Tämän vuoksi aloitin yritysblogin
Näy verkossa, Ota kaikki irti verkkosivuista

Vannoin etten aloita yritysblogia. Miksi muutin mieleni?

Kun olin siirtymässä kokopäiväiseksi yrittäjäksi ja pystyttämässä kotisivuani kaverini kommentoi “kai sä laitat sinne blogin kanssa? Kyllä sunkin kantsis ruveta bloggaamaan”.

Hämmästyneenä sain sanottua: “Mitä, bloggaamaan?? Eijeijei! Siis mähän olen se visuaalinen tyyppi. Ne kirjoittajat on erikseen. Emmä osaa kirjoittaa, enkä tiiä mistä yleensä kirjoittaisin ja siis eihän mulla oikeestaan oo aikaakaan.“

Ajattelin, että esitin järkeviä ja vedenpitäviä vastalauseita ja homma on sillä käsitelty. Koko bloggausasian voisi hyvällä omallatunnolla unohtaa. Siis minä bloggaamassa, hah!

Mutta kuten huomaat, tässä se blogi nyt on. Mikä sai minut muuttamaan mieleni ja pistämään sen pystyyn kuitenkin?

Tämän takia aloitin yritysblogin

Yritystoimintani alkuaikoina pääasiallinen kanavani asiakkaiden tavoittamiseen oli vanha kunnon puskaradio. En ollenkaan väheksy sen voimaa, koska se toimii erittäin hyvin, vaikkakin pienimuotoisesti.

Kun alkuun pyöritin yritystoimintaani osa-aikaisena päivätyön ohessa olin tyytyväinen kun asiakastöitä tipahteli silloin tällöin. Kun siirryin kokopäiväiseksi huomasin äkkiä, että puskaradio ei enää riitä ja asiakkaita tarvitaan enemmän.

Ryhdyin käymään Tampereen kaupungin järjestämissä osaajien ja yritysten tapaamisissa ja ne olivatkin todella tehokkaita parituntisia. Parin-kolmen tunnin aikana tapasin joskus lähemmäs kymmenenkin yritystä, jotka etsivät kaltaistani osaajaa.

Ajattelin, että olen osunut kultasuoneen! Omaa aikaani meni vain muutama tunti ja sain siinä ajassa useita uusia kontakteja ja potentiaalisia asiakkaita.

Muutama kontakteista johtikin asiakastöihin, mutta ei toki kaikki. Aloin väsyä ainaiseen epävarmuuteen töiden riittävyydestä tulevaisuudessa. Stressasin tulevaisuutta ja raha-asioita ihan tosissani. Mietin mitä voisin tehdä. Asiakastöiden lomaan olisi hyvä saada muitakin tulonlähteitä.

Päätin, että asioiden on muututtava. Idea verkossa toimimisesta laajemminkin ei ollut minulle vieras. Olin pyörittänyt harrastuksenani matkablogia ja tehnyt sen ympärillä pientä liiketoimintaakin, mutta nyt asiat olisi skaalattava suuremmiksi. Nyt on oltava tosissaan, eikä vain harrasteltava.

Idea verkkokurssista tai muista digituotteista kuten e-kirjoista on kiehtonut minua pitkään ja koitin pohtia, mistä keksisin hyvän aiheen. Idearikas ystäväni ehdotti verkkokurssia Canvasta ja sitä lähdinkin toteuttamaan innolla.

Verkkokurssin tekoon ja sen markkinointiin liittyviä asioita penkoessani törmäsin sisältömarkkinoinnin käsitteeseen. Se tuntui käyvän järkeen ja tuovan helpotusta tällaiselle mainontaa ja myyntiä kaihtavalle introvertille.

Halusin saada kurssiani myytyä totta kai, mutta en halunnut tehdä sitä osta-osta-osta -periaatteella. Tyrkyttämällä myyminen ärsyttää minua valtavasti, enkä missään tapauksessa halunnut ruveta siihen.

Sisältömarkkinointi on enemmänkin opettamista hyvän sisällön avulla. Tarjotaan lukijalle hyötyä ja neuvoja sen sijaan, että tyrkytetään. Tuodaan itseä esiin asiantuntijana, luodaan luottamusta lukijaan ja tehdään itseä tutuksi. 

Lisäksi halusin laajentaa asiakaskuntaani kattamaan koko Suomen. Henkilökohtaisesti kontaktoimalla en siihen pysty, mutta blogini avulla minulla on mahdollisuus siihen. Siinä pari-kolmetuntisessa, jonka ennen vietin verkostoitumassa ja sain kymmenen kontaktia, saan nyt samassa ajassa kirjoittettua postauksen ja julkaistua sen moninkertaisesti laajemmalle lukijakunnalle.

Ja tähän kaikkeen tarvitaan juurikin sitä blogia. Joten, minun piti pyörtää edelliset puheeni bloggaamisesta, ottaa härkää sarvista ja perustaa se blogi.

Sen lisäksi, että blogin avulla tavoittaa laajemman asiakaskunnan, sillä on useita muitakin etuja.

Miksi yrittäjän kannattaa perustaa yritysblogi

  1. Blogilla tavoitat laajemman asiakaskunnan koko Suomen laajuisesti tai vaikka ulkomaita myöten
  2. 60 % bloggaavista yrittäjistä saa enemmän asiakkaita, koska asiakkaat ovat saaneet jo näytteen siitä mitä osaat ja myyt
  3. Voit brändätä itsestäsi alasi asiantuntijan
  4. Voit tuoda arvomaailmaasi esiin ja tehdä itseäsi tutuksi blogisi avulla  - niiltä ostetaan keihin luotetaan
  5. Voit kertoa oman tarinasi ja saada yhteyttä ihmisiin, jotka uskovat samoihin asioihin
  6. Google tykkää, kun sivuillesi tulee tuoretta sisältöä ja nostaa sitä hakutuloksissa ylöspäin
  7. Voit hakukoneoptimoida postauksesi ja saada kävijöitä Googlesta ilmaiseksi
  8. Se on (lähes) ilmainen markkinointikanava, jossa voit jakaa tietoa alastasi ja yrityksestäsi
  9. Voit vastata useimmin kysyttyihin kysymyksiin
  10. Voit taklata yleisimmät vastalauseet tuotteeseesi tai palveluusi liittyen
  11. Saat tietoa asiakkaistasi ja heidän kiinnostuksen kohteistaan, kun seuraat mitä postauksia on luettu eniten
  12. Yritysblogi voi olla toimittajien lähde
  13. Bloggamalla voi herättää keskustelua
  14. Postauksia voidaan linkittää muille sivustoille ja saat sitä kautta ilmaista liikennettä
  15. Blogista saat helposti sisältöä somekanaviisi ja voit kierrättää sitä uudelleen ja uudelleen
  16. Voit tehdä sisältömarkkinointikampanjoita ja myydä opettamalla ja neuvomalla
  17. Voit kerätä blogin avulla uutiskirjelistaa

Näistä loistavista bloggaamisen eduista huolimatta, minua edelleenkin vaivasi alussa mainitsemani vastaväitteet: ei ole aikaa, en tiedä mistä kirjoittaisin, en osaa kirjoittaa.

miksi perustaa yritysblogi

Haasteet pystyy selättämään vasta kun motiivi on kohdillaan. Kun syy aloittaa on tarpeeksi painava verrattuna syihin olla aloittamatta, haasteet ovat vain hidasteita.

Haaste: ei ole aikaa bloggaamiselle

Niin ärsyttävältä kuin se kuulostaakin, ajan puute on priorisointikysymys. Jos sanon, että minulla ei ole aikaa blogata, tarkoitan, että bloggaaminen ei ole tärkeysjärjestyksessä kovin korkealla.

Kyse voi olla myös epävarmuudesta, kuten minulla. “Voisihan sitä bloggaamista kokeilla, mutta onko se sen väärti? Mitä jos aikani menee vain hukkaan?”

Jos joku tulisi kertomaan minulle, että jokainen blogipostaus, jonka teen, tuottaa minulle parin vuoden kuluttua 500 € kuukaudessa, niin johan alkaisi aikaakin löytymään.

Mutta eihän sitä kukaan tiedä eikä tule kertomaan, on vain kokeiltava. Bloggaaminen ei ole mikään elinikäinen sopimus. Jos tuntuu, että se ei suju, eikä täytä tarkoitustaan sen voi aina lopettaa.

Kun löydät tarpeeksi vahvan syyn miksi blogi kannattaa aloittaa, aikaakin järjestyy helpommin. Minulle tämä syy on digitaalisen liiketoiminnan kasvattaminen ja laajemman asiakaskunnan auttaminen.

Kuinka paljon aikaa bloggaaminen vie?

Ei tarvitse viedä paljoa. Postauksen voit tehdä valmiista materiaaleista kuten uutis- tai asiakaskirjeistä, markkinointimateriaalin tai PowerPoint-esitysten pohjalta.

Jos kirjoittaminen tökkii voit puhua postauksen nopeasti kännykkääsi esim. Dragon Dictation -sovelluksen avulla. Sovellus muuttaa sen tekstiksi, jonka voit lähettää sähköpostiisi, muokata tarvittaessa ja postata blogiin.

Voit myös tehdä videoblogia, jos kameralle esiintyminen sujuu sinulta luontaisesti. Videoblogeissa on se hyvä puoli, että juuri nyt video saa hyvin näyttöjä somessa ja nousee korkealle Googlessa.

Bloggaaminen säästää aikaasi

Kysytäänkö sinulta usein samoja asioita ja vastaat jokaiselle kysyjälle erikseen? Mikset kirjoittaisi blogiin artikkelia jokaisesta kysymyksestä?

Seuraavan kerran kun joku kysyy aiheesta säästät vartin, kun linkkaat kysyjän suoraan artikkeliin blogissasi.

Haaste: En osaa kirjoittaa

Minulla oli pitkään esteenä kirjoitustaidon puute. En pitänyt itseäni kummoisenakaan kirjoittajana, koska olin niin vahvasti visuaalinen ihminen.

Hyvä uutinen kuitenkin on, että blogikirjoittamisen voi oppia. Se on opittavissa oleva taito siinä missä mikä tahansa muukin.

Kirjoittamisen tueksi olen lukenut kymmenittäin, ellei sadoittain blogipostauksia aiheesta, useita kirjoja ja oppaita sekä käynyt bloggauskurssin.

Paras suomenkielinen lähde bloggaamiseen on Tiia Konttisen blogi ja ​verkkokurssit, joita voin suositella lämpimästi. ​Tiian blogi on aloittelevan ja jo pidemmällekin ehtineen bloggarin aarreaitta. 

Tiia opettaa mm. täydellisen blogipostauksen rakenteen, joka koukuttaa lukijan. Hän myös neuvoo parhaat niksit sisältömarkkinointiin, eli miten myyt tyrkyttämättä.

Jos et ole blogannut aiemmin, Tiia kertoo miten pääset helpoimmin alkuun. Ei haittaa vaikka et olisikaan sinut tekniikan kanssa, Tiian neuvoilla saat blogin pystyyn ja opit miten saat Googlesta ilmaista liikennettä sivuillesi ja parannat blogisi näkyvyttä Googlen hakutuloksissa.  

​Tule ​maksuttomaan bloggaus-workshopiin!

​​Tiia Konttinen on ​luonut todella suositun maksuttoman 4-osaisen verkkokoulutussarjan, ​Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ workshopin. Tämä workshopiin on ​osallistunut jo yli 2600 yrittäjää ja bloggaajaa. ​Nyt sinulla on loistava tilaisuus tulla mukaan.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ workshopissa​ käsitellään menetelmää, jonka avulla rakennat omaa yleisöäsi verkossa askel askeleelta ja saat blogisi kautta myös tuloja (jos ​niin haluat).

​Verkkokoulutussarjassa on neljä osaa ja se on pakattu täyteen parhaita bloggausvinkkejä (ja -salaisuuksia), ​esim.

  • 1. ​videossa: ​​​​5 tärkeintä askelta ​lukijamäärän kasvattamiseen ja tulojen saamiseen blogin kautta
  • ​2. videossa: ​​5 tyypillisintä virhettä, joita ihmiset tekevät, kun he ​tavoittelevat tuloja blogista
  • ​3. videossa: ​4 oikeaa suomalaista case studya bloggaajista ja yrittäjistä, jotka ovat saaneet mielettömän upeita tuloksia Tiian neuvoilla
  • ​4. videon sisältö on vielä salaisuus 😉

​Tiia Järjestää tämän maksuttoman koulutuksen vain kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Kevään workshop alkaa 9.4. joten nyt on loistava tilaisuus tulla mukaan ja viedä oma blogi seuraavalle tasolle!

​Kohta alkavaan workshopiin on ilmoittautunut jo 700 osallistujaa!

Edellinen postaus Seuraava postaus

Saattaisit pitää myös näistä

Ei kommentteja

Vastaa