minna nurminen graafikko
Asiantuntijat

Tarinani

Moi, olen Nurmisen Minna, tamperelainen freelance-graafikko ja suunnittelija.

visuaalinen markkinointiUskon siihen, että kaikilla on oltava mahdollisuus toteuttaa unelmiaan, seurata intohimoaan ja elää omannäköistään elämää.

Miksi? No, itse en ainakaan halua vanhana mummona kiikkustuolissa katua sitä, että en uskaltanut edes kokeilla tehdä sitä mitä haluan. Tai etten mukavuudenhalultani pystynyt elämään sellaista elämää kuin olisin halunnut.

Visuaaliset jutut ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Minusta piti alunperin tulla vaatesuunnittelija. Onneksi ei tullut, koska löysin sattumalta jotain vielä parempaa.

Opiskeltuani vaatetusalaa useamman vuoden tajusin, että työllisyystilanne alalla oli aika heikko. Rupesin katselemaan ympärilleni ja kiinnitin huomiota siihen miten IT-alasta puhuttiin joka paikassa. Siellä ainakin olisi töitä.

Jätin tekstiili- ja vaatetustekniikan opinnot kesken ja siirryin seikkailemaan tietotekniikan pariin Tampereen Yliopistoon. Se olikin yksi parhaimmista päätöksistä, joita olen tehnyt.

Taas kuin “sattumalta” sain työpaikan pienestä IT-alan firmasta Tampereen Hervannasta. Siellä vietinkin mukavat 11 vuotta suunnitellen grafiikkaa ja käyttöliittymiä lähinnä mobiilisovelluksiin.

Jossain vaiheessa, kuten monet kolmekymppiset, aloin miettimään oliko tämä nyt tässä. Päiväni vietin akselilla koti-työpaikka-päiväkoti-ruokakauppa. Tätäkö teen lopun elämääni?

Kahlasin kirjaston self-help hyllyn läpi, lukien positiivisesta ajattelusta, mielen voimasta, elämän tarkoituksen löytämisestä… Sitten käsiini osui Tim Ferrissin 4 tunnin työviikko ja homma lähti sen jälkeen lapasesta. Luettuani kirjan olin yhtä aikaa hämmästynyt, innoissani ja epätoivoinen.

neljän tunnin työviikko

Tästä kirjasta se lähti, kuten niin monilla.

Se avasi lähes taianomaisesti silmäni sille miten monilla tavoilla on mahdollista rakentaa elämänsä. Se miten olin omaani viettänyt ja mitä ympärilläni näin ei ollutkaan ainoa mahdollinen. Olin innoissani suunnittelemassa miten omani haluaisin viettää. Mutta myös epätoivoisen hämmentynyt siitä miten sen kaiken saisin aikaan.

Se avasi eteeni maailman, joka on täynnä mahdollisuuksia, mutta en tiennyt mistä lähteä liikkeelle. Vaihtoehtoja tuntui olevan niin paljon. Joten lähdin liikkeelle itselleni helpoimmasta.

Lähdin tekemään verkkoliiketoimintaa luodakseni itseni näköisen elämän.

hyvät ja huonot ideat

Ideoita on matkan varrella tullut lukemattomia, osa huonoja, toiset parempia, suurin osa jo unohtuneita. Parhaat niistä olen kuitenkin laittanut käytäntöön.

Olen kokeillut juttuja, jotka eivät toimineet. Olen kokeillut juttuja, jotka toimivat osittain. Juttuja, joissa potentiaalia piisaa. Etenen jatkuvasti reittiäni tarkistaen ja uutta opetellen.

Nyt olen tässä, yhden parhaan ideani äärellä. Opin matkalla niin paljon kaikkea, että päätin jakaa sitä tietoa ja osaamista muillekin. Auttaa muitakin elämään omannäköistään elämää.

Yksi juttu, jonka olen tällä reissulla oppinut on, että oman bisneksensä suhteen kulkee usein laput silmillä. Siksi kannattaa koota ympärilleen osaava joukko samanmielisiä, eteenpäin pyrkiviä ihmisiä.

kun työ ei tunnu työltä

Se mikä on itselle mahdollista tuntuu monesti kovin rajalliselta: “no enhän mä nyt noin voi tehdä…” tai “ei tästä saa liiketoimintaa aikaiseksi…”. Monesti hain vastausta jostain ulkopuolelta, kun se oli itseasiassa ihan nokan edessä. Onneksi muut näkivät sen mitä en itse nähnyt tai tajunnut.

Seurasin liikaa mitä muut tekevät, enkä tunnistanut omien vahvuuksieni ja innostuksen kohteitteni mahdollisuuksia. Tielleni on kuitenkin aina sattumalta osunut joku, joka näytti sen minulle.

yksinyrittäjän ei tarvi olla yksin

Yksinyrittäjällä voi olla joskus, noh, yksinäistä. Kerää ympärillesi tiimi, joka vie eteenpäin, ideoi, auttaa, konsultoi, mentoroi, valmentaa, sparraa, hoitaa kirjanpidon…

Onhan tämä yrittäminen, varsinkin yksinyrittäminen, varsinaista supersankarin hommaa. Jotta kaikista töistä selviäisi on suorastaan lennettävä kuin Teräsmies, oltava monessa paikassa yhtä aikaa kuin Hermione, omattava Tony Starkin aivot ja osattava heittää sopiva loitsu tarpeen tullen kuin Harry Potter.

Ja olisi kiva kun olisi työkalut ja rahoitus kunnossa kuin Batmanilla ja osaisi lukea asiakkaan ajatuksetkin kuin Charles Xavier 🙂

Tässä vinkkini sinulle, yksinyrittäjä, jotta enemmän irti superkyvyistäsi:

  • Verkostoidu. Ihan totta, ei kukaan tule sinua kotoa hakemaan tai tiedä sinusta, jos et pidä itsestäsi edes vähän meteliä.
  • Liity yhteisöllisen työtilan jäseneksi, jos mahdollista. Itseltäni suositukset Crazy Townille ja MoWille! Näet muitakin ihmisiä, verkostoidut ja saat asiakkaita.
  • Pidä blogia, lähetä uutiskirjettä, brändää ja someta. Kerro mitä osaat, teet ja millaisia palveluita sinulta saa. Minkä asiakkaan ongelman ratkaiset, miten hän hyötyy siitä mitä sinulla on tarjota?
  • Uskalla erottua porukasta. Tuo persoonaasi esiin, ole aito.
  • Pidä huolta hyvinvoinnistasi: liiku, lepää ja syö terveellisesti. Lomaile.

Tervetuloa matkalle mukaan. En tiedä mihin tämä johtaa, mutta sehän selviää sitten. Otetaan siitä yhdessä selvää!

 


Hei! Tykkäsitkö lukemastasi? Haluatko lisää samanlaista?

Liity Pikselin supersankarien joukkoon!


Supersankarina:


  • taklaat kilpailijoista erottumisen haasteet
  • otat niskalenkin verkkonäkyvyydestä
  • kehität brändistäsi supervoiman, joka houkuttaa luoksesi ihanneasiakkaitasi
  • tuunaat kotisivusi ja verkkokauppasi sankarilliseen kuosiin

Supersankarit saavat käytännön vinkkejä mm. somekanavissa toimintaan, kotisivujen ja verkkokauppojen näkyvyyteen ja visuaalisen brändin rakentamiseen.


Vetovoimaisen Brändin ABC antaa sinulle lentävän lähdön yrityksesi brändin suunnitteluun: kilpailijoista erottumiseen, verkossa mieleen jäämiseen ja oman viestisi tehokkaaseen viestimiseen.

vetovoimaisen brändin abc


Lataa opas heti alta ja liity supersankarien joukkoon!

Seuraava postaus

Saattaisit pitää myös näistä