ominaisuuksia, hyötyjä, joita asiakas niiden avulla saavuttaa. Tähän liittyvät kiinteästi sekä tarina että tunne. Mikä on sinun viestisi? Mihin tulokseen haluat asiakkaasi viedä tuotteesi tai palvelusi avulla? Minkälaisen tunnetilan haluat hänessä nostattaa?

Katsomme seuraavaksi miten voit tuoda näitä asioita esiin visuaalisesti. Tunteen luonnissa ja tarinan kerronnassa visuaalisesti pääosassa ovat värit, kuvat ja fontit.

Valitse yrityksen brändivärit oikein

Tässä simppeli yhteenveto värien merkityksestä.

värien merkitykset

Värien merkitykset

Yrityksen värit voi valita haluamansa tunteen mukaan tai myös ihanneasiakkaan mukaan.

Palataanpa aiemman esimerkin hyvinvointiyrittäjiin Katriin ja Jaakkoon.

Katrin välittämät tunteet ovat lempeys, rentous ja myötätunto itseä kohtaan. Jaakon taas energia, voima ja itsensä voittaminen.

Katrin väreiksi sopisivat rentouttavat, lämpimät ja pehmeät sävyt. Jaakkolle sopivat paremmin voimakkaat, energiset ja kirkkaat sävyt.

Tässä kaksi väripalettiesimerkkiä Katrille ja Jaakolle.

väripaletti energiaa voimaa

Tämä väripaletti huokuu energiaa ja voimaa

väripaletti lempeys, hellyys ja myötätunto

Tästä väripaletista kuvastuu lempeys, hellyys ja myötätunto

Kuvat vahvistavat viestiäsi

Kuvat ovat yksi parhaimmista tavoista värien lisäksi tuoda esiin brändin tunnetta ja tunnelmaa. Visuaalisen brändäyksen tavoitteena on tehdä yrityksesi ilmeestä tunnistettava. Tässä käyttämilläsi kuvilla on iso rooli.

Mitä alla olevat kuvakollaasit tuovat mieleesi? Jos olet etsimässä kuntosalia tai treeniohjelmaa, mitä odotat saavasi, jos näet alla olevaa kuvitusta esitteessä tai kotisivuilla?

Kuvat kertovat myös tarinaa siitä millainen yrityksesi on, mihin se uskoo, mitkä sen arvot ovat ja millainen ihminen on kohdeasiakkaasi. Millainen on alla olevien brändien ihanneasiakas?

brändin rakentaminen kollaasi1

Brändi A

brändin rakentaminen kollaasi2

Brändi B

Tuo kuvilla viestiäsi paremmin esiin mm. näissä paikoissa:

  • Kotisivujen kuvitus
  • Verkkokaupan bannerit ja muut kuvat
  • Blogiartikkelien kuvavalinnat
  • Somen kuvat
  • Someprofiilien kansikuvat
  • Somen profiilikuvat
  • Mainokset verkossa ja printissä
  • Esitteiden kuvat
  • Ilmainen materiaalisi, kuten pdf-oppaat
  • PowerPoint esityksesi
  • Käyntikorttisi

Kuvien tehtävänä on erottua massasta. Eli jos vain mahdollista, ota itse kuvat. Vältä seuraamasta liian tarkasti vallitsevia hetken trendejä vaan pyri ajattomuuteen. Tee omannäköisiäsi valintoja, äläkä seuraa liian tarkkaan muiden tekemisiä tai kopioi muilta.

Tänä päivänä on selkeästi nähtävissä kuvapankkikuvien käytön väheneminen esim. kotisivuilla. Sivuilla kävijät tunnistavat nykyään helposti kuvapankista otetut kuvat ja pitävät niitä epäaitoina. Siksi useammassakin yrityksessä on alettu tuomaan kotisivuille kuvia, jotka on otettu yrityksen omissa tiloissa ja joissa on yrityksen työntekijöitä. Pepsodent-hymyiset amerikkalaiskuvat näyttävätkin Suomen oloissa vähän… no, epäaidoilta…

Kiinnitä kuvien valinnassa huomiota seuraaviin juttuihin:

  1. Valitse hyvälaatuisia kuvia. Älä käytä liian pientä kuvaa ja koita suurentaa sitä. Siitä seuraa vain pikselimössöä, joka ei anna laadukasta kuvaa. Huom! Verkkoon ja printtiin ei sovi sama kuva. Printti vaatii korkeampilaatuisen kuvan.
  2. Optimoi kuvien koko. Mitä pienempi kuvan tiedostokoko, sitä nopeammin sivusi latautuvat ja sitä enemmän Google tykkää.
  3. Ole tarkkana kuvien lisenssien kanssa. Jos käytät kuvia kaupallisiin tarkoituksiin, lisenssin täytyy sallia se. Pelaa varman päälle ja valitse CC0-lisenssin kuvia, joita löydät esim. Pixabaysta.
  4. Muista hakukoneoptimoida myös kuvat. Lisää kuvien alt-tageihin ja nimeen sivuilla käyttämäsi hakusana.

Miten sitten valitset tunnelmaasi sopivia kuvia? Siinä tulee avuksi moodboard.

Moodboard on apunasi

Moodboard eli vapaasti suomennettuna vaikkapa tunnelmataulu, on kollaasi kuvia ja muitakin visuaalisia juttuja, jolla ilmennetään tunnetta tai tunnelmaa.

Moodboard tuo esiin mm.

  • brändisi tyylin
  • värit
  • kuvien aihepiirin
  • tekstuurit
  • kuvien valaisun
  • fonttien tyylin

Moodboard on apunasi kun teet päätöksiä esim. millaista kuvaa käyttäisit sivuillasi, millaiset värit tulevat esitteeseesi, miten otat tuotteittesi kuvat tai miten ohjeistat kuvaajaa ottamaan ne. Brändin rakentaminen on yksinkertaisempaa hyvän moodboardin avulla. Se voi kertoa myös millainen tuotelinjasi estetiikka on ja millainen uusi tuote sopisi linjan jatkoksi.

Moodboardin voit tehdä kahdella tavalla, paperille tai tietokoneella. Jos teet sen paperille kokoa lehdistä kuvia, sanoja ja lauseita ja liimaa niitä kartongille. Voit käyttää printattuja valokuvia, kankaan paloja, nauhoja tai pieniä esineitä tuomaan tunnelmaa.

Jos kokoat moodboardin koneellasi voit käyttää ilmaisia ohjelmia kuten Pinterestiä ja Canvaa tai maksullisia kuten Photoshopia ja Illustratoria. Etsi netistä mielenkiintoisia kuvia, sitaatteja, lataa itseottamiasi kuvia koneeltasi, skannaa lehtiartikkeleita tai kuvia, ota kuvia, kerää ajatuksia ja lauseita.

Moodboardin teossa pääset helposti alkuun niin, että kokoat yhteen materiaalin, joka näyttää kiinnostavalta. Pidä mielessä tunnelma, jota tavoittelet. Älä sensuroi mitään, vaan ota talteen kaikki mikä kiinnittää huomiosi jostain syystä.

Jonkin ajan kuluttua käy läpi mitä olet kerännyt. Minkälainen yleisilme niistä muodostuu? Toistuuko kuvissa jokin teema, tyyli tai väri? Löydätkö jonkin punaisen langan?

Piditkö lukemastasi? Haluaisitko lisää samanlaista?

​Liity Pikselin maksuttomalle vinkkilistalle! Vinkit on suunnattu juuri sinulle, jos haluat tietää miten:

  • lisäisit näkyvyyttäsi verkossa
  • kehität brändiäsi niin, että houkutat luoksesi ihanneasiakkaitasi
  • jäät mieleen ja olet tunnistettava somessa
  • toimit verkossa ammattimaisesti ja uskottavasti
  • lisäät luotettavuuttasi verkossa

Vinkeissä käsittelen mm. somekanavissa toimintaa, kotisivujen ja verkkokauppojen näkyvyyttä ja visuaalisen brändin rakentamista.

​Saat myös lahjaksi Visuaalisen brändäämisen ABC-oppaan!

* indicates required
Edellinen postaus Seuraava postaus

Saattaisit pitää myös näistä