Visuaalisen ilmeen suunnittelu case study

visuaalisen ilmeen suunnittelu case study

Visuaalisen ilmeen suunnittelu pitää sisällään väripaletin suunnittelun, fonttien valinnan, kuvamaailman ja graafisten elementtien suunnittelun. Siihen voi myös sisältyä logo, jos yrityksellä ei ole sitä vielä.

Työssäni olen huomannut, että väripaletin valinta on yksi hankalimmista, mutta mielenkiintoisimmista asioista yritysilmeen suunnittelussa. 

Värien napsahtaminen kohdalleen on myös tärkeää, koska värit välittävät monia asioita. Ne ovat ensimmäinen asia, jonka huomaamme. Väreillä voidaan vaikuttaa ihmisen käytökseen ja tunteisiin ja ne myös viestivät kukin omalla tavallaan. 

Värit ovat luonnon oma viestintäkeino. Luonnossa tietyt värit merkitsevät esim. vaaraa tai myrkyllisyyttä. 

En tässä käsittele tarkemmin värien merkitystä. Se on aivan oman postauksensa kokoinen asia, josta kirjoitan myöhemmin. 

Väripaletti yritykselle 

Käytän väripaletin valinnassa seuraavaa tapaa. Valitsen väripalettin yleensä 4-5 väriä: 

Pääväri. Brändiväri, josta yrityksesi tunnistetaan. Esim. Coca Colan punainen, DNA:n fuksia, Huoneistokeskuksen oranssi. 

Komplementtiväri. Toinen pääväri, joka tukee ensimmäistä ja jota voi käyttää viestinnässä tuomaan vaihtelua ilmeeseen. Tätä ei aina tarvita, vaan voidaan mennä neljän värin paletilla. 

Kontrastiväri. Tämä puuttuu monilta. Kontrastivärin tarkoitus on erota aiemmista väreistä selkeästi. Sitä käytetään somessa, kotisivuilla ja verkkokaupassa kiinnittämässä kävijän huomiota oikeisiin asioihin, kuten nappeihin tai tärkeisiin teksteihin. 

Neutraali vaalea väri taustoihin ja teksteihin tummalla pohjalla. 

Neutraali tumma väri taustoihin ja teksteihin vaalealla pohjalla.

Värejä voi olla tarvittaessa enemmänkin, mutta näillä pääsee jo hyvin liikkeelle. 

Visuaalisen ilmeen suunnittelu -case study Astetta parempi elämä

visuaalisen ilmeen suunnittelu yritykselle
Yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelu sisältää värit, fontit, kuvamaailman ja graafiset elementit sekä ehkä myös logon, jos sitä ei ole ennestään. Kaikki tämä vedetään yhteen brand boardiin, johon on helppo palata aina uudestaan.

Astetta paremman elämän Piia Tuomisen kanssa juttelimme, mitä hän on yrityksensä ilmeeltä hakemassa, millaisia asioita sen pitäisi välittää. 

Piia valitsi yrityksen värit niin, että se viestivät myötätuntoa, välittämistä ja iloa.

Hän pyysi minulta apua, koska hän halusi muutoksia väripalettiinsa. Joidenkin viestien olisi hyvä olla vahvoja ja toisiin taas sopisi paremmin pehmeä sävy. Myös kontrastivärin sävy mietitytti.

Hän on jo yritystä perustaessaan valinnut väreiksi lämpimät oranssin ja keltaisen sävyt. Mikä olikin ihan nappivalinta, koska ne huokuvat juuri sitä lämpöä, jota hän haluaa välittää myös viestinnällään. 

Alkuperäiset sävyt muuttuivat syvemmiksi ja lisäksi valitsin vielä kontrastiväriksi petroolinsininen.

Päädyimme siihen, että Piialla on väripaletissaan sekä vahvat oranssi ja keltainen sekä pehmeät versiot niistä.

Näitä hän voi käyttää vaihdelleen riippuen viestin sisällöstä.  

Myös fonttivalinta henkii samaa. Käytössä on kaksi fonttia: vahva Anton-fontti ja Piian oma käsinkirjoitus, joka tuo pehmeämpää sävyä. Näitä voi myös käyttää yhdessä, Antonia otsikossa ja käsinkirjoitusta alaotsikoissa.

Piia tekee myös itse kuvituksia sivuilleen. Ne tuovat pehmeää ja lempeää tunnetta sivuille ja toimivat myös hyvin kun selitetään monimutkaisia asioita, teorioita tai ajatuksia.

Tein Piialle yhteenvedon kaikesta ylläolevaan brand boardiin.

Laita hyvä kiertämään

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Uutta blogissa
Hae sisällöstä
Eväitä verkossa menestymiseen
Tervehdys!
freelancer tampere

Olen Nurmisen Minna, graafikko, kouluttaja ja yrittäjä Tampereelta. Blogissani autan verkossa toimivia yrittäjiä ja bloggareita erottumaan kilpailusta edukseen, jäämään mieleen, näyttämään ammattimaiselta, uskottavalta ja luotettavalta.

© Suunnittelupajapikseli.fi 2022

© Suunnittelupajapikseli.fi 2022