markkinointimatskut sillisalaatista säkenöiväski
Luo erottuva brändi

Näin saat markkinointimatskusi sillisalaatista säkenöiväksi

Onko tämä sinullekin niin tuttua? 

Markkinointimateriaalisi ovat vähän sitä sun tätä ja yhtenäinen tyyli on hukassa. Päivität someen mitä milloinkin huvittaa ja millainen fiilis on. 

Esitteesi on tehty nopsasti PowerPointilla tai Wordilla ja, ikävä kyllä, ne ovat sen näköisiäkin. Eli ei hirveän houkuttavia tai myyviä.

Mietitkö, ettei matskusi anna sitä laatumielikuvaa tuotteistasi tai palveluistasi mitä ne ansaitsisivat? 

Nyt puhutaan käytännössä siitä mitä voit asialle tehdä.

Miten valitset yrityksellesi sopivat värit, fontit ja kuvat, jotta ne tuovat esiin viestiäsi parhaimmalla mahdollisella tavalla ja luovat sitä fiiliistä mitä haluatkin. 

Haluatko esimerkkejä? No täältä pesee 🙂

Tässä kolme erilaista yrityksen kotisivua, joissa erilainen fiilis on tehty värejä, fontteja ja kuvamaailmaa muuttamalla. Asettelu ja tekstit ovat samat kaikissa. 

Klikkaa kuvista niin näet koko sivun designin.

kotisivut kauneusalan yritykselle
kotisivut kuntosalille
kotisivut asianajotoimistolle

​Näin paljon saa aikaan pelkästään ihan muutamaa juttua viilaamalla. 

Millainen fiilis sinulle tulee näistä esimerkeistä? Millainen yritys sivujen takaa löytyy? Mitä se tarjoaa, kenelle? Mitä asiakas haluaa saavuttaa heidän palvelujensa avulla? Ovatko palvelut edullisia vai kalliita?

Asianajofirman sivut ovat tyyliltään hillityt ja asialliset. Pelkistetty ja tyylikäs ulkoasu luo luotettavaa ja asiantuntevaa kuvaa. Se luo myös kuvaa kalliista hinnasta ja laadukkaasta palvelusta. 

Kauneusalan firman sivut ovat helposti lähestyttävän ja lämpimän oloiset. Tulee mielikuva, että täällä sinusta välitetään ja pidetään huolta. Asiakkaikseen nämä yrittäjät houkuttelevat naisia. 

Kuntosaliyrittäjien sivusto henkii voimaa tummilla sävyillä ja energiaa kirkkailla ja vahvoilla kontrastiväreillä. Kuvamaailma vie vielä viestin lopullisesti perille: “meillä treenataan ja kovaa”. 

Huomioi myös fonttivalinnat esimerkeissä. Ne tukevat myös värien ja kuvien välittämää viestiä. Jos vaihtaisin kuntosalille kauneussivujen fontin, eikö tulisikin vähän ristiriitainen fiilis 🙂

visuualisen brändäyksen tavoitteet

​Visuaalisella brändäyksellä on kaksi ​tavoitetta. Visuaalinen tunnistettavuus, eli materiaalillasi on tunnistettava ja muista erottuva ulkoasu, ja tunteisiin vetoavuus, eli materiaalisi herättävät sitä fiilistä mitä haluatkin.

​Värien valinta

Miten sitten valitset sopivat värit?

Ohessa kuva, jossa värien yleisimpiä merkityksiä. Millaista tunnelmaa haluat välittää? Hakeeko asiakas palveluistasi tai tuotteistasi rentoutumista, energiaa, arjen helpottamista, tietoa, lohtua, turvaa…?

värien merkitykset

Kun sinulla on idea väristä, voit mennä nettiin tutkimaan väripaletteja. 

Täältä löydät pari:

Värejä kannattaa valita useampia, joista yksi on pääväri ja muut teksti-, kontrasti- tai taustavärejä. Hyvä määrä on 4-5 väriä. 

Tässä esimerkki miten paletin värejä voi käyttää:

väripaletin käyttö

​Esimerkki miten väripaletin värejä voi käyttää. 4-5 väriä on hyvä määrä. 

​Fonttien valinta

Nyt kun värit on reilassa, hypätään fonttien kimppuun. 

Fonteilla ajat viestin perille eli tuet värejä. Fontteja kannattaa valita 2-3 erilaista, joista yksi sopii otsikoihin esim. esitteissä, esityksissä ja kotisivuilla.

Toiseksi kannattaa valita simppeli ja helppolukuinen fontti leipätekstiin. Halutessasi kolmanneksi voit valita vielä korostusfontin, joka voi olla joko koristeellinen tai yksinkertainen. 

Varmoja valintoja leipätekstiin ovat mm. Arial, Impact, Lucida Grande, Tahoma, Verdana, Helvetica, Georgia, Palatino, ja Times New Roman.

Alla esimerkkinä neljä erilaista käyntikorttia. Aika paljon fiilistä saa aikaan pelkällä fontilla. 

käyntikortti design
käyntikortti design
käyntikortti design
käyntikortti design

Minkälaiselle firmalle mikäkin voisi kuulua? Minkälainen mielikuva sinulle tulee kustakin, mitä firma myy?

​Brändääminen on aika pitkälti mielikuvilla pelaamista. 

Minkälaiset värit valitsit? Jatka samalla linjalla ja mieti millainen fontti tuo edelleen sitä samaa tunnelmaa. 

Tässä muutamia fontteja, jotka ovat Canvassa käytettävissä:

Erilaisia fonttityylejä Canvassa

​Canvassa on saatavilla paljon erilaisia ja -tyylisiä fontteja. 

Kuvien valinta

Tässä kohtaa on ihan pakko toistaa taas se vanha totuus siitä kuinka kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa…

No hohhoijaa, kuultu on, eikö vaan?

Mutta ihan tosi, nyt kannattaa olla korvat hörössä ja silmälasit putsattuna, koska: 

Olet varmaan kuullut, että verkossa surffailijoiden keskittymiskyky on laskenut jopa kolmeen sekuntiin. 

Sinun kannaltasi tämä merkitsee sitä, että kun vierailija saapuu kotisivuillesi tai somekanaviisi sinulla on kolme sekuntia aikaa herättää mielenkiinto. Jos kävijää ei heti kiinnosta hän poistuu kipin kapin seuraavaan jännään blogiin tai kiinnostavaan verkkokauppaan. 

Nyt siis mieti kuvavalintojasi. 

Nimittäin! 

Kuvat välittävät viestin sekunnin murto-osissa perille aivoihimme. Nopeammin kuin edes ehdimme tajuta olemme jo tehneet päätelmämme näkemästämme. Ihan vain vilkaisulla. 

Siinä on kuvien voima ja siksi olemme nyt tässä. Ja emme valitse kuvia ihan vaan sattumalta tai vasurilla, eikö vain? 

Niiden valintaan kannattaa uhrata aikaa ja tehdä homma huolella. Koska haluamme viestiä oikeanlaista viestiä. 

Alla olevissa ​kuudessa kuvakollaasissa suunnittelin erilaisia tunnelmia kuvien värimaailmaa ja sisältöä käyttämällä. 

​Mitä tämä setti kuvia mielestäsi viestii? Mikä kollaaseista viestii rohkeutta, mikä energiaa, iloa, seikkailua tai rauhaa?

Ei enää ikinä sillisalaattia - tee yrityksesi ilmeestä säkenöivä

Nyt sinulla pitäisi olla kasassa:

  • väripaletti
  • 2-3 fonttia
  • kuvaideoita

Mitäs sitten? Sitten mennään Canvaan tai muuhun kuvankäsittelyohjelmaan ja annetaan palaa!

Tee logo ja käyntikortti ensin ja hyödynnä yltä lukemaasi.

Esimerkiksi näin. Alla kaksi Canvalla tehtyä ​käyntikorttia. Käytin ideoiden pohjana ylläolevaa kahta ensimmäistä kuvakollaasia. 

Otin värit aika suoraan kuvista ja mietin minkä tyylinen fontti kuvien tyyliin ja fiilikseen sopii.

Sillisalaattifiilikseltä vältyt parhaiten kun:

  • käytät samoja fontteja kaikissa materiaaleissasi
  • käytät samaa väripalettia, joista yksi on pääväri, joka vilahtelee joka paikassa kotisivuillasi, esitteissä, melkein jokaisessa somejulkaisussa
  • olet miettinyt kuvamaailmaa, joka tukee viestiäsi. ​Käytät näitä kuvia sekä painomateriaaleissa kuin kotisivuillasi. 

Kätevin tapa materiaalin toteuttamiseen

​Ehkä mietit, että "joo kiva tietää, mutta en osaa tehdä näitä itse." Siihen minulla on hyvä vinkki.

Oletko kokeillut Canvaa?

Se on netissä toimiva ilmainen suunniteluohjelma, jolla olen tehnyt kaikki tämänkin postauksen grafiikat. 

Suosittelen sitä lämpimästi, koska se on:

  • ​​aloittelijaystävällinen​: siinä on valmiita mallipohjia, joihin lisäät vain omat tekstit ja värit ja olet valmis!
  • ​nopea: ylläolevien käyntikorttien tekoon minulta meni ehkä viisi minuuttia.
  • ​kätevä: sillä teet​ esim. esitteet, kotisivugrafiikat, somegrafiikat, logot, käyntikortit, esitykset ja paljon muuta  

Avuksesi olen tehnyt kurssin, jolla opettelemme Canvan käytön.

Näytän videoilla kuinka asiat tehdään Canvassa kaikkein kätevimmin. Ohjeita seuraamalla pääset hyvään lopputulokseen nopeammin kuin itse opettelemalla.

Säästät aikaasi ja hermojasi, koska sinun ei tarvitse ihmetellä sormi suussa mistä mitäkin löytyy.

​Sinun ei myöskään tarvitse opetella asioita kantapään kautta. Neuvon fiksuimmat tavat Canvan käyttöön.

Säästät siis kallista aikaasi tärkeämpiin asioihin.

Käy kurkkaamassa mitä kaikkea kurssi sisältää tästä!


Hei! Tykkäsitkö lukemastasi? Haluatko lisää samanlaista?

Liity Pikselin supersankarien joukkoon!


Supersankarina:


  • taklaat kilpailijoista erottumisen haasteet
  • otat niskalenkin verkkonäkyvyydestä
  • kehität brändistäsi supervoiman, joka houkuttaa luoksesi ihanneasiakkaitasi
  • tuunaat kotisivusi ja verkkokauppasi sankarilliseen kuosiin

Supersankarit saavat käytännön vinkkejä mm. somekanavissa toimintaan, kotisivujen ja verkkokauppojen näkyvyyteen ja visuaalisen brändin rakentamiseen.


Vetovoimaisen Brändin ABC antaa sinulle lentävän lähdön yrityksesi brändin suunnitteluun: kilpailijoista erottumiseen, verkossa mieleen jäämiseen ja oman viestisi tehokkaaseen viestimiseen.

vetovoimaisen brändin abc


Lataa opas heti alta ja liity supersankarien joukkoon!

Edellinen postaus

Saattaisit pitää myös näistä

Ei kommentteja

Vastaa