mainos ja laskeutumissivu suunnitellaan kohderyhmän mukaan
Ota kaikki irti verkkosivuista

Myyvän laskeutumissivun luominen viidellä askeleella

​Jos luit laskeutumissivusarjan edellisen osan, tiedät että laskeutumissivu voi lisätä myyntiäsi jopa 100 %. Tiedät myös miksi mainoksista ei kannata ohjata etusivulle. Kerroin myös 10 ideaa laskeutumissivun käyttöön. Jos et ole lukenut ensimmäistä osaa, voit lukea sen tästä.

Kuten sarjan edellisessä osassa mainitsin mainokset ovat vasta 50% onnistuneesta markkinointikampanjasta. Laskeutumissivu on se toinen 50%.

Laskeutumissivu on monin verroin parempi paikka ohjata liikennettä mainoksista kuin sivu verkkokaupassasi tai kotisivuillasi. Näillä ohjeilla saat siitä vieläkin paremman.

​Toimivan laskeutumissivun luominen ei ole vaikeaa. Tässä artikkelissa esittelen siihen yksinkertaisen 5 askeleen kaavan. Kun huomioit nämä viisi asiaa, olet jo pari askelta kilpailijoitasi edellä.

5 askelta laskeutumissivun luomiseen

Näillä viidellä askeleella pääset jo hyvin alkuun lasketumissivun tekstien kanssa.

1. Askel: mitä tarjoat ​ja kenelle?

​Laskeutumissivun luominen kannattaa aloittaa miettimällä mitä oikeastaan tarjoat ja ​kuka on kohderyhmääsi. Eli ei se tuote tai palvelu mitä myyt, vaan ongelma, jonka ratkaiset. Asiakas ei ole ostamassa esimerkiksi lisäravinteita sinänsä vaan terveyttä ja hyvinvointia.

Mitä tarjoat ja kenelle? Sinulla on muutama sekunti aikaa kertoa se. Tee se selkeästi heti sivun otsikossa ja korosta viestiäsi sopivalla kuvavalinnalla.

Älä lähde kikkailemaan tai yritä olla liian fiksu. Mitä simppelimpi viesti sen paremmin sen menee perille ja tulee ymmärretyksi oikein.

Tässä esimerkki huonosta otsikosta: “Kasvata liiketoimintaasi nopeasti”.

Otsikko on huono, koska se ei kerro miten palvelu tai tuote kasvattaa liiketoimintaa. Kävijälle jää liian paljon arvuuteltavaa miten kasvu olisi tarkoitus toteuttaa. Tapahtuuko se esim. tv-mainostuksen, verkkokaupan kehittämisen vai markkinointistrategian suunnittelun avulla?

Parempi versio otsikosta tuo tavan esiin heti: “Google-mainonnalla kasvatat liiketoimintaasi nopeasti”.

Tässä sinulle muutamia kysymyksiä mietinnän tueksi:

kysymyksiä kohderyhmän määrittämiseen

​Ajattelutyösi tulokset ovat ns. myyntikärkiä, joita voit tuoda esiin otsikossa ja tekstissä.

​​



Jos mainostat Facebookissa tai Googlessa voit käyttää mainoksissa samaa otsikkoa kuin laskeutumissivulla. Vähintääkin otsikossa pitää puhua samasta asiasta kuin mainoksessa.

Pääotsikon tarkoitus onkin pitää kävijät kauemmin sivulla ja kertoa heille, että he ovat oikeassa paikassa. Laskeutumissivulla voi olla myös alaotsikko, jonka tarkoitus on saada kävijät lukemaan lisää.



Otetaan esimerkki.

Sanotaan, että olet etsimässä uutta autoa. Haluaisit näppärän kaupunkiauton, joka kuluttaa vähän. Googlessa huomaat mainoksen, joka mainostaa juuri sellaista. Otsikkona: Pienikulutuksinen käytännöllinen kaupunkiauto. Kun klikkaat mainosta ja päädyt autokaupan laskeutumissivulle, jonka otsikkona on: Täydellinen auto lapsiperheille. Siinä vähän ihmettelet, että ethän ollut perheautoa etsimässä, mites nyt tänne päädyitkin ja klikkaat pois.

Otsikot eivät vastanneet toisiaan ja vain hämmensivät käyttäjiä. Vaikka auto periaatteessa olisikin ollut sopiva sekä kaupunkiautoksi että lapsiperheille, ei kiireinen sivuilla kävijä jaksa ja ehdi sitä itse selvittelemään.

Mainos ja laskeutumissivu tulisi kohdistaa kohderyhmän mukaan.


Eli kannattaa tehdä eri mainokset ja sivut molemmille esimerkin kohderyhmille. 



2. Askel: valitse tunteita herättävä pääkuva

Se kuvaa visuaalisesti myyntikärjen ja tukee sitä. Tässä kuvassa on hyvä näyttää se mitä asiakas haluaa ostaa - ei se tuote mitä myydään. Eli onko se mitä asiakas haluaa ostaa terveyttä vai lisäravinnepurkkeja?

Parhaimmillaan pääkuva nostattaa myös sitä tunnetta, jonka haluat välittää. Esimerkissämme se olisi terveys, energisyys ja hyvinvointi.  

viiden sekunnin testi

​Viisi sekuntia voi olla kaikki mitä yleisöltä saat. Tee siksi viestistäsi riittävän selkeä, että se avautuu jo viiden sekunnin vilkaisulla. 

​Valitettavan usein yksi vilkaisu on kaikki mitä tuotteen myyjät saavat netissä surffailevalta yleisöltä. 

Netin käyttäjien keskittymiskyky lyhenee koko ajan ja nyt sen on sanottu olevan niinkin lyhyt kuin 3 sekuntia. Jos sivut eivät muutaman sekunnin vilkaisulla vaikuta riittävän kiinnostavilta tai sivu ei vastaa sitä mitä kävijä oletti hän klikkaa back-nappia surutta. Siksi varmista että sivusi viesti tulee heti selväksi ja se on linjassa mainoksen sanoman kanssa.



3. Askel: ​tuo tuotteen ominaisuudet ja hyödyt houkuttelevasti esiin

Tässä kerro mitä loistavia ominaisuuksia tuotteessasi tai palvelussasi on ja miten eroat kilpailijoistasi. Kerro myös miten asiakas hyötyy siitä mitä tarjoat ja miten tämä hyöty toimitetaan tai toteutetaan.

Tuo tässä esiin ensimmäisessä kohdassa miettimiäsi myyntikärkiä ja kirjoita kohdeasiakkaalle.

Ominaisuuksia ja hyötyjä kannattaa tuoda esiin mahdollisuuksien mukaan tunteisiin vedoten. Voit kuvailla kuinka asiakas on ennen toivonut voivansa paremmin ja olevansa terveempi ja kuinka nämä lisäravinteet auttavat häntä tavoitteessaan. Kuinka ne on räätälöity juurikin tuomaan energiaa ja lisäämään vastustuskykyä.

Myyntitekstistä tulee todella toimiva ja vahva kun neljännen kohdan asiakaspalautteet voi sitoa näihin väitteisiin. Kun sinulla on tarjota oikeita palautteita ja onnistumiskokemuksia oikeilta asiakkailta, ei sivusi teksti jää vain myyntipuheen ja sanahelinän tasolle. 

4. Askel: ​lisää uskottavuutta todistusaineistolla

Todistusaineisto voi olla mm. asiakaspalaute, maininta mediassa, referenssi, case study tai onnistumistarina. Tue näillä nämä kolmannen askeleen ominaisuuksia ja hyötyjä ja kerro tarinaa mielellään asiakkaan sanoin.



Jos käytät asiakasreferenssejä, voit liittää mukaan asiayhteydestä riippuen henkilön nimen, kuvan, kotisivun osoitteen tai työpaikan, ammatin. Ne lisäävät uskottavuutta.

Älä lähde keksimään referenssejä itse tai käytä kuvapankkikuvia. Ne kyllä fiksu kävijä tunnistaa ja se murentaa uskottavuuttasi huomattavasti. Käytä aina aitoja palautteita. 



Tässä kohtaa voi tulla houkutus lisätä tositusaineistoa somen puolelta. Esim. isoja tykkääjä- tai seuraajalukuja eri kanavista. Mutta jätä ne tässä kohtaa pois. Somenappulat vain houkuttavat kävijää klikkaamaan ja siirtymään muualle.

Tee sivustasi uskottava ja luotettava monin eri keinoin.

​Sosiaalinen uskottavuus

  • ​asiakaspalautteet
  • ​referenssit
  • ​portfolio
  • ​case studyt
  • ​onnistumistarinat
  • ​suosittelut
  • ​mediamaininnat
  • ​myyntimäärät

​Tekninen uskottavuus

  • ​SSL-sertifikaatti (eli https)
  • ​oma domain
  • ​tietoturvaseloste
  • ​toimiva sivu, myös mobiilissa

5. Askel: lisää selkeä toimintokehote

Mikä on tavoitteesi? Kerätä yhteydenottoja, lisätä myyntiä, saada ilmoittautumisia tapahtumaan?

laskeutumissivulla voi olla vain yksi tavoite

Laskeutumissivulla ei multitaskata. Siellä voi keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan.

​​Jos ajattelet että, jos kävijä ei osta niin ehkä hän ainakin uutiskirjeen tilaa. Väärin. Jos vaihtoehtoja on useita voi olla että kävijä ei osaa päättää mitä tekisi ja poistuu vähin äänin. 

Määrittele siis tarkasti kampanjasi tavoite ja käytä sen mukaista kehotetta.

Olethan itsekin huomannut, että mitä useampia vaihtoehtoja on, sitä vaikeampi on tehdä päätös. Helpota siis asiakkaasi elämää ja tee päättäminen tosi yksinkertaiseksi ja tarjoa vain yksi vaihtoehto.

Kerro kävijälle selkeästi mitä hänen pitää seuraavaksi tehdä. Laita toimintokehote myös selkeästi esille, vaikka useampaan kertaan.

Kaikki tekstit, otsikot, palautteet, kuvat ja napit keskittyvät tähän yhteen tavoitteeseen.

Jos päädyt käyttämään lomaketta, mitä vähemmän kenttiä siinä on sitä herkemmin kävijä malttaa sen täyttää.


Kannusta tekemään päätös

Potentiaalinen asiakas voi olla kiikun kaakun tarjouksesi edessä ja miettiä painaisiko hän nappia vai ei. Jotta saisit kiikkulaudan heilahtamaan kyllä-vastauksen puolelle voit käyttää erilaisia kannustimia toimintokehotteen läheisyydessä.

Nämä ovat tuloksia Unbouncen tekemistä tutkimuksista, joita he ovat tehneet tuotteittensa käyttäjien keskuudessa.

Positiivisia kannustimia ovat mm.

  • ​Kun halutaan henkilön jättävän yhteystietonsa, jotta sinä voisit soittaa hänelle myöhemmin, voit kertoa laskeutumissivulla kuinka kauan kestää ennenkuin otat yhteyttä
  • ​Verkkokaupassa voit kertoa milloin paketti on tilaajalla
  • ​Webinaari-ilmoittautumisia saat lisää, jos tarjoat siitä tallenteen

Negatiivisia “kannustimia” ovat:

  • ​Negatiivisten ​asioiden mainitseminen: “vihaamme spämmiä”. Parempi versio: “Pidämme tietosi 100% turvassa”
  • ​Maksuliikenne kauttamme on 100% turvallista, saa kävijän miettimään miksi tämä on pitänyt erikseen mainita. Onko mahdollista, että se ei ole turvallista?
  • ​Ilmainen-sanan käyttö. Tutkitusti se laskee konversioiden määrää 16,8%.

​Nappien tekstilläkin on merkitystä (huono -> parempi -> paras):

  • ​Ei klikkaa-sanaa -> Klikkaa -> Klikkaa tästä
  • ​Lataa -> Lataa nyt
  • ​Katso ilmainen video -> Katso video
  • ​Puhutellaan “sinun” -> puhutellaan “minun”

​Laskeutumissivun luominen - askelien yhteenveto ​

​Toimivan laskeutumissivun luominen onnistuu tämän viiden askeleen kaavan avulla. 

  • 1
    ​Askel: ​Mitä myyt tai tarjoat, asiakkaan näkökulmasta? ​Tämä on punainen lanka koko sivun läpi
  • 2
    ​Askel: pääkuvan valinta. Mikä on se tunne, jonka asiakas saa kun hän on päässyt tavoitteeseensa?
  • 3
    ​Askel: ​Mitkä ovat tuotteen edut ja hyödyt, mitä ominaisuuksia siinä on, miksi se on kilpailijoitaan parempi? 
  • 4
    ​Askel: kerää todistusaineisto ja sido se kolmannen askeleen asioihin
  • 5
    ​Askel: lisää toimintokehote. Mikä on tavoitteesi? Vain yksi tavoite per sivu. Selkeästi esiin, useamman kerran.
Edellinen postaus Seuraava postaus

Saattaisit pitää myös näistä

Ei kommentteja

Vastaa