valmis tai räätälöity

toimivat

tee grafiikkasi itse

kuka olen?

tyytyväiset

syvennä tietoasi

Löydä yrityksesi supervoima

yrityksen supervoima

Monilla aloittelevilla yrittäjilla ja yrityksillä on samankaltainen ongelma kuin minullakin aluksi oli.

Heillä on idea siitä mitä he tekevät ja he tekevätkin sen hyvin.

Mutta mielestäni lisäksi olisi todella tärkeää miettiä juurisyy: miksi tehdään. Miksi teen sitä mitä teen ja miksi yritykseni on olemassa?

Ja myös miten? Miten erotun muista ja teen asiat paremmin?

Näistä kolmesta muodostuu yrityksen supervoima, jonka pohtiminen on hyödyllistä moneltakin kannalta.

Miksi yrityksen supervoiman selvittäminen on tärkeää?

Tutkimusten mukaan 50% kuluttajista ympäri maailman ostaa yrityksen juurisyiden perusteella. Kuluttajat valitsevat mieluummin sellaisen yrityksen tuotteen, jonka toiminnan takana he voivat seistä ja uskovat samoihin asioihin kuin he.

Supervoimasta on myös hyötyä markkinoinnissa ja myynnissä. Se auttaa yritystäsi:

  • tavoittamaan unelma-asiakkaat
  • erottumaan kilpailijoista
  • kertomaan yrityksen tarinaa yhdenmukaisesti jokainen kerta ja joka kanavassa

Onko erottuminen mahdollista kilpaillulla markkinalla?

Uskon siihen, että on.

Jos olet yksinyrittäjä erottumisen avainasiat ovat omassa/brändisi persoonassa, siinä miten teet asiat, omassa tyylissäsi ja tavassasi toimia ihmisten kanssa.

Yksi tykkää jutella kampaajalla, toinen ei. Yksi kaipaa vahvaotteista hierontaa, toinen hellempää rentouttavaa kosketusta.

Kaikille löytyy asiakkaansa. Olen vahvasti sitä mieltä. Kunhan yrityksen markkinointiviestintää tehdään tarpeeksi pitkäjänteisesti ja sitä on pohdittu yrityksen supervoimien kautta.

Tuodaan esiin juurisyy ja kerrotaan tarinaa, kerta toisensa jälkeen.

Yrittäjän omat juurisyyt

Yrittäjänä jaksat paremmin kun olet selvittänyt perimmäisen, vahvan syyn yrittämisellesi. Kun hankala paikka tulee, et kaadu niin helposti kuin jos syysi olisi heppoinen.

Monesti syy yrittämiselle on raha. Jostain se leipä on pöytään saatava. Kim Väisänen mainitsee kirjassaan Väärää yrittämistä rahan takia yrittämisen yhdeksi vääristä syistä lähteä yrittäjäksi.

Mikä olisi sitten parempi syy?

Löydä supervoimasi kolmella kysymyksellä

Parempina ja kestävämpinä syinä yrittämiselle Väisänen pitää esim.:

  • Maailman muuttaminen
  • Henkilökohtainen tarkoitus kasvattaa yritystä
  • Hienojen asioiden tekemisen tuottama mielihyvä
  • Henkilökohtainen kasvu
  • Halu auttaa muita saavuttamaan tavoitteet

Kun olet miettinyt yrityksesi olemassaolon perimmäisen syyn on helpompi erottua markkinalla. Yleisö ostaa hanakasti syysi tehdä asioita. Kuten Simon Sinek sanoo yhdessä suosikkisitaateistani:

Oletko pohtinut miksi yrityksesi on olemassa, miten se erottuu ja mitä se tarjoaa? Näistä koostuu yrityksen supervoima.
Miksi yrityksesi on olemassa? Tuoko juurisyytäsi esiin viestinnässäsi?

Tässä sinulle kolme kysymystä ajattelun tueksi:

  • Miksi? Miksi yrityksesi on olemassa? Miksi teet sitä mitä teet?
  • Miten? Miten erotut muista alallasi? Miten teet asiat toisin?
  • Mikä? Mikä on asiakkaan ongelma, jonka ratkaiset? Mikä on tuote tai palvelu, jonka tarjoat ratkaisuna ongelmaan?

Simon Sinek on kiteyttänyt tämän The Golden Circle -ajatukseen ja kirjoittanut siitä kattavammin kirjassaan Start with Why.

Simon Sinekin The Golden Circle havainnollistaa miten kaiken toiminnan keskiössä tulee olla miksi.

Kaiken keskiössä on siis MIKSI. Sen ympärille rakentuu kaikki muu.

Mitä tämä tarkoittaa yksinyrittäjälle?

Varsinkin yksinyrittäjänä on tärkeää, että juurisyy tuottaa iloa ja haluat tehdä työtäsi päivä toisensa jälkeen. Myöskin markkinoinnissa sinun täytyy jaksaa puhua siitä lakkaamatta.

Yksinyrittäjä myös usein personoituu yritykseensä. Silloin et voi lähteä “brändishoppailemaan”, valitsemaan osia sieltä täältä ja liimaamaan ne yhteen omaksi brändiksesi. Se ei näytä aidolta, aidosti sinulta.

Jos olet yksinyrittäjä, bloggari tai muun pieni toimija, sinun kannattaa miettiä kuka olet ja tuoda sitä esiin. Mitä tuotteeseesi tai palveluusi liittyviä kokemuksia, tapoja, mielipiteitä, mieltymyksiä ja uskomuksia sinulla on?

Kun kerrot nämä kerta toisensa jälkeen markkinointiviesteissäsi, ne tavoittavat pikkuhiljaa yrityksesi unelma-asiakkaan.

Laita hyvä kiertämään

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uutta blogissa
Hae sisällöstä
Eväitä verkossa menestymiseen
Tervehdys!
freelancer tampere

Olen Nurmisen Minna, graafikko, kouluttaja ja yrittäjä Tampereelta. Blogissani autan verkossa toimivia yrittäjiä ja bloggareita erottumaan kilpailusta edukseen, jäämään mieleen, näyttämään ammattimaiselta, uskottavalta ja luotettavalta.

© Suunnittelupajapikseli.fi 2020