kulissien takana brändin suunnittelu
Luo erottuva brändi

Kulissien takana: Näin suunnittelin oman brändini

Lähdetäänpä aluksi pienelle aikamatkalle!

​Hypätään ​aikakoneeseen, joka hurauttaa meidät vuoden 2017 loppuun. Perillä astutaan varovasti koneesta ulos... Katsellaan ympärillemme, mitä näkyy?

Kas! Tuollahan ​tietokonetta näpyttelee joku aloitteleva yrittäjä. Kotisivut ovat näköjään valmiina ja logo sekä käyntikorttikin! Hieno homma!

No mutta mitäs se nyt tekee? Miksei se halua näyttää uusia sivujaan kellekään? ​

Hipsitäänpä hiljaa lähemmäksi niin kuullaan mitä ​yrittäjän kaveri sanoo. "... ja sun kannattais pistää blogi pystyyn kanssa."

Hyvä idea! Kaveri on oikeassa. Mitäs yrittäjä tekee, pystyttääkö blogia? Eipä näytä siltä.

No ehkä ollaan nähty nyt tarpeeksi, lähdetään takaisin nykyhetkeen.

​Ei varmaan tule kenellekään kauhean suurena yllätyksenä, että tuo vuoden 2017 yrittäjä olen minä.

Mutta mitä silloin oli meneillään? ​Ainakaan minkäänlaista brändin suunnittelua ei ollut meneillään. ​

Siitä seurauksena olikin varsinaista ulkoasun sillisalaattia ja sekametelisoppaa. Jos hatarat muistikuvani pitävät paikkansa firmani ilme oli vähän sitä sun tätä.

Kotisivuilla yhtä, painomatskuissa toista, somesta ja muusta puhutattakaan.

Muistaakseni jonkinlaista väripohdintaa tein, mutta muuten homma oli ihan levällään.

Ei siis ihme, etten ihan riemusta hihkuen esitellyt kotisivuani muille tai laittanut blogia ​pystyyn. Sittenhän olisin joutunut jakamaan sivua laajemminkin, kääk!

​Brändin kehityksen aloittaminen tuntui niiiin isolta ​hommalta, etten mitenkään ajatellut ehtiväni moisen kimpuun. Kun onhan tässä näitä asiakastöitä ja muutakin, tuumasin, ja lykkäsin ja lykkäsin...

​Ajattelin, että on tultava kerrasta valmista ja 100 % ​täydellistä. Väärin ajateltu.

sataprosenttisen täydellistä

​Anna omien ajatustesi pölpöttää omiaan. Älä pyri täydellisyyteen, muuten et saa mitään valmiiksi tai edes aloitettua. 

​Täydellisyyteen pyrkiminen on vitkuttelun kaveri. Ainakin meilläpäin.

Lopulta tilanne rassasi niin paljon, että laitoin sivuni uusiksi. Sitten tein uuden logon, mietin värimaailman, fontit ja kuvat.

Mutta en tehnyt kaikkea kerralla. Etenin pikkuhiljaa ja tein sen verran kun kulloinkin kerkesin.

Sivut saivat vielä uuden silauksen myöhemmin. Ja varmasti tulevat vielä saamaan monta.

​Ilmettä suunnitellessa käytin ajattelun apuna brändin neljää tukipilaria: 

  • arvoja
  • tarinaa
  • persoonaa
  • brändikokemusta

Ensin mietin arvoja. Mikä on minulle henkilökohtaisesti tärkeää, mikä on minulle yrittäjänä tärkeää? Minkä puolella seison? 

Jos ajatus ei luista, voi kääntää idean myös vähän kuin päälaelleen: mikä on mielestäni vialla maailmassa tällä hetkellä ja miten sen korjaisin. 

Voi miettiä asiaa myös asiakkaan kantilta. Missä fiiliksissä hän lähtee luotani? Olenko onnistunut tehtävässäni ja herättänyt hänessä vaikkapa rentoutta, iloa, toivoa, tai yksinkertaisesti hyvän mielen siitä, että asiakaspalvelu oli ripeää ja hommat hoidettiin kuten sovittu? 

Kantavat ideat yritykseni ympärillä ovat rohkeus ja vapaus. Rohkeus toteuttaa itseään ja vapaus tehdä sitä mistä tykkää. Rohkeus kokeilla uusia juttuja. Vapaus valita itse. 

Ajatus, joka on itselleni tärkeä on se, ettei tämäkään (yrittäminen siis) ole niin vakavaa. Usein sorrun paiskimaan hommia otsa niin rypyssä, ettei se siliä edes yön aikana.

Pakottamalla ja puurtamalla ei hyvää jälkeä synny ja siitä kärsii kroppa, yöunet, kotiväki ja kaverit. Noin niinkuin muutamia lueteltuna. 

Siitä mukaan siis ripaus huumoria ja kevyttä oloa. 

Kun olet lukenut tämän ​postauksen toivon siis, että lähdet luotani muihin hommiisi kevyin mielin ja rohkaistuneena, ajatuksissasi "kyllä minäkin pystyn ja osaan". 

Tarinani kerron ​täällä kokonaisuudessaan, mutta tässä nopsa tiivistelmä kiireiselle. 

Olen:

  • IT-nörtti
  • Pukuompelija
  • Scifi-fani

Taustalta löytyy sekä kuvataiteen, tekstiilialan että tietojenkäsittelyn opintoja, 11 vuotta käyttöliittymäsuunnittelua Tampereen Hervannassa ja 5 vuotta yritystoimintaa.

Vaikka teenkin tietokoneella työni pidän itseäni silti jonkin sortin käsityöläisenä. Käsityötä se kotisivujen ja käyntikorttien tekeminenkin on 🙂 Välineet vaan on eri. 

Haluan, että firmani ilmeessä näkyy “käsintehty”. Siksi firman logossa on siveltimen jälkeä muistuttava fontti ja blogin kuvituksessa piirtopöydällä tehtyjä osia. Kotisivun yläpalkki on myös vesiväritaustalla.

suunnittelupaja pikseli lintulogo

​Logossani kuvataideviittaukset yhdistyvät vapautta symboloivaan pääskyseen. Ja löytyypä taustalta vielä Teräsmiehen timanttikin.

​Jos ​et ole ihan silmät kiinni ​sivuillani ​surffaillut, scifivaikutteilta ei voi välttyä. Blogissani seikkailee Ihmenainen, Wonder Woman, legoukkelikavereineen.

Koitan viljellä legokuvissa jotain huumorin tapaista. Monesti vitsi vaan taitaa olla vain kirjoittajan omassa päässä... ​

Akateemisen koulutuksen saaneena ihmisenä olen myös aika.. noh… tiedenörtti. Tykkään tieteellisesti tutkituista ja todistetuista asioista. Mielelläni näitä myös blogissanikin jakelen. ​Täältä et löydä mutujuttuja vaan faktoja. 

Jos yritykseni olisi ihminen se, hän, olisi:

  • rohkea seikkailija
  • oman tiensä luoja ja kulkija
  • kieli poskessa, mutta asialinjalla

Jotta brändikokemus olisi yhtenäinen joka paikassa, jossa vaan ikinä olen näkyvillä täytyy tehdä muutamia päätöksiä edellisten kohtien pohjalta.

Tämä siksi, että viesti tulisi selkeästi ja samanlaisena esiin ajasta ja paikasta riippumatta. 

Värit

Sopisiko herkät pastellisävyt ja rohkea seikkailija yhteen? Eipä taida. Ei ihan anna sitä kuvaa mitä haluan. 

Rohkea seikkailija pukeutuu kirkkaisiin vahvoihin väreihin.

Alla väripalettini, johon valikoitui voimakkaan punaista, vapauden turkoosia, luovuuden violettia. Kuva- ja värimaailma on selkeä, kirkas ja voimakas.

Brändivärit

​Pikselin brändivärit. Kaikkia ei tarvitse, eikä pidä, käyttää kerralla vaan yksi on pääväri ja muut ​kuvituksessa ja korostuksissa käytettäviä värejä. 


Kuvat 

Kuvissa tuon esiin taas rohkeaa seikkailijaa värimaailman muodossa. Kuvituksen roolista kotisivuilla puhutaan toiste, mutta osa blogini kuvituksesta on tarkoitettu jaettavaksi Instagramissa ja osalla on taas täysin informatiivinen tarkoitus. 

Suurimman osan kuvituksesta teen Canvalla, johon olen määrittänyt käyttämäni värit ja fontit valmiiksi.

brändi-ilmeen perusta

Osa kuvituksesta on valokuvan ja piirroksen yhdistävää kuvituskuvaa ja osa Canvalla tehtyä informatiivista kuvaa.

Fontit

Fonteissa tuon esiin taas käsityöpuoltani, kuten edellä jo mainitsin. Logon kaksi erilaista fonttia täydentävät hyvin toisiaan. Siinä missä toinen on tosi näyttävä ja huomiotaherättävä, toinen on hyvin simppeli. Ne toimivat hyvin yhdessä, koska ne eivät kilpaile keskenään. 

Fontteihin halusin selkeitä linjoja. Kalligrafinen tai kaunokirjoitukselta näyttävä fontti ei tuo sitä fiilistä mitä pitäisi. Kuvituksen fontit on haettu sarjakuvamaailmasta.

Siinähän se, suurinpiirtein. Ja tähän mennessä, koska kehityshän jatkuu koko ajan, eikä tämän hetkinen lookki ole välttämättä viimeinen versio ikinä. 

Mutta sitähän se on, jatkuvaa parantelua ja kohentelua. Ei ikinä valmista, eikä lopullisen täydellistä, mutta se ei haittaa!

Toivottavasti tästä tuli ideoita ja intoa lähteä pala palalta toteuttavaan vetovoimaista brändiä!


Hei! Tykkäsitkö lukemastasi? Haluatko lisää samanlaista?

Liity Pikselin supersankarien joukkoon!


Supersankarina:


  • taklaat kilpailijoista erottumisen haasteet
  • otat niskalenkin verkkonäkyvyydestä
  • kehität brändistäsi supervoiman, joka houkuttaa luoksesi ihanneasiakkaitasi
  • tuunaat kotisivusi ja verkkokauppasi sankarilliseen kuosiin

Supersankarit saavat käytännön vinkkejä mm. somekanavissa toimintaan, kotisivujen ja verkkokauppojen näkyvyyteen ja visuaalisen brändin rakentamiseen.


Vetovoimaisen Brändin ABC antaa sinulle lentävän lähdön yrityksesi brändin suunnitteluun: kilpailijoista erottumiseen, verkossa mieleen jäämiseen ja oman viestisi tehokkaaseen viestimiseen.

vetovoimaisen brändin abc


Lataa opas heti alta ja liity supersankarien joukkoon!

Edellinen postaus Seuraava postaus

Saattaisit pitää myös näistä

Ei kommentteja

Vastaa