Mitä on brändäys? Pienyrittäjän näkökulma

mitä on brändäys

Mitä on brändäys?

Yksinkertaisesti: brändäys on mielikuvien hallintaa, joita muilla on yrityksestäsi.

Brändi muodostuu loppupeleissä siis yleisösi mielissä.

Usein kuulen sanottavan, että pienyrittäjän ei kannata brändätä. Eikö brändäys ole jotain, mitä vain suuret yritykset tekevät?

Pienyrittäjän kannattaa ehdottomasti miettiä brändiään, koska…

Sinulla on jo brändi!

Brändi ei ole jotain, joka suunnitellaan erikseen. Otetaan päivä aikaa, varataan neukkari ja ruvetaan töihin.

Ei, brändi alkaa muodostua jo ensimmäisessä kohtamisessa yleisön, siis potentiaalisten asiakkattesi kanssa, tapahtuipa se sitten verkossa tai livenä.

Paikat, joissa mielikuvat syntyvät

Mielikuvat muodostuvat aina kun kohtaat muita ihmisiä. Se voi tapahtua sometiliesi kautta, kotisivuillasi, lehtimainoksessa, verkkokaupassasi, liikkeessäsi, tapahtumissa, messuilla…

Missä vain liikutkin ja vaikutat.

Siksi on todella tärkeää, että kaikki viestintäsi puhuu samaa kieltä. Se on yhdenmukaista ja nostaa esiin mm:

  • mitä teet?
  • minkä haasteen ratkaiset?
  • miten sen ratkaiset?
  • miten sinun ratkaisusi, eli palvelusi tai tuotteesi, on erilainen, paras tai ainakin tosi hyvä?

Esim. kosmetologi voisi kertoa näin:

  • Teen kauneushoitoja luonnonmukaisilla tuotteilla.
  • Osaan hoitaa mm. kuivaa talvi-ihoa todella hyvin.
  • Käyttämäni tuotesarja on todella laadukas, kotimainen ja ilman synteettisiä lisäaineita.
  • Teen superkosteuttavia ja hoitavia kasvohoitoja, jotka on räätälöity pintakuivalle suomalaiselle iholle.

Näin voit itse vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäsi ja ohjata sitä oikeaan suuntaan.

Tässä sinulle neljä kysymystä pohdittavaksi:

  • Onko mielikuva yrityksestäsi oikea? Annatko oikeanlaisen kuvan yrityksestäsi? Käykö siitä selväksi mitä tarjoat?
  • Onko mielikuva ajantasalla? Kerrotko kotisivuillasi, että teet markkinointia laidasta laitaan vaikka olet jo pari vuotta sitten päättänyt keskittyä somemarkkinointiin?
  • Onko mielikuva sellainen kun haluat? Antaako se sinusta oikean kuvan? Tuoko se laadukkaita tuotteitasi riittävän tasokkaasti esiin vai onko mielikuva enemmänkin halpa?
  • Tietääkö yleisösi mitä ylipäätään tarjoat? Oletko kertonut heille? Oletko kertonut riittävän usein? En sano, että jokainen viestisi kuuluu olla tyrkyttävä, mutta kannattaa kertoa säännöllisin väliajoin ihan perusasiaa siitä mitä teet. Vanhat asiakkaat unohtavat ja uudet tuttavuudet eivät vielä tunne sinua.

Kiinnitä huomiota näihin kun viestit asiakkaillesi

Tarkista ainakin nämä:

Kotisivusi

Mitä siellä kerrotaan palveluistasi? Onko viesti selkeä? Jos sinulle ennalta vieras henkilö tulee sivuillesi onko hänelle heti selvää mitä teet?

Jos viestit epäselvästi, kävijä turhautuu ja napauttaa pois sivuiltasi.

Tämän hetken maailmassa ihmisten keskittymiskyky on todella lyhyt. Puhutaan vain jopa kolmesta sekunnista!

Sinulla on siis muutama sekunti aikaa tehdä kävijälle selväksi mitä teet. Tee asiat mahdollisimman helpoksi ja älä tee kotisivuistasi turhan monimutkaisia, hankalia käyttää tai piilota tärkeimpiä asioita sivujen loppuun.

Kolmen sekunnin sääntö: onko kävijälle selvää kolmen sekunnin vilkaisulla mitä teet?

Jos haluat, että sivujesi kautta tehdään ajanvaraus, laita ajanvarausnappi selkeästi esiin.

Jos taas haluat, että uutiskirjelistallesi liitytään, korosta liittymispainiketta ja liitä se kaikille sivuille.

Somekanavasi

Miten viestit siellä? Onko viesti yhtenäinen kaikissa kanavissa?

Muistatko kertoa aika ajoin uudestaan kuka olet ja mitä teet, jotta uudetkin seuraajat ovat kartalla osaamisestasi?

Esitteet, mainokset ja muut painotuotteet

Onko niiden ulkoasu yhtenäinen vai ovatko ne pikkaisen sillisalaattia? Onko viesti yhtenäinen kaikissa ja linjassa somen ja kotisivujen kanssa?

Kivijalkaliikkeesi tai muu asiakkaiden tapaaminen

Miten brändisi viestii asiakkaille heitä tavatessaan?

Sanotko yhtä verkossa, mutta teet kuitenkin ihan muuta kun sinut tapaa? Tarjoatko esim. kiireetöntä, rentouttavaa hetkeä oman hyvinvoinnin parissa, mutta itselläsi on niin hoppu, ettet ehdi oikein keskittyä asiakkaaseen?

Onko brändisi henki ja se mitä lupaat asiakkaalle mukana siis myös asiakastapaamisissa?

Ilmeen yhtenäisyys on todella tärkeää

Viestin sisällön yhtenäisyyden ja johdonmukaisuuden lisäksi viestinnän ilmeen olisi hyvä olla yhtenäinen. Tämä koskee kaikkea viestintää verkossa ja painotuotteissa.

Äsken kerroin kolmen sekunnin säännöstä. Se pätee myös viestinnän ilmeeseen.

Mitä enemmän ilme vaihtelee, käytät eri värejä, fontteja, erityylisiä kuvia päivästä toiseen sitä kauemmin yleisöllä kestää tunnistaa sinut. Ja sitä kauemmin kestää, jotta jäät verkon viestitulvassa mieleen.

Auta siis yleisöäsi ja tee ilmeeltään ja sisällöltään yhdenmukaista viestintää. Näin jäät helpommin mieleen, olet muistettava ja tunnistettava. Ja myös erotut muista.

Toivottavasti tämä selvensi hieman mitä on brändäys ja mikä brändi on.

Se on mielikuva, jota sinä voit muokata haluamaasi suuntaan omalla markkinoinnillasi ja viestinnälläsi.

Jos haluat lukea lisää brändin ilmeen kehittämisestä, lue täältä lisää.

Laita hyvä kiertämään

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uutta blogissa
Hae sisällöstä
Eväitä verkossa menestymiseen
Tervehdys!
freelancer tampere

Olen Nurmisen Minna, graafikko, kouluttaja ja yrittäjä Tampereelta. Blogissani autan verkossa toimivia yrittäjiä ja bloggareita erottumaan kilpailusta edukseen, jäämään mieleen, näyttämään ammattimaiselta, uskottavalta ja luotettavalta.

© Suunnittelupajapikseli.fi 2021

© Suunnittelupajapikseli.fi 2021