pienyrittäjän viestintä verkossa
Luo erottuva brändi, Näy verkossa

Miksi niin monen pienyrittäjän viestintä verkossa menee harakoille

Olet varmasti kuullut sanottavan, että yrityksen on oltava verkossa, muuten se ei ole olemassa. Verkossa näkyminen on yrittäjälle sanoinkuvaamattoman tärkeää tänä päivänä. Jos et näy, kukaan ei kuule sinusta, ei tiedä mitä tarjoat, ei siis osaa ostaa sinulta.

Itse yrittäjänä tiedän, miten haastavaa verkossa näkyminen on. Me kaikki, jotka toimimme verkossa tiedämme miten valtavan paljon kilpailua siellä on nykyään. Jokaisesta aiheesta on kymmeniä ellei jopa satoja sivustoja, blogeja ja verkkokauppoja, jotka kilpailevat lukijoista ja asiakkaiden euroista. Niiden lisäksi some, pelit ja tv kilpailevat yleisön huomiosta 24/7.

Tutkimusten mukaan ihmisten keskittymiskyky on laskenut hurjasti. Emme anna yhdelle sisällölle kuin muutaman sekunnin aikaa, kunnes siirrymme jo eteenpäin. 

Oletko huomannut sen omassa elämässäsi? Hypit sivulta toiselle, kunnes some vaatii huomiotasi, josta siirryt pikapikaa sähköpostien pariin ja sieltä taas takaisin someen? Ja kaikki tämä minuutissa.

Elämämme on myös mainosten kyllästämää. Törmäämme useisiin tuhansiin mainoksiin jo yhden viikon aikana. Monet mainostavat paljon ja ovat joka paikassa esillä, mutta tämäkään ei usein riitä, jos et jää yleisön mieleen. Mainoksesi voi sujahtaa yleisöltä ohi ilman, että he muistavat sitä koskaan nähneensäkään.

Miten tässä metelissä saisit viestisi läpi ja äänesi kuuluviin? Miten jäisit potentiaalisten asiakkaittesi mieleen?

Yksi ratkaisu on visuaalisen ilmeen yhtenäisyys kaikessa viestinnässäsi.

Sillä saavutat useita etuja.

Viestintäsi näyttää ammattimaiselta, luotettavalta ja uskottavalta.

Uskaltaisitko sinä tilata verkkokaupasta, joka näyttää siltä, ettei sitä ole päivitetty vuoden 1999 jälkeen? Vakuutaako Wordilla tehty kirjoitusvirheitä täynnä oleva mainos yrityksen toiminnan ammattimaisuudesta?

Luotettavuus on verkossa toimimisessa kaiken a ja o. Aina kun tapaamme vieraan ihmisen teemme hänestä päätelmiä jo ensimmäisten sekuntien aikana. Sama pätee yrityksen ilmeeseen ja viestintään verkossa.

Erotut kilpailijoistasi.

Tee viestinnästäsi itsesi kuuloista ja näköistä. Ei haittaa vaikka tuotteesi tai palvelusi on samankaltainen kuin kilpailijoillasi. Sinun äänesi ja tarinasi on erilainen ja se houkuttaa ihanneasiakkaitasi luoksesi.

Jäät mieleen.

Tutkimusten mukaan asiakas näkee mainoksen jopa 20-30 kertaa ennenkuin tekee ostopäätöksen. Kun käytät viestinnässäsi samantyylisiä kuvia ja fontteja ja samoja värejä kaikissa kanavissa, yleisö alkaa pikkuhiljaa yhdistää tyylin sinuun ja jäät paremmin mieleen.

Olet tunnistettava.

Viestisi yhdenmukaisen ilmeen vuoksi yleisö alkaa pian tunnistaa sinun viestisi aina kun sen näkevät. Yhdenmukaisuus on tärkeää viestistä toiseen ja myös kanavasta toiseen, sekä verkossa että sen ulkopuolella.

Saat viestisi selkeästi esiin.

Kun olet valinnut viestiesi ulkoasun harkitusti tuot ydinviestiäsi esiin paremmin kuin sillisalaattiviestinnällä. Tiedäthän, eilen simppeliä ilmettä, tänään maalaisromanttista, huomenna taas jotain aivan muuta.

Viestinnän ilmeellä on siis suuri merkitys. Se korostuu varsinkin nyt kun verkko on menossa koko ajan enemmän ja enemmän visuaalisempaan suuntaan. Kuvalliseen viestintään keskittyvät somekanavat Instagram ja Youtube kasvattavat suosiotaan jatkuvasti minkä vuoksi Facebookinkin on ollut pakko lisätä visuaalisuuttaan.

Yrityksen visuaalinen ilme viestii siinä missä sanallinen viestikin, ellei paremminkin. Se vaikuttaa suoraan alitajuntaamme. Asiakas yleensä luottaa siihen millaisen intuitiivisen fiiliksen hän viestinnästämme saa. Voimme sanoa yhtä, mutta jos se on ristiriidassa sen kanssa miltä näytämme, asiakas vain hämmentyy. Autat siis asiakastasi kun tuot viestisi selkeästi ja yhdenmukaisesti esille kaikissa kanavissa.

visuaalisen brändäyksen abc

Edellinen postaus Seuraava postaus

Saattaisit pitää myös näistä