mitä asiakas ostaa
Luo erottuva brändi

Näin tarjoat asiakkaallesi sitä mitä hän haluaa ostaa

Oletko miettinyt mitä yrityksesi tarjoaa? Ihan oikeasti miettinyt?

Mitä asiakas oikeasti ostaa, kun hän ostaa sinulta? Ethän vain sorru ajattelemaan tuote- tai palvelukeskeisesti tyyliin: “teen kaunista keramiikkaa” tai “tarjoan hierontapalveluja”.

Itsekin pääsin miettimään tätä asiaa kun kirjoittelin tietoa-sivuani. Eikä ollutkaan helppo homma. Sain pähkäillä pääni puhki kun koitin sovittaa ajatuksiani ja ideoitani sanoiksi.

Okei, tarjoan tietoa graafisesta suunnittelusta…? Täältä saat graafikon vinkkejä…? Neuvoja graafisen ulkoasun kohentamiseen 13 vuoden kokemuksella…? Näitähän se perimmiltään on, mutta ei kovin asiakaskeskeisesti sanottu, vai mitä?

Miten näitä lähtisin kehittämään:

  • kirjoita asiakkaan näkökulmasta: mitä asiakas saa, miten hän hyötyy, mitä etua näistä asioista on?
  • kuka asiakas on? Toinen graafikko, iso yritys, pienyrittäjä, bloggari, jne…
  • vähemmän alan slangia, enemmän asiakkaan näkökulmasta
  • vähemmän minä-keskeisyyttä

Tunne asiakkaasi

Kun aloin kirjoittamaan tietoa-sivua, koitin kääntää ajatteluani asiakkaan suuntaan. Kuka hän on? Kun sain sen selvitettyä itselleni aloin kirjoittamaan tekstiä suoraan hänelle.

Koitin mennä hänen päänsä sisään:

  • Mitä ongelmia tai haasteita hänellä on?
  • Miten minä voisin ne ratkaista tai tuoda vastauksia lähemmäs?
  • Miten voin helpottaa hänen ongelmiaan?

Kun olet aloittelemassa toimintaasi, kuten minäkin nyt, et voi olla vielä täysin 100-varma, siitä kuka asiakkaasi todellisuudessa on. Sen voit selvittää esim. asiakaskyselyillä toimintasi kasvaessa.

Nyt alkuun riittää, että arvaat. Voit sitten matkan varrella tarkentaa arvaustasi.

Tätä tarkennusta kannattaa itse asiassa tehdä koko ajan. Ei kannata jäädä moneksi vuodeksi paikalleen vaan tasaisin väliajoin tehdä pieni kartoitus siitä onko asiakaskunta edelleen samanlainen. Tämä pätee etenkin yrittäjiin, jotka eivät ole asiakkaan kanssa suoraan tekemisissä joka päivä.

Mitä asiakas ostaa?

Toinen miettimisen paikka on se, mitä asiakas todellisuudessa ostaa kun hän ostaa sinulta.

Minun tapauksessani asiakas ei osta graafista suunnittelua sinänsä vaan hän ostaa kilpailijoista erottumista, houkuttavaa markkinointimateriaalia tai edustavan verkkokaupan. Toisin sanoen hän ostaa lisää myyntiä.

Mitä asiakas sinulta ostaa? Hierojan asiakas voi ostaa vaikkapa toimintakykyä tai hemmotteluhetken arjen keskelle. Korujen tekijän asiakas voi ostaa itseluottamusta uusien korvisten muodossa tai hän voi palkita itseään hyvin hoidetun työrupeaman jälkeen. Keramiikkaa kotiin ostava voi haluta kodikkuutta, toimivuutta tai iloa silmälle ja siten mielihyvää.

Olet vahvoilla kun olet selvittänyt asiakkaan perimmäisen tavoitteen. Se voi toki vaihdella asiakkaasta toiseen. Tässä sinulla on myös tuumauspaikka: haluatko keskittyä tiettyyn tavoitteeseen? Ratkaisetko vain tietyn ongelman asiakkaalla ja pyrit tekemään sen paremmin kuin kilpailijasi?

Miten tuot tätä esiin visuaalisesti?

Kun olet miettinyt ihanneasiakkaasi ja hänen tavoitteensa tai ongelmansa voi alkaa tuomaan näitä asioita esiin viestinnässäsi. Yksi hyvä keino siihen on visuaalisuus, eli esim. kuvat, värit ja fontit.

Hyviä paikkoja käyttää visuaalisia keinoja ovat mm:

  • kotisivujen ulkoasu
  • blogin kuvat
  • esitteet
  • logo
  • käyntikortit
  • somekuvat
  • jne…

Mieti millaista tunnetta ja tunnelmaa haluat viestittää kuvillasi ja värivalinnoillasi? Sido tunne asiakkaan tavoitteeseen, jota hän on loppujen lopuksi ostamassa.

Hakeeko hän hieronnasta hemmotteluhetkeä vai helpotusta lihasjumeilleen? Voit jo kuvien ja värien valinnalla tuoda esiin jompaa kumpaa.

Helpoin työkalu visuaaliseen suunnitteluun

Itse käytän Canvaa aina kun mahdollista blogissa ja somessa käyttämieni kuvien suunnitteluun ja suosittelen sitä mielelläni muillekin.

Joko sinä olet tutustunut Canvaan? Jos et, tässä 6 syytä miksi sinun pitäisi ottaa Canva käyttöön:

  • Se on ilmainen työkalu.
  • Se on verkkosovellus, jota ei tarvitse ladata koneelle
  • Sen avulla vasta-alkajakin onnistuu. Se sisältää tuhansia valmiita ammattilaisten suunnittelemia mallipohjia, joiden pohjalta voit toteuttaa omat grafiikkasi. Sinun ei tarvi tehdä muuta kuin korvata mallitekstit omillasi ja olet valmis!
  • Canva sisältää kymmeniä tuhansia ilmaisia valokuvia, joita voit käyttää myös kaupallisiin tarkoituksiin. Voit myös käyttää omia kuviasi.
  • Se on saatavilla myös suomen kielellä

Olen tehnyt Canvakurssin, jossa opastan askel askeleelta sinut alkuun Canvan kanssa. Säästät aikaa ja vaivaa kun sinun ei tarvitse lähteä itse kokeilemaan miten asiat tehdään.

Neuvon sinulle kätevimmät tavat tehdä mm. käyntikortin, logon, someprofiilien kuvat ja blogikuvitusta.

Lisäksi saat Brändäyksen perusteet -videon, jossa kerron miten valitset juuri sinun yrityksellesi sopivat värit, kuvat ja fontit. Kerron mitä sinun tulee ottaa huomioon niiden valinnassa. Lisäksi saat listan kuvapankeista, joista saat ladattua kaupalliseen käyttöön sopivia ilmaisia kuvia.

Lue kurssista lisää täältä ja lähde mukaan.

Edellinen postaus

Saattaisit pitää myös näistä

Ei kommentteja

Vastaa