erotu kilpailijoista
Luo erottuva brändi

Näin erotut kilpailijoistasi

​Olipa kerran kaupunki, jonka yhdellä kadulla sijaitsi kaksi kampaamoa vieri vieressä.

​Vasemman puoleinen kampaamoista oli ollut samalla paikalla jo yli kolmekymmentä vuotta. Omistaja oli edelleen sama, joka teki hääkampauksia ja permanetteja jo 80-luvulla.

Hänen asiakaskuntansa oli pitkälti vanhoja tuttuja asiakkaita, jotka ovat käyneet hänen luonaan jo vuosikymmeniä. 

​Oikean puoleinen kampaamo oli uusi tulokas naapurustossa. Sen omisti innokas nuori vastavalmistunut kampaaja, joka hallitsi uudet hiustrendit kuin vettä vain.

Hänen luonaan alkoi käymään trenditietoista porukkaa, jotka kävelivät ovesta ​sisään sinisissä hiuksissa ​ja ulos kirkkaan keltaisissa.

​Vaikka ulkopuolisen silmään saattoi näyttää siltä, että kampaamot kilpailivat keskenään, molemmilla riitti kuitenkin asiakkaita. Koska he eivät kilpailleet samoista asiakkaista.

Vaikka tämä esimerkki saattoi olla liioitellun yksinkertainen, kirjoitin sen kuvaamaan ​miten kahden samaa palvelua tai tuotetta tuottavan firman asiakaskunta voi olla täysin erilainen.

Molemmille on muodostunut omanlaisensa brändi ovat he sitä tietoisesti miettineet tai eivät.

Miksi joku valitsee Applen läppärin vaikka vastaavan saa muilta puolet halvemmalla? Tai ​maksaa ​Fazerin ​kahvista 4 euroa vaikka Essolla kahvia saa euron kuppi? ​Tai ostaa luomupossua vaikka tehotuotettua tanskalaista olisi vieressä ​halvemmalla?

​Valintaan vaikuttaa brändimielikuva: 

​"Olenko ihminen, joka käyttää Applen tuotteita? ​Juonko kahvini mieluummin täällä kuin tuolla? Kiinnostaako syömäni ruoan alkuperä?"

"Millaisena muut minut näkevät, jos teen näitä valintoja noiden toisten sijaan? Millaisessa seurassa silloin olen? Teenkö oman arvomaailmani mukaisesti? "  

​Miten asiakas valitsee yrityksen, jonka oven avaa riippuu mm. yrityksen:

  • ​arvoista
  • ​persoonasta
  • ​tarinasta
  • ​kokemuksesta

Ja! Mikä parasta! Näihin asioihin voit itsekin vaikuttaa​. ​Kohta kerron miten...

​Näin luodaan brändi, jolla on merkitystä

​Brändimielikuva muodostuu asiakkaiden mielissä heti ensitapaamisesta lähtien, halusit sitä tai et. 

Siksi kannattaakin miettiä millaseen suuntaan sitä haluaa viedä, jotta se palvelee sinua parhaiten.

Koska hyvän brändin avulla:

  • ​erotut kilpailijoistasi
  • ​tuot viestiäsi selkeämmin esiin
  • ​hyvä brändi jää mieleen ja nousee esiin somessa
  • ​houkutat ihanneasiakkaita luoksesi
  • ​viestintäsi on yhdenmukaista riippumatta siitä missä sinuun törmää
  • ​voit luoda fanipohjaa yrityksellesi
  • ​teet enemmän myyntiä

Puhun tässä brändistä syvemmin kuin pelkästään sen ulkoasusta.

Yrityksen ulkoiset brändielementit, kuten logo ja visuaalinen tyyli, ovat vain apukeino tuoda näitä syvemmän kerroksen asioita esiin. Ne ovat tärkeitä, mutta eivät pääasia. 

Siisti logo ja hulppeat kotisivut eivät tuo myyntiä ja vakiasiakkaita, jos yrityksen arvomaailma ei houkuta tai yrityksen viesti on epämääräinen. 

Puhun neljästä asiasta, brändien tukipilareista, jotka menestysbrändit ovat ottaneet haltuun ja joita he eivät lakkaa kehittämästä edelleen vaikka heidän tuloksensa mitataan jopa miljardeissa. 

Menestyvien brändien tukipilarit ovat:

menestyvien brändien tukipilarit

​Menestyvät brändit kukoistavat, koska ovat tehneet pohjatyönsä hyvin. Heidän arvonsa, persoonansa, tarinansa ja brändikokemus on ​loppuun asti hiottu.  

Brändin arvot - mikä on sinulle tärkeää?

Arvot ovat kuin kompassi, joka ohjaa yrityksen toimintaa kaikissa päätöksissä.

Ne kertovat myös yleisölle mistä yrityksessäsi on oikein kysymys, minkä asioiden puolella seisot. Näin yleisön joukosta valikoituvat ihanneasiakkaasi, jotka myös seisovat samojen asioiden puolella. 

Kun määrittelet ja kommunikoit arvosi selkeästi pystyt luomaan syvemmän ja merkityksellisemmän suhteen asiakkaisiisi. 

Niiden avulla erotut kilpailijoistasi. 

​Hyvin määritel​lyt arvot ovat: 

  • Mieleenpainuvia. Toista niitä usein kaikessa tekemisessäsi ja viestinnässäsi.
  • Uniikkeja. Älä kopioi naapurilta, vaan valitse juuri sinulle sopivia.
  • Toimeenpantavia. Jos arvosi on onnellisuus, mitä se merkitsee yritystoimintasi kannalta, miten tuotat sitä käytännössä?
  • Merkityksellisiä. Onko arvolla oikeasti merkitystä? Ethän vain valinnut niitä siksi, että ne kuulostavat trendikkäiltä tai kun kaikilla muillakin alan firmoilla on samat arvot.
  • Helposti ymmärrettäviä. Arvoissa selkeys on must. Avaa ne tarvittaessa tarkemmin kotisivuillasi.
  • Ajattomia. Hyvät arvot kestävät aikaa eivätkä heilahtele trendien muuttuessa.
brändin arvojen kehittämisen askeleet

​Mieti brändisi arvoja näiden kolmen askeleen avulla. 

Mikä on intohimosi, sinulle todella tärkeä juttu?

Harmittaako luonnon tuhoaminen, ihmisten yksinäisyys tai ainainen kiire ja stressi? Mitä haluaisit nähdä enemmän maailmassa? Vastuullista kuluttamista, yhteisöllisyyttä vai mielenrauhaa ja rentoutta?

Jos arvosi vastaavat asiakkaiden tämän hetkiseen tarpeeseen, olet vahvoilla. Selvitä, mitä asiakkaasi ovat vailla ja mitä he haluavat, että heille tarjotaan. 

Voit myös kysyä heiltä, miten he kuvailisivat yritystäsi. Nostavatko he esiin tuotteiden korkean laadun, palvelun henkilökohtaisuuden, asiakaspalvelun iloisuuden ja avuliaisuuden vai kenties laajan tuotevalikoiman? 

Tee siitä yksi yrityksesi arvoista, jota tuot entistä reippaammin esiin ja pyrit jatkuvasti parantamaan.

Kun olet miettinyt arvot valmiiksi, tee näin:

  • ​Arvoista voit kirjoittaa kotisivuillesi ns. mission statementin, eli julistuksen, jossa kerrot ytimekkäästi minkä puolesta seisot
  • ​Mieti yrityksesi kaikkea viestintää arvojesi kautta, tulevatko ne esiin jokaisessa viestissä kaikissa kanavissa
  • ​Viestiikö teksti arvojasi?
  • ​Onko brändisi ääni, eli käyttämäsi kieli, arvojesi mukainen?
  • ​Tukevatko väri- ja fonttivalinnat arvojasi?
  • ​Entä kuvat, miten arvot näkyvät niissä?

​Parhaat brändit ovat inhimillisiä

Tehdään pieni ajatusleikki. Kuvittele, että brändisi on ihminen. Miltä hän näyttää, miten pukeutuu ja puhuu? Millainen luonne hän on?

Alla on yksinkertaistettu kuva erilaisista luonteenpiirteistä, joista voi napata vinkkiä brändin persoonan suunnitteluun. 

Onko yrityksesi rohkea ennemmin kuin hillitty? Perinteinen vai aikaansa edellä?

brändin persoona

​Mihin kohtaan persoonallisuusjanaa yrityksesi sijoittuu?

Tämä voi vaikuttaa hölmöjen hommalta, mutta siinä on kuitenkin järki takana, koska…

1) Hyvä ja mieleenpainuva brändi on kuin tuttu ihminen. Pyri siis rakentamaan inhimillisen oloinen brändi

“Strive for humanness. Great brands achieve a high level of humanness. 
They speak to you as an individual” 

- Guy Kawasaki, Apple, Canva -

2) Miten brändisi kaltainen ihminen käyttäytyy? Ja miten asiakkaat odottavat, että brändisi käyttäytyy ja reagoi asioihin?

Otetaan esimerkki.

Verkkokauppa Vauhti ja Salaman postitukset ovat niittäneet mainetta nopeudellaan. 

Kun tilaat aamupäivän aikana, tilaus lähetetään saman päivän aikana eteenpäin. Tilauksesi on noudettavissa lähipostistasi jo seuraavana päivänä, jippii!

Asiakkaat ovat mielissään ja tilaavat uudemmankin kerran. 

Nopeus on olennainen osa Vauhdin ja Salaman brändiä. 

Mutta entäs jos toimituksissa aletaan lipsua ja postitukset hoidetaan sitten kun muilta töiltä ehditään. Ehkä huomenna tai sitä seuraavana päivänä… Tai no viimeistään ensi viikolla.

Ei käy brändille hyvin, asiakastyytyväisyydestä puhumattakaan. 

Siksi hyvin brändätty yritys käyttäytyy ennalta-arvattavasti. Kuulostaa ehkä tylsältä, mutta ei asiakkaiden mielestä. Asiakas tykkää siitä, että tietää aivan tarkkaan mitä saa joka kerta kun ostaa yritykseltä. 

​Parhaat brändit rakentuvat loistaville tarinoille

parhaat brändit rakentuvat loistaville tarinoille

​Parhaat brändit rakentuvat loistaville tarinoille. 

​Tarinoiden voiman huomaa tänä päivänä helposti. Jokaisella yrityksellä koruyrittäjästä pienpanimoon ​o​n tarina kerrottavanaan. Ja tarinan kerrontaan on panostettu.

​Eikä syyttä, tarinat myyvät. Tarinat erottavat yritykset kilpailijoistaan. Tarinat vetoavat asiakaskuntaan. 

Itsekin olen kiinnostunut tietämään yritysten ja ostamani tuotteen taustoja, jos niitä on saatavilla. 

Pienten yritysten tarinat ovat mielenkiintoisia ja olen huomannut miten hyvä tarina saa yrityksen ja yrittäjän tuntumaan jotenkin tutummalta ja läheisemmältä kuin kilpailija, josta en tiedä mitään. 

Niinpä, mukaansatempaava tarina muistetaan, se saa lukijan tuntemaan sympatiaa kohtaasi ja välittämään sinusta. Se kasvattaa brändin tunnettuutta ja kasvattaa asiakasuskollisuutta. 

Yrityksen tarinassa kerrotaan miten yritys sai alkunsa. Kerro haasteet, jotka matkalla piti selättää tai ongelma, jonka ratkaisusta koko yritys sai alkunsa.

Ajattele yrityksen tarinaa sankarin matka -kaavan kautta. Tiedäthän sen usein leffoissa ja kirjoissa käytetyn juonikulun? 

Siinä nuori ja viaton sankarimme, kutsutaan häntä paremman idean puutteessa vaikkapa nimellä Luke, elelee alkuun rauhallista elämäänsä. 

Sitten hänen luokseen saapuu tietäjä, velho, jedimestari tai muu vanhempi ja kokeneempi mentorihahmo, kutsumaan hänet suureen seikkailuun. Luke pelästyy ja kieltäytyy. 

Mutta sitten tapahtuu jotain, jonka vuoksi Lukella ei ole enää mahdollisuutta jatkaa vanhaan malliin vaan hän hyväksyy seikkailukutsun. 

Mentorin opastuksella Luke opettelee uusia taitoja ja kokee erilaisia haasteita. Matkalla hän epäilee itseään ja on jo vähällä luovuttaakin. 

Lopulta Luke totta kai voittaa mahtavan vastustajan ja on juhlittu sankari. 

Tähtien Sota, Matrix, Harry Potter... Tätä tarinankaarta on kerrottu useita kertoja eri muodoissa ja silti se on niin kiehtova kerta toisensa jälkeen. 

Tätä mallia sinäkin voit käyttää hyväksesi yrityksesi tarinan kirjoittamisessa. 

Mikä on se haaste, jonka sinä selätit? Mikä se suuri voittamattomalta tuntuva vastustaja, jonka lopulta löylytit?

Mutta erona leffakäsikirjoitukseen tärkeä pointti: miten se hyödyttää asiakastasi?

yrityksen tarina

​Kerro yrityksesi tarina asiakkaasi näkykulmasta. Miten hän hyötyy siitä mitä tarjoat, minkä ongelman ratkaiset?

Yrityksen tarinahan kertoo siitä miten perustit yrityksen ja mitä haasteita sinulla oli matkan varrella. Tai minkä ongelman ratkaisit ja haluat edelleen ratkaista asiakkaillakin. 

Yrityksen tarinassa kuitenkin tarinan sankari on asiakas!

Pyri kirjoittamaan tarinasi asiakkaasi näkökulmasta: miten hän hyötyy, mitä hän saa, minkä hänen ongelman tai haasteen sinä voit ratkaista? 

Onko mielessäsi muhimassa jo mehevä tarina?

Tarinalle paras paikka löytyy kotisivujen tietoa minusta tai yrityksestä -sivulta. Siitä voi jakaa myös mehukkaimpia pätkiä somessa tai tehdä videon. 

"Bränditarina ei ole markkinointimateriaalia. Se ei ole mainos eikä myyntipuhe. Brändin tarina pitäisi kertoa brändin äänellä ja siitä kuultaa läpi kirjoittajan persoona. Tylsät tarinat eivät houkuta asiakkaita, mutta persoonallisuutta huokuvat tarinat voivat tehdä niin."

- Susan Gunelius, KeySplash Creative Inc. -


​Yhtenäinen brändikokemus

​Tukipilareista viimeinen on yhtenäinen brändikokemus. Tällä tarkoitan sitä, että yrityksesi viesti, arvot ja persoona näyttäytyvät aina samanlaisina. Riippumatta siitä missä sinuun törmää:

  • ​Facebook
  • ​Uutiskirje
  • ​Kotisivut tai verkkokauppa
  • ​Käyntikortti tai esite
  • ​Kivijalkaliike
  • ​Messut
  • ​Puhelinsoitto asiakaspalveluun..

​Koskaan ei voi tietää mitä kautta asiakas sinut löytää, siksi viestin yhtenäisyys on tärkeää. Heti ensimmäisestä kohtaamisesta lähtien hän alkaa muodostaa mielikuvaa sinusta, ole siis valppaana joka kanavassa. 

Yhteenveto

  1. 1
    ​​Kun olet valinnut yrityksen arvot, pysy niissä (koska kukaan ei tykkää tuuliviireistä, jotka muuttavat mieltään koko ajan ja hyppäävät jokaisen viimeisimmän trendin perässä).
  2. 2
    ​Sitten suunnittele yrityksen persoona arvoja tukemaan.
  3. 3
    ​Tuo persoonaa esiin tarinassa, jonka keskiössä on asiakas.
  4. 4
    ​​Tuo esiin ​yhtenäistä viestiä kaikissa kanavissa, viestistä toiseen ja päivästä toiseen.


Hei! Tykkäsitkö lukemastasi? Haluatko lisää samanlaista?

Liity Pikselin supersankarien joukkoon!


Supersankarina:


  • taklaat kilpailijoista erottumisen haasteet
  • otat niskalenkin verkkonäkyvyydestä
  • kehität brändistäsi supervoiman, joka houkuttaa luoksesi ihanneasiakkaitasi
  • tuunaat kotisivusi ja verkkokauppasi sankarilliseen kuosiin

Supersankarit saavat käytännön vinkkejä mm. somekanavissa toimintaan, kotisivujen ja verkkokauppojen näkyvyyteen ja visuaalisen brändin rakentamiseen.


Vetovoimaisen Brändin ABC antaa sinulle lentävän lähdön yrityksesi brändin suunnitteluun: kilpailijoista erottumiseen, verkossa mieleen jäämiseen ja oman viestisi tehokkaaseen viestimiseen.

vetovoimaisen brändin abc


Lataa opas heti alta ja liity supersankarien joukkoon!

Edellinen postaus Seuraava postaus

Saattaisit pitää myös näistä

Ei kommentteja

Vastaa