laskeutumissivu
Ota kaikki irti verkkosivuista

Laskeutumissivu muuttaa sivujesi liikenteen rahaksi

Vielä muutama vuosi sitten kauhisteltiin, että sosiaalinen media, alituiset viestien piippaukset ja alati kasvava informaatio- ja viriketulva ovat pehmittäneet päämme ja keskittymiskykymme netissä on laskenut 7 sekuntiin.

Ei se vielä mitään. Nykyään puhutaan jopa 3 sekunnista. Eli: sinun täytyy vakuuttaa sivuillesi tai verkkokauppaasi tulija 3 sekunnissa tai hän häipyy niine hyvineen.

Kolmessa sekunnissa.

Virikettä, informaatiota ja viihdykettä pukkaa joka tuutista. Verkkosivut ovat usein täynnä linkkejä, mainoksia, videoita, vilkettä ja välkettä.

Nämä ongelmat koskevat meitä kaikkia, jotka teemme jotain liiketoimintaa verkossa. Pyöritämme verkkokauppaa, mainostamme, sometamme, bloggaamme, teemme asiakashankintaa…

Miten ihmeessä siinä saa äänensä kuuluville? Miten saadaa sivuilla kävijä vakuutetuksi, että hänen kannattaa olla sivulla kauemminkin kuin se kolme sekuntia ja oikeasti tutustua siihen mitä tarjotaan? Ikävä kyllä mainosrahat valuvat usein hukkaan vääränlaisella mainonnalla ja etenkin sillä mihin mainoksella ohjataan.

Yksi ratkaisu ongelmaan on laskeutumissivu.

Mikä on laskeutumissivu?

Laskeutumissivu on sivu kotisivuillasi tai verkkokaupassasi, joka on luotu tiettyä markkinointi- tai mainoskampanjaa varten. Se on sivu, jolle kävijä päätyy yleensä Facebook- tai Google-mainoksesta.

Laskeutumissivulla kävijä voi tehdä vain yhden asian. Sen, joka on mainoskampanjasi tavoite.

Tämän vuoksi laskeutumissivu onkin omiaan parantamaan mainoskampanjasi kannattavuutta ja laskemaan asiakashankinnan kuluja.

Miksi näin? Lue eteenpäin, niin se selviää…

10 ideaa laskeutumissivun käyttöön

laskeutumissivu 10 ideaa

Laskeutumissivulla on lukemattomia käyttökohteita.

Mihin kaikkeen laskeutumissivuja voi hyödyntää? Tässä 10 ideaa: 

  1. Jaa tieto tarjouksesta vain tietylle asiakasryhmälle
  2. Anna erilaista tietoa palveluistasi tai yrityksestäsi riippuen siitä, mitä kautta kävijä sivuillesi tulee. Twitterin kautta tuleva kävijä ei välttämättä tunne yritystäsi ja tuotettasi niin hyvin kuin uutiskirjeen kautta saapuva
  3. Kerää uutiskirjelistaa
  4. Kerää ilmoittautumisia tapahtumaan, valmennukseen, webinaariin ja koulutukseen
  5. Kerää yhteydenottoja
  6. Kannusta ajanvaraukseen
  7. Lisää verkkokaupan myyntiä
  8. Lanseeraa uusi tuote ja kerää sille odotuslistaa
  9. Kerää tietoa sivusi kävijöistä kyselyllä
  10. Anna someprofiilista sivuillesi klikkaajille "aloita tästä" tai "tietoa palveluistamme" -tyylinen tietopaketti

Laskeutumissivu parantaa myyntiä

Miksi kannattaa tehdä erillinen lasketumissivu tuotteelle tai palvelulle? Miksei ohjata kävijöitä mainoksista suoraan etusivulle tai mainostettavan tuotteen sivulle verkkokauppaan?

Siihen on useampikin syy.


1. Etusivulla tai tuotesivuilla on usein liikaa linkkejä.

Siellä on navigointivalikko ylhäällä, sivupalkki täynnä linkkejä ja somenappeja, jotka vievät kävijän mielenkiinnon muualle.

Laskeutumissivun tarkoitus on pitää kävijän huomio yhdessä asiassa. Siinä, jota sinä tarjoat.

Keskittymistä ei vie:

  • Valikot
  • Sivu- ja alapalkki
  • Somenappulat ja -feedit
  • Blogi
  • Kuvagalleriat
  • Videot
  • Mainokset
  • Linki tekstissä
  • Jne jne...
laskeutumissivu linkkien määrä vaikuttaa

Etusivulla on usein huima määrä linkkejä, jotka vievät kävijän huomion itse asiasta. Älä linkitä suoraan etusivulle vaan käytä mieluummin laskeutumissivua.

Tässä on esimerkkinä Sokoksen etusivu. Kuvitellaan, että kampanjassa ohjataan kävijät etusivulle ja tarkoituksena on saada heidät tutustumaan asiakasomistajapäivien tarjouksiin.

Niiden mainos on toki iso ja heti sivun yläosassa, mutta sivulla on paljon muutakin katseltavaa ja klikkailtavaa. Kuvassa on vain osa sivusta, joka jatkuu alaspäin vielä hyvän tovin. Laskin, että kokonaisuudessaan sivulla on 94 linkkiä.

Eli yli 90 linkkiä, jotka vievät asiakkaan muualle kuin minne piti! Se pienentää todennäköisyyttä sille, että kävijä tekee sen mitä haluatkin hänen tekevän. 

Linkkien määrän vaikutusta konversioon on tutkittu. Jo pelkkä yläpalkin poistaminen lisää konversioita 100 %. Eli toisin sanoen 100 % enemmän kävijöitä teki sen mitä kampanjassa haluttiin heidän tekevän.

2. Toinen hyvä syy käyttää laskeutumissivua on se, että siihen saa laitettua tuotteesta enemmän tietoa esiin kuin verkkokaupan tuotesivulle.


Verkkokaupassa laskeutumissivulle voi vaikkapa:

  • lisätä videoita
  • tuoda asiakkaiden kokemuksia
  • kirjoittaa myyvempää tekstiä
  • esitellä tuote houkuttelevammin
  • esitellä tuote visuaalisemmin
  • koota tuotepaketteja yhteensopivista tuotteista
  • luoda kampanjoita, jotka koskevat vain osaa valikoimasta tai vain muutamia tuotteita

3. Mahdollisuus räätälöidä sisältö ja ulkoasu

Kolmas tärkeä pointti on, että laskeutumissivun voi räätälöidä vastaamaan mainostasi otsikoltaan ja ulkoasultaan. Tämä liittyy oleellisesti juurikin aiemmin mainittuun kolmeen sekuntiin, jonka aikana sinun pitää vakuuttaa kävijäsi siitä, että sisältösi on hänen aikansa arvoista. 

Kun Facebookia selaileva ihminen klikkaa mainostasi ja päätyy laskeutumissivullesi, sinun tulee vakuuttaa hänet, että hän on "oikeassa paikassa". Tämä tarkoittaa sitä, että mainoksen ja sivun, jolle mainoksesta ohjataan on vastattava toisiaan. 

Valitettavan usein näin ei ole. Mainostetaan vaikkapa pientä näppärää kaupunkiautoa, mutta sivu, jolle mainoksesta päädytään kertoo otsikossaan perheautojen testivoittajasta. Mainoksen ja sivun viestit eivät siis vastaa toisiaan ja kävijä klikkaa back-nappia ja poistuu. 

Toinen hyvä keino haaskata mainosbudjetti on tehdä niin, että mainos kauniista kengistä tai upeasta kellosta ei viekään suoraan tuotteeseen vaan verkkokaupan etusivulle. Kävijällä täytyy olla kiinnostusta ja viitseliäisyyttä todella paljon, jos hän alkaa itse etsimään kuvan tuotetta kaupan valikoimista. 


Edellinen postaus Seuraava postaus

Saattaisit pitää myös näistä

Ei kommentteja

Vastaa