valmis tai räätälöity

toimivat

tee grafiikkasi itse

kuka olen?

tyytyväiset

syvennä tietoasi

Vuosikello – Miksi sinun pitäisi ottaa se heti käyttöön?

vuosikello

Mikä on vuosikello?

Kun markkinoinnista puhutaan vuosikello on vuoden aika tehtävien markkinointitoimien aikataulu, joka voidaan esittää sanallisesti tai kuvana.

Markkinoinnin vuosikellosta näet yhdellä vilkaisulla esim. mitä kampanjoita vuoden aikana toteutetaan ja mihin ajankohtaan ne sijoittuvat.

Näet myös jääkö kiireisimpien sesonkien väliin hiljaisempia kohtia, joihin kannattaa suunnitella myös jotain.

Mikä on sisältökalenteri ja miten se eroaa vuosikellosta?

Vuosikello on työkalusi kun haluat yleisnäkymän koko vuodesta, kun taas sisältökalenteri on tarkempi katsaus markkinoinnin toimenpiteisiin.

Sisältökalenterin luot suoraan vuosikellon pohjalta. Se kertoo mitä tarkalleen ottaen mitä tehdään, koska ja missä.

Tarvitsenko myös sisältökalenterin?

Jos toimintasi on ammattimaista tarvitset sisältökalenterin.

Jos taas toimit enemmänkin harrastuspohjalta ja postaat fiiliksen mukaan, sisältökalenterin suunnittelu on ei ole vielä tarpeellista.

Ammattimaisessa markkinoinnissa on oleellista toimia somessakin strategisesti ja organisoidusti.

Sisältökalenteri auttaa yritystäsi 9 tavalla:

  1. Markkinoimaan strategia edellä
  2. Säästämään aikaa markkinoinnissa
  3. Suunnittelemaan kaikkien kanavien toimenpiteet niin, että ne tukevat toisiaan
  4. Muistamaan koska ja mitä julkaistaan
  5. Pitämään kirjaa siitä, mitä on jo julkaistu
  6. Pysymään julkaisuaikataulussa
  7. Jos toimit ison tiimin kanssa, kaikki ovat kartalla
  8. Oikeasti tekemään pitkäjänteistä markkinointia, koska tehtävät on merkitty ylös
  9. Seuraamaan mikä toimii ja mikä ei

Mitä sisältökalenterissa pitäisi olla?

Sosiaalisen median sisältökalenteri sisältää ainakin:

  • julkaisukanava
  • päivämäärä
  • tekstisisältö
  • kuva/video
  • mihin linkitetään
  • linkki julkaistuun postaukseen

Voit lisätä myös tilastotietoa tykkäyksistä, seuraajamääristä, jaoista ja kommenteista per postaus. Näin näet mikä toimii ja mikä ei. Silloin voit tehdä enemmän juuri sellaista sisältöä, jota seuraajasi haluavat nähdä.

Miten sisältökalenteri tehdään?

Voit tehdä kalenterin jo vaikka koko vuoden ajalle valmiiksi, jos näkyvyys yrityksessäsi on pitkä.

Tai voit varautua lyhyempään aikaan, esim. seuraaviin 2-3 kuukauteen. Tee kuten sinun yrityksellesi sopii.

Itse katson n. 3 kk eteenpäin ja teen yhden kuukauden postaukset valmiiksi kerralla. Sitten ajastan ne Later-ohjelmalla kuukaudeksi eteenpäin.

Itse luon sisältökalenterini näiden askelien mukaan

  1. Mieti strategia – mitä lähimpien kuukausien tai vuoden aikana on tulossa? Huomioi sesongit, tuotelanseeraukset, messut, tapahtumat jne
  2. Päätä missä kanavissa toimitaan, onko tarpeen ottaa uusia kanavia mukaan tai jättäytyä vanhoista pois? Missä asiakkaat ovat juuri nyt?
  3. Päätä julkaisuaikataulu jokaiseen kanavaan. Kuinka monta postausta per kanava viikossa?
  4. Päätä maksullinen mainonta, käytetäänkö ja missä kanavissa.
  5. Ideoi sisältöä kanaviin sekä mainoksiin
  6. Ajasta sisältö

Sisältökalenterin tekoon on useita erilaisia ohjelmia, mutta jo pelkällä Excelillä tai Google Sheetillä hoitaa homman ihan hyvin.

Lisäksi suosittelen ajastusohjelmaa, kuten Later, jota itsekin käytän.

Väsyttääkö koko ajan uuden sisällön luominen?

Tiedän, on raskasta ja aikaa vievää luoda koko ajan uutta ja uutta sisältöä somemarkkinointiin.

Itsekin tein ennen niin.

Mutta sitten oivalsin, että se ei ole tarpeen. Sisällön uudelleenkäyttäminen ja kierrättäminen on mahdollista ja oikeasti toimiva tapa markkinoida.

Haluaisitko tietää lisää?

Olen tehnyt avuksesi Somemarkkinoinnin vuosikello -verkkokurssin, jonka avulla teet uudelleenkäytettävää somesisältöä.

Saat myös käyttöösi vuosikellopohjan ja sisältökalenterin, jossa on jo valmiina sisältösuunnitelma, jonka voit ottaa käyttöön vaikka heti.

Kurkkaa kurssin sisältö täältä.

Laita hyvä kiertämään

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uutta blogissa
Hae sisällöstä
Eväitä verkossa menestymiseen
Tervehdys!
freelancer tampere

Olen Nurmisen Minna, graafikko, kouluttaja ja yrittäjä Tampereelta. Blogissani autan verkossa toimivia yrittäjiä ja bloggareita erottumaan kilpailusta edukseen, jäämään mieleen, näyttämään ammattimaiselta, uskottavalta ja luotettavalta.

© Suunnittelupajapikseli.fi 2020